خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نطق صریح عضو‌ کمیسیون امنیت ملی درباره‌ی مسائل امنیتی [+واکنش‌ها]

«علیرضا رحیمی»، عضو‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مراتب تاسف خود را از آئین‌نامه و قانون اساسی اعلام می‌کنم که دست نمایندگان را بسته و نمی‌توانند از سپاه و صدا و سیما سوال کنند. بلکه مجبورند از یک نیروی متناظر در دولت سوال کنند. البته این چیزی از شأن نیروهای مسلح کم نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، علیرضا رحیمی در جریان طرح سوال خود و ۲۶ نماینده دیگر از وزیر دفاع در خصوص نحوه دسترسی به فیلم اعترافات و مستند مربوط به دوتابعیتی‌ها و علت پخش آن در جلسه علنی مجلس گفت: این سوال در شرایطی در مجلس مطرح شده که افتخارات نیروهای مسلح، سپاه و ارتش وحدت، همدلی و غرور ملی را در کل کشور ایجاد کرده است. بیانیه تشکر مجلس از نیروهای مسلح در قبال اقدامات خصمانه دشمنان هم نمایشی نیست بلکه به نمایندگی از کل ملت است. زیرا حمایت قاطع مردم از نیروهای مسلح پیام روشنی دارد که بدانند با کدام ملت طرف هستند.

وی ضمن قدردانی از سپاه و ارتش به ویژه نیروی دریایی که هوشمندان آب‌های خلیج فارس را زیر نظر دارد از نقش امیر حاتمی در وزارت دفاع قدردانی کرد و افزود: تصور بعضی از همکاران وزارت دفاع این بود که این سوال در شأن این وزارتخانه نیست در حالیکه دقیقا در جهت شفافیت عملکرد نیروهای مسلح است تا اگر اشکالی در سیستم نیروهای مسلح وجود داشته با هوشمندی حل شود.

رحیمی ادامه داد: مراتب تاسف خود را از آئین‌نامه و قانون اساسی اعلام می‌کنم که دست نمایندگان را بسته و نمی‌توانند از سپاه و صدا و سیما سوال کنند. بلکه مجبورند از یک نیروی متناظر در دولت سوال کنند. البته این چیزی از شأن نیروهای مسلح کم نمی‌کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: فیلمی که در جریان موضوع دوتابعیتی‌ها در صحن مجلس پخش شد شائبه تشویش اذهان را به وجود آورد. این فیلم چند هفته قبل در کمیسیون امنیت ملی و در چارچوب برخورد با فعالیت‌های جاسوسی بیگانگان پخش شده بود که نماینده اطلاعات سپاه گفت این فیلم محرمانه است، اصلا معنی ندارد فیلمی در کمیسیون امنیت پخش شود که جنبه امنیتی نداشته باشد و وقتی این فیلم در مجلس پخش شد من و ۲۶ همکار دیگر در کمال دلسوزی و برای شفاف سازی و حراست از امنیت محرمانگی اطلاعات اقدام به سوال کردیم. زیرا آنقدر این فیلم اثر تخریبی در دستگاه امنیتی کشور و در برخورد با جاسوسان و دشمن داشته که از درون به کشور ضربه ضد و هفته بعد وزارت اطلاعات کتبا به هیات رئیسه علیه نماینده مربوطه با سه عنوان اتهامی شکایت کرد؛ انتشار محتوای اسناد دارای طبقه بندی سری، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی.

رحیمی در ادامه خاطرنشان کرد: متعاقب آن چند ماه بعد وزارت اطلاعات به قوه قضائیه شکایت کرد که تحت رسیدگی است و بعد از آن آقای کریمی قدوسی سوال رسمی علیه وزیر اطلاعات را به هیات رئیسه آورد که ما آن را به معاونت نظارت مجلس ارجاع دادیم و گفتند قابل طرح نیست؛ زیرا از اختیارات وزارت اطلاعات است که شکایت کند یا نه؟ بعد از اصرار ایشان آقای مطهری حکم کرد و تشخیص داد سوال قابل طرح نیست. نهایتا با نظر آقای لاریجانی شکایت کریمی قدوسی از وزارت اطلاعات و سوال ایشان در هیات رئیسه مطرح شد که هیات رئیسه آن را به اتفاق آراء وارد ندانست.

این عضور هیات رئیسه مجلس همچنین گفت: من شش ماه در هیات رئیسه مسئول سوالات بودم اما اجازه ندادم سوال خود را به صحن بیاورم و الان که مسئولیت دیگری دارم سوال به صورت عادی مطرح شده است.

رحیمی با طرح این سوال که تدوین یک فیلم امنیتی و دارای محتوای طبقه بندی سری در کجا انجام می‌شود افزود: اگر این کار در اطلاعات سپاه انجام می‌شود چرا در صحن علنی پخش شده است؟ نماینده اطلاعات سپاه هم اذعان کرد این فیلم همان محتوایی را دارد که در کمیسیون امنیت پخش شده است. به نظر می‌رسد شبیه گاندوی سریالی را کلید می‌زنند و حلقه‌هایی را تشکیل می‌دهند که نه تنها مجلس بلکه کل کشور را با تشویش اذهان عمومی مواجه می‌کنند. نقش اطلاعات سپاه در پخش این فیلم در صحن مجلس چه بوده است؟

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: من همان زمان از دادستان کل کشور خواستم وارد موضوع شود. بارها اتهامات کذبی نسبت به دولت مطرح شده که دادستان کل فقط ناظر بودند. به رئیس جمهور اتهام زدند که دوتابعیتی است و این اتهام در سراسر کشور پخش شد اما تکذیب آن پخش نشد. اگر چنین اتهامی به رئیس قوه قضائیه می‌زدند دادستان سکوت می‌کرد؟ اگر آقای رئیسی می‌خواهد تحولی در قوه قضائیه ایجاد کند فعال کردن نقش دادستان کل کشور در مسائل ملی را مد نظر قرار دهد.

رحیمی در این میان در واکنش به فریاد مخالفت نمایندگان گفت: شاکله سوال من حفظ منافع ملی است و ما حرمت همکاران را حفظ می‌کنیم.

وی در ادامه موازی کاری دستگاه‌های امنیتی را برای منافع ملی خسارت بار توصیف کرد و افزود: در صحن و کمیسیون تذکر داده شده که نمی‌شود چند دستگاه امنیتی فعال باشد. یا باید شورای عالی امنیت ملی فعالیت دستگاه‌های امنیتی را هماهنگ کند یا رهبری بر اساس حل اختلاف و تنظیم روابط وارد شوند. در حال حاضر قوه قضائیه می‌گوید یک فرد جاسوس است. وزارت اطلاعات می‌گوید جاسوس نیست و سپاه می‌گوید جاسوس است. این اتفاق در مورد محیط زیستی‌ها و دوتابعیتی‌ها رخ داد.

رحیمی در بخش دیگری از اظهاراتش مجددا به هیاهوی صحن علنی در خصوص سوال وی واکنش نشان داد و گفت: سوال من دقیقا در مسیر صیانت از نیروهای مسلح و خصوصا سپاه بوده است. روشن است که وقتی یک فیلم کپی گرفته شود دیگر اصل نیست اما بازی کردن با عبارات وافی به مقصود نیست اما همین که وزیر دفاع این اقدام را غیر مسئولانه اعلام کرد صمیمانه تشکر می‌کنم.

این عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد یک شبکه خاکستری در سراسر کشور مشغول فعالیت است که هدفش ناامید کردن مردم و دشمن تراشی است و گاهی به اسم انقلابی گری فعالیت می‌کند. آیا اینکه به من اجازه صحبت کردن ندهند اسمش انقلابی گری هست؟

رحیمی تاکید کرد: فیلم دوتابعیتی‌ها که در صحن مجلس پخش شد با سریال گاندو در یک مجموعه تعریف می‌شود و دو روی یک سکه است. هر دو در مسیر ناامید کردن مردم، تشویش اذهان عمومی، تخریب دولت و دیپلمات‌ها و متلاشی کردن دیپلماسی عمومی است.

وی ادامه داد: اگر از سریال گاندو اسم می‌برید شفاف بگویید که این فیلم کجا تدوین شده و چطور به آن دسترسی پیدا کردید. گاندو از طرف کجا تامین مالی شد؟ موسسه شهید آوینی؟ کدامیک از آثار شهید آوینی اجازه داده این مسیر ماکیاولیستی را بروید؟

این نماینده مجلس مجددا پخش فیلم دو تابعیتی‌ها در صحن مجلس را موجب تضعیف پارلمان عنوان کرد.

عبدالرضا مصری که اداره جلسه علنی را بر عهده داشت در این میان گفت: ممکن است نامه سپاه به آقای رحیمی نرسیده باشد. سپاه اعلام کرده آنچه در کمیسیون امنیت ملی پخش شده همان نسخه‌ای نبوده که در مجلس پخش شده و در واقع نسخه محرمانه آن جلسه نبوده است. آنها کتبا گفته‌اند که این نسخه نسخه محرمانه مزبور نیست.

علیرضا رحیمی نیز در پایان گفت: با توجه به اینکه نگاه من و ۲۶ نماینده دیگر منافع و امنیت ملی است به رای گذاشتن این سوال را خلاف امنیت ملی می‌دانم. در جریان طرح سوال علیرضا رحیمی از وزیر دفاع تعداد زیادی از نمایندگان با فریاد زدن خواستار بیان تذکرات خود بودند و تعدادی از آنها آئین‌نامه مجلس را بلند کرده بودند.


حسینعلی حاجی دلیگانی در اخطار قانون اساسی جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس با استناد به اصول سوم ،156،153،150 قانون اساسی گفت: به جای اینکه آنهایی که جاسوسان را گرفته‌اند تشویق کنیم این جا آمده‌اید آن ها را محاکمه می کنیم، دری اصفهانی فردی است که جاسوس بوده و محکوم شده است و فقط هم این یک نفر در هیات مذاکره کننده برجام نبوده نبوده است، سه نفر دیگر هم بوده‌اند.

وی افزود: فیلم دوتابعیتی‌ها پخش شد و نشان دهنده بحث نفوذ بود، فیلم گاندو هم که پخش شد مورد استقبال مردم قرار گرفت، شما بگو صحت دارد یا خیر؟ چرا رگ گردنتان را باد می‌کنید که این فیلم چرا پخش می شود؟ فیلم گاندو چه به روز شما آورده که هراسان هستید؟ از چه می ترسید؟

او در ادامه اداعا کرد: نکند می‌ترسید کسانی دیگری که طعم آدامس رییس جمهور را می‌دانند، لو بروند؟

محمد حسین فرهنگی در اخطار قانون اساسی جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسی و مواد ۲۰۶ و ۲۰۷  آیین نامه داخلی مجلس گفت: اصل ۸۸ سوال از وزیر در خصوص وظایف وی را مورد اشاره قرار می‌دهد، مواد ۲۰۶ و ۲۰۷ نیز همین را تصریح کرده است، آقای رحیمی شما سوالی را مطرح کردید که هیچ ارتباطی با وزیر دفاع نداشت.

وی افزود: موضوع سوال این بود که چرا فیلمی در صحن مجلس پخش شده است؟ مسئول این موضوع وزیر است یا هیات رییسه؟ وزیر است یا مسئول سوالات که شخص خود آقای رحیمی بوده است. آقای رحیمی باید بررسی می‌کرد که اگر مطلبی خلاف واقع و نادرست وجود دارد، آن موضوع مطرح نشود، حال این مسئله چه ارتباطی با وزیر دفاع داشت؟

فرهنگی بیان کرد: اگر در این فیلم  مطالبی را دربرداشت که  واقعیت داشته یا واقعیت دارد چرا ناراحت می‌شوید؟ واقعیتی وجود داشت، منتشر شد و همه نمایندگان و ملت از آن مطلع شدند. اگر واقعیت نداشت من  ماده ۲۴ آیین نامه را تذکر می‌دهم که تصریح دارد اگر مطلب خلاف واقع منتشر شود نمایندگان می‌توانند درخواست کنند که هیات رسیدگی به تخلف عضو هیأت رییسه که اجازه پخش و انتشار  مطلب خلاف واقع را در صحن علنی داده است بررسی کنند. باید بنشینند بررسی کنند که چرا این عضو هیات رییسه اجازه انتشار مطلب خلاف واقع را در صحن داده است؟ اگر هیات رسیدگی، رای به عدم صلاحیت فرد داده است عضویت ایشان در هیات رییسه مجلس تعلیق خواهد شد، چرا به وزیر دفاع در خصوص پخش شدن فیلم در مجلس تذکر می‌دهید؟ به ایشان چه ارتباطی دارد؟

جبار کوچکی نژاد در اخطار قانون اساسی جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس با استناد به اصول سوم ۱۵۱ و ۱۵۰ قانون اساسی و مواد ۲۹ و ۲۰۷  آیین نامه داخلی مجلس گفت: در طول سه دوره‌ای که در مجلس هستم اولین بار است که از یک سوال کننده سوال می‌شود، از هیات رییسه گله‌مند هستم، هیات رییسه کار خیلی  اشتباهی انجام داد. نباید اجازه می‌داد در این مقطع از زمان اینکار انجام شود .

وی افزود: آقای رحیمی می‌توانست سوال را در زمان دیگری مطرح کند؛ نه در زمان جنگ تمام اقتصادی؛ اینکار انصاف نبود، پس از ۴۰ سال دشمن در چند متری ما قرار گرفته است و تعیین سرنوشت می‌کند، آن وقت سپاه پاسداران و اطلاعات سپاه این چنین مورد تهاجم قرار می‌گیرد.

نادر قاضی پور در اخطار قانون اساسی جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس با استناد به اصول ۱۵۶و اصل ۱۵۰ قانون اساسی و مواد ۱۰۹ و ۲۰۶ و ۲۰۷ آیین نامه داخلی مجلس گفت: آقای رحیمی سوال شما به امنیت ملی، منافع ملی و حیثیت بین المللی نظام جمهوری اسلامی در سطح بین المللی در این مقطع حساس خدشه وارد کرد، طبق آیین نامه سوال شما وارد نبود. در این سوال  برای رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور تعیین تکلیف کردید در حالی که قوه قضاییه قوه مستقل است. شما سپاه پاسداران را مورد حمله قرار دادید. باید توجه کنید که حمله به سپاه حمله به نظام است.

وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی نامه رسمی منکر موضوع شده است؛ پس چرا باید در صحن علنی آب رسوایی ریخته شود؟ فیلم گاندو در راستای فساد اخلاقی و جاسوسی برخی از دوستان دوتابعیتی بود، سوال شما چه ارتباطی به ریاست قوه قضاییه و دادستان کل کشور و سپاه دارد؟ نمایندگان از فیلم گاندو تقدیر و آن را تبلیغ کردند، صحبت‌های شما توهین به نمایندگان بود. اگر جاسوسی در کار نبود آمریکا چگونه پول نقد ما را فرستاد؟

قاضی پور در پایان اضافه کرد: آقای مصری بر اساس آیین نامه مجلس به شما اختیار دادیم چنانچه ناطق خارج از موضوع صحبت کرد پس از سه بار تذکر صدای وی را قطع کنید. شما به این موضوع عمل نکردید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا