خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا همه باید از سینمای بدنه فیلم پیشنهاد بدهند؟

/ «چه فیلمی ببینیم؟» هفته با راستین و ضابطیان/

علی خسروجردی، خبرنگار انصاف نیوز: شاید برای تماشاچیان پرده‌ی نقره‌ای جذاب باشد تا بدانند اهالی سینما و فرهنگ چه فیلم‌هایی را به مخاطبان برای تماشا در سینماها پیشنهاد می‌دهند. برخی از فیلم‌ها مورد تایید و تحسین اهالی فرهنگ و هنر قرار می‌گیرد و آنها دلایل مختص به خودشان را برای فیلم‌های تحسین شده‌ی مدنظرشان دارند. شادمهر راستین فیلمنامه‌نویس و منصور ضابطیان کارگردان و روزنامه‌‌نگار از میان فیلم‌های در حال اکران، فیلم‌های موردنظر خود را پیشنهاد می‌دهند.

راستین: «یه‌وا» تجربه‌ی بصری جدیدی است

شادمهر راستین نویسنده‌ی سینما و تلویزیون ایران است. او نگارش آثاری مثل «به همین سادگی» و «امروز» را به صورت مشترک با رضا میرکریمی داشته است. همچنین فیلمانه‌ی «آفساید» ساخته‌ی جعفر پناهی را نیز به صورت مشترک با وی به رشته‌ی تحریر درآورده است. در کارنامه‌ی هنری این نویسنده چندین اثر دیگر نیز وجود دارد. وی درباره‌ی فیلم‌های مدنظرش به انصاف نیوز گفت: «پیشنهادم فیلم «یه‌وا» کار خانم آناهید آباد است. این فیلم موضوعی جدید دارد و کارگردانی آن متفاوت است. ما در سینما کمتر آن را تجربه کرده‌ایم و قاعدتا در سینما به سمت این موضوع‌ها با این زاویه‌ی خانم آباد نمی‌رویم. برای اینکه مخاطبان ظرفیت‌های سینمای ایران و منطقه را درک بکنند، بهتر است فیلم یه‌وا را ببینند. این فیلم برای آنها تجربه‌ی بصری جدیدی است.»

وی برای پیشنهاد دوم خود گفت: «من خیلی سینمای بدنه را از سینمای به‌قول شما غیر بدنه جدا نمی‌دانم. ما یک سینما داریم و یک سری محصولات تجاری که بصورت تصویری ارائه می‌شوند. مردم آنها را می‌بینند و در همان بازه‌ی زمانی آن را فراموش می‌کنند. فیلم «سرخپوست» گزینه‌ی خوبی است و خوشبختانه اکران عمومی دارد و اکران آن محدود نیست. موضوع و فضاسازی آن هم خوب است.»

 این نویسنده در ادامه توضیح داد: «ما یک سینما داریم، یعنی جداسازی سینمای «هنر و تجربه» از سینمای اکران گسترده به هر دو لطمه زده است. عده‌ای تصمیم می‌گیرند که فیلم موقع اکران چه چیزی باشد. آنها قدرت تشخیص مردم را مثل موارد دیگر صفر می‌دانند. سیاست جداسازی سینمای به اصطلاح «هنر و تجربه» و به اصطلاح شما «سینمای بدنه» باعث شده است تا این سینماها احساس رقابت با یکدیگر نکنند. سینمای بدنه فقط کمّی شده است؛ یعنی فروش بیشتر، فیلمی که با ارزش‌های تولیدی بالا ساخته می‌شود بیشتر برای آن معیار است. اما فیلمی مثل یه‌وا را از اکران گسترده محروم می‌کنند و مردم آن را نمی‌بینند. به همین دلیل احساس می‌کنم سینمای ایران فقط سرگرمی شده است. بنابراین جداسازی، بیشترین لطمه را به سینمای ایران می‌زند.»

ضابطیان: چرا همه باید از سینمای بدنه فیلم پیشنهاد بدهند؟

منصور ضابطیان کارگردان، تهیه‌کننده و روزنامه‌نگار درباره‌ی فیلم‌های پیشنهادی مدنظرش به انصاف نیوز گفت: «فیلم «قصه‌ی بلوار» یکی از فیلم‌های در حال اکران در گروه هنر و تجربه است. این فیلم قصه‌ی بلوار کشاورز است، از زمانی که در دوران قاجار برای اولی‌ بار تصمیم گرفته شد که آب‌های نهرهای کرج به سمت تهران هدایت شود. پادشاهان قاجار به شهرهای اروپایی سفر کرده‌ بودند که در آنجا دیدند در درون شهرها رودها جاری است. این فیلم از آن زمان تا دوران معاصر یعنی تا همین سال‌های اخیر بلوار کشاورز را مورد بررسی قرار می‌دهد. قصه‌ی بلوار اتفاقات بلوار و جایگاه آن در فرهنگ و هنر و زندگی شهری ما را بررسی می‌کند. این اثر کاری از آقای داود اشرفی، مستندی جذاب است و پیشنهاد می‌کنم آن را در گروه هنر و تجربه ببینند.»

وی درباره‌ی فیلم پیشنهادی خود از سینمای بدنه گفت: «چرا همه باید از سینمای بدنه فیلم پیشنهاد بدهند؟ چرا کسی نباید فیلمی پیشنهاد بدهد که مردم کمتر از آن خبر دارند؟ پیشنهادی در این باره دارم، اما عامدانه آن را مطرح نمی‌کنم تا مردم فیلم قصه‌ی بلوار را ببینند.»

ضابطیان در پایان گفت: «شرایط سینما تابعی از شرایط جامعه است. مردم به دلیل مشکلات اقتصادی، نگرانی‌هایی دارند. در این شرایط طبیعی است که حال سینما خوب نباشد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حدود 10 ساله که به سینما نرفتم. و در این 10 سال فیلمهای زیادی از لیست 250 فیلم برتر رو دیدم. البته گاهی در اتوبوس فیلمهایی رو دیدم و جالبه که هر روز علاقم به سینمای ایران کمتر میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا