خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«در صورت توافق، مجلس درباره محدودیت‌های هسته‌ای تصمیم‌گیر است»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در صورت رسیدن به توافق، باید گزارش رفع تحریم ها برای مجلس ارسال شده و مجلس درباره اجرای محدودیت های هسته ای تصمیم گیر خواهد بود که این موضوع در راستای ماده ۷ این قانون اجرا می شود. مجلس با در نظر گرفتن منافع اقتصادی مردم به ارزیابی از رفع تحریم ها می پردازد.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر بایدن، رییس جمهوری آمریکا به منطقه پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت: برنامه ریزی‌ها برای سفر بایدن به منطقه یکی از دلایل موافقت نکردن آمریکایی‌ها با خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات دوحه بود؛ ایران در آن مذاکرات خواسته هایی مبتنی بر منطق برجام و چارچوب های آن بیان کرد.

سفر بایدن به سرزمین های اشغالی و جده، دستاورد مورد نظر آمریکایی‌ها را به همراه نداشت

وی ادامه داد: سفر بایدن به منطقه با هدف پیدا کردن شرکای جدیدی طراحی شد که بتوانند انرژی به بازار جهانی عرضه کنند. در این بین در این سفر رژیم صهیونیستی سعی می‌کرد گام های جدیدی در عادی سازی روابط با برخی از کشورهای عربی بردارد اما در نهایت سفر بایدن به سرزمین های اشغالی و جده، دستاورد مورد نظر آمریکایی ها را به همراه نداشت و آن ها شاهد افزایش عرضه انرژی توسط کشورهای منطقه در بازار انرژی نبودند.

عمویی خاطرنشان کرد: از نظر تحلیلگران آمریکایی و صاحب نظران، سفر بایدن به اراضی اشغالی و جده موفقیت آمیز ارزیابی نشده است لذا فکر می کنم یکی از دلایلی که این روزها شاهد برخی نرمش‌ها در مواضع غربی‌ها هستیم به این موضوع برمی‌گردد که آن ها به نیاز بازار انرژی جهانی برای عرضه بیشتر نفت ایران پی برده و آماده برداشتن گام هایی در این زمینه هستند.

وی تاکید کرد که دستیابی به توافق تنها محدود به حوزه رفع محدودیت ها در صادرات نفت ایران نیست بلکه باید ایران به منابع حاصل از فروش نفت دسترسی داشته و موانع تجارت خارجی نیز برداشته شود.

روسیه مانع رسیدن به توافق نیست

سخنگوی‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره احتمال ایجاد موانعی توسط روسیه در این دور از مذاکرات گفت: در اسفند سال گذشته موضوعی درباره درخواست روسیه برای کسب معافیت های تحریمی در موضوع همکاری ها با ایران مطرح شد؛ بعد از مذاکرات در فروردین سال جاری بین ایران و روسیه و بیان مواضع صریح از سوی مقامات روسیه این موضوع روشن شد که روسیه خواستار معافیت های تحریمی در موضوع همکاری هایی است که مربوط به اجرای توافق برجام می شود و فراتر از آن خواسته ای را ندارد. از این جهت روسیه مانع رسیدن به یک توافق نیست.

طرف های اروپایی نقش کافی را برای رسیدن به توافق اجرا نمی کنند

عمویی درباره نقش اروپایی در مذاکرات گفت: طرف های اروپایی نقش کافی را برای رسیدن به توافق اجرا نمی کنند. ما مذاکرات را با طرف اروپایی انجام می دهیم و آن ها به صورت واسطه با طرف آمریکایی گفت‌وگو می‌کنند.

وی یادآور شد: سه کشور اروپایی طرف مذاکرات در چند ماه گذشته فعالیت کافی نداشتند و بعضا با اتخاذ مواضع شان نه تنها گام رو به جلویی در مذاکرات برنمی دارند که به ابهام های موجود در مذاکرات اضافه می کنند؛ فکر می کنم ضعف کشورهای اروپایی در مدیریت بحران اوکراین، آن ها را در برداشتن گام های موثر در حل موضوع هسته ای ایران ناکام گذاشته و نقش موثری ندارند. نمونه نقش منفی آن ها، صدور بیانیه طرف های اروپایی در حاشیه مذاکرات وین است.

عمویی تاکید کرد: اگر واقعا اروپایی ها بازگشت به برجام را از پایه های امنیت شان می دانند، باید اقدامات موثرتری انجام داده و کمک کنند ایران بتواند به حقوق مصرحش در برجام و کسب منفعت اقتصادی برسد.

مجلس درباره اجرای محدودیت‌های هسته‌ای تصمیم‌گیر خواهد بود

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه مجلس نقش نظارتی در اجرای توافق دارد، توضیح داد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، رویکرد کلی مجلس در مواجهه با توافق احتمالی را بیان کرده است.

وی در پایان بیان کرد: در صورت رسیدن به توافق ، باید گزارش رفع تحریم ها برای مجلس ارسال شده و مجلس درباره اجرای محدودیت های هسته ای تصمیم گیر خواهد بود که این موضوع در راستای ماده ۷ این قانون اجرا می شود. مجلس با در نظر گرفتن منافع اقتصادی مردم به ارزیابی از رفع تحریم ها می پردازد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا