خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیلی درباره‌ی تحولات ارز در هفته‌های اخیر

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: شاید از دید عموم مردم کاهش شدید نرخ دلار در بازار ارز به نفع اقتصاد باشد، اما واقعیت این است که ریزش شدید بورس به تبع ریزش شدید ارز و دیگر تبعات آن فی‌النفسه مثبت نیست، مگر اینکه سیاستی پشت این کاهش باشد که منجر به ثبات آن نیز شود.

به گزارش خبرآنلاین، اقتصاد کشور در هفته‌های اخیر شاهد نوسانات ارزی جدیدی است؛ تحولاتی که از دید دولتمردان اقتصادی مثبت ولی از نگاه بخش خصوصی کمی نگران‌کننده است. به اعتقاد فعالان اقتصادی، هر نوع نوسان شدیدی ارزی سمی برای اقتصاد است. یکی از این کارشناسان سیامک پیربابایی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی و عضو هیات مدیره فدراسیون واردات که اخیرا در توئیتی نیز از نوسانات شدید ارزی جدید و زیان ناشی از آن بر اقتصاد نوشته است.

سیامک پیربابایی در همین رابطه در گفت‌وگویی با خبرآنلاین درباره نوسانات ارزی اظهار کرد: هر نوسان شدیدی، چون بی‌اعتمادی و بلاتکلیفی ایجاد می‌کند، قطعا به نفع اقتصاد نیست؛ آنچه به نفع اقتصاد است.

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات افزود: شاید از دید عموم مردم کاهش شدید نرخ دلار به نفع اقتصاد باشد، اما واقعیت این است که ریزش شدید بورس به تبع ریزش شدید ارز و دیگر تبعات آن فی‌النفسه مثبت نیست، مگر اینکه سیاستی پشت این کاهش باشد که منجر به ثبات آن نیز شود. در غیر این صورت کاهش شدید و غیرقابل پیش‌بینی‌ آن همچون افزایش شدید در چندین ماه گذشته، به ضرر کنشکران اقتصادی و در نهایت اقتصاد کشور خواهد بود.

وی توضیح داد: هر کاهش و افزایشی نرخی، تابعی از عرضه و تقاضا است. ما در شرایط کنونی با افزایش نقدینگی و عبور آن از عدد نجومی ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان و کاهش سهم نفت در بودجه روبه‌رو هستیم. از سوی دیگر، افزایش تنش در منطقه، تهدیدات و تشدید تحریم‌ها را هم پیش‌رو داریم؛ در نتیجه فضا برای تعدیل شوک‌آور قیمت ارز آماده نیست و فقط باید امیدوار بود که به ثبات برسد. کاهش نرخی که دستوری رخ دهد و با کنترل رادیکالی تقاضا صورت گیرد، شانس پایداری ندارد.

پیربابایی دلایل کاهش نرخ را دو عامل مهم خواند و گفت: مصرف ارز، در دو بازار اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی در ماه‌های اخیر خیلی هوشمندانه با آنها برخورد کرده است. اول، بازار بزرگی است که مصرف حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کل بازار در برمی‌گیرد، بازاری که بانک مرکزی با محدویت‌های ثبت‌سفارش و تخصیص، تقاضای ارز را کنترل کرده است. این تقاضا چیزی در حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است، یعنی بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد مصرف.

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ادامه داد: بازار دوم، بازار کوچک ۱۰، ۲۰ درصدی که بازار به اصطلاح آزاد است که مردم در آن مستقیم ورود می‌کنند. در این بازار بانک مرکزی با قدرت مداخله خودش به صورت زیرکانه و تزریق و پمپاژ هوشمندانه ارز با روند سوداگری و سفته‌بازی ارز مقابله کرده است؛ برنامه‌ای که اگر ثبات پیدا کند، بسیار خوب است.

پیربابایی هشدار داد: محدویت‌ها و رویکرد قطره‌چکانی به تخصیص و تامین ارز کالاهای وارداتی احتمال بروز مشکلاتی از قبیل کمبود کالا در بازار را رقم خواهد زد. اتفاقی که تا حدودی در برخی کالاهای مصرفی و حتی واسطه‌ای و سرمایه‌ای می‌بینیم. ضمن این‌که به دنبال محدویت‌ها و ممنوعیت‌ها و به دلیل نیاز بازار مصرفی که به صورت رسمی تامین نمی‌شود، قاچاق رشد می‌کند.

وی تصریح کرد: ما امروز شاهد یک دور و تسلسلی تکراری شدیم که سال‌ها پیش نیز تجربه کردیم، ولی این وضعیت باید یک‌بار برای همیشه با مدیریت صحیح اصلاح شود. حداقل در ۴۰ سال گذشته چندین بار روند کنونی تکرار شده است. یعنی دولت دست روی فنر ارز گذاشته و بعد از مدتی به دلایل مختلف با رها شدگی مواجه شدیم.

پیربابایی تاکید کرد: امروز با توجه به افزایش حدود ۳۰ درصدی نرخ ارز در نیما که خود ابزار کنترل مناسبی برای تقاضا است، زمان این رسیده که بانک مرکزی دست از خساست در تخصیص و تامین ارز بردارد و اجازه دهد محدویت‌ها و ممنوعیت‌ها با یک روند کنترل شده کاهش یابد. این اتفاق می‌تواند به دوام و ثبات نرخ ارز کمک کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا