خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل «فایننشال تایمز» از تحولات اخیر در خلیج فارس

فایننشال تایمز در یادداشتی نوشت: درحالیکه ترامپ روز جمعه کاخ سفید را برای تعطیلات آخر هفته ترک کرده بود، به خبرنگاران گفت توقیف نفتکش ها در تنگه هرمز، آنچه او در مورد ایران به آن باور داشت را مورد تایید قرار داد.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: تهران و واشنگتن هر دو تنش ها را افزایش داده اند. ماه گذشته، ایران هواپیممای بدون سرنشین آمریکا را سرنگون کرد و همچنین یک تانکر را توقیف و متهم به انجام حملات بر روی کشتی های خارجی شده است.

تنش ها به نقطه ی اوج خود در هفته ی گذشته رسید، زمانیکه امریکا ادعا کرد که پهپاد ایران را در خلیج فارس هدف قرار داده است. روز جمعه، نیروهای ایران، یک نفتکش با پرچم انگلیس را توقیف کردند.

این تنش ها درحالی اوج گرفته که اخیرا با کاهش لفاظی ها و تهدیدات مواجه بودیم.

ظریف وزیر خارجه ایران گفته است که دو کشور تنها چند دقیقه تا جنگ فاصله داشته اند تا اینکه ترامپ تصمیم عاقلانه برای انصراف از جنگ گرفت.

اما تحریک های مدوام (واشنگتن) باعث افزایش نگرانی ها شده که ایران به صورت عامدانه یا سهوا دست به اقداماتی بزند که شرایط برای ترامپ برای اجتناب از اقدام نظامی غیرممکن شود.

جیمز استاوریدیس، یک ژنرال بازنشسته امریکا می گوید که تهران و واشنگتن در مسیر تصادم و برخورد هستند.

وی افزود: ایرانی ها ظاهرا معتقدند که بهترین راه برای خروج از شرایط فعلی، اتخاذ رویکردی دیگر است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که خط قرمز واقعی واشنگتن کشته شدن یک امریکایی در اثر یک اقدام ایران است، امری که به دلیل حضور هزاران نیروی امریکا در عراق تقویت شده است.

مایک سینگ، یک مقام سابق دولت بوش، گفت که ایستادن در مقابل ایران بسیار دشوار است، چراکه تهران به این نتیجه رسیده که ترامپ نگران انجام اقدام نظامی است.

وی گفت: در حالت عادی، عامل بازدارنده ایجاد حس نگرانی در مورد هزینه های یک اقدام است اما ایرانی ها در حال حاضر با هزینه های کمرشکن آن روبرو شده اند و البته ترامپ هم گفته که قصد ورود به جنگ ندارد.

البته اقدامات اخیر ایران نشان می دهد که تهران به دنبال اجتناب از رویارویی با کشتی های آمریکا است.

جان الترمن، کارشناس حوزه ایران در مرکز بررسی های بین المللی و استراتژیک می گوید که تهران دارد غیرقابل پیش بینی تر از ترامپ در کاخ سفید ظاهرا می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا