خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“مایک پمپئو در بغداد دنبال امکان مذاکره با ایران بود”

«اتحادیه رادیو و تلویزیون های عراق» از نهادهای فعال صنفی در حوزه رسانه ای عراق در بیانیه ای هدف سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد را امکان مذاکره با جمهوری اسلامی ایران ذکر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این اتحادیه افزوده است که آنچه بیش از مسئله امنیت نیروهای آمریکایی موجود در خاک عراق برای «مایک پمپئو» مهم است، امکان مذاکره با جمهوری اسلامی از طریق وساطت عراقی ها است.

اتحادیه رادیو و تلویزیون های عراق یکی از علل این باور را همزمانی سفر شتابزده و بدون اطلاع قبلی وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد با حملات موشکی گروه های مقاومت فلسطینی به رژیم صهیونیستی و رسیدن برد موشک های «انصار الله» یمن به بندر «ینبع» در عربستان سعودی ذکر کرده است.

بیانیه اضافه کرده است که اظهارات «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا طی دیدار با نخست وزیر ایتالیا که در آن بر «ملاقات بی قید و شرط با مسوولان ایرانی در هرکجا که ایرانی ها مایل هستند» تاکید کرده بود، از نشانه های علاقه مندی کاخ سفید به مذاکره با ایران است.

به نوشته بیانیه، دومین دلیل که نشان می دهد آمریکایی ها به دنبال مذاکره با ایران هستند، توئیت «برت مک گورک» نماینده سابق رییس جمهور در ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش است که در آن گفته است: «نبود کانال های دیپلماتیک با ایران، ایجاب می کند که تماس غیر مستقیم با تهران از طریق بغداد صورت گیرد.»

این نهاد رسانه ای عراق اضافه کرده است که جمهوری اسلامی ایران پیام سفر پمپئو را دریافت کرده ولی در صورتی که تمایلی به مذاکره با آمریکا نشان دهد، چه تضمینی برای پایبندی واشنگتن به توافق جدید وجود دارد به ویژه اینکه دولت ترامپ در طول دو سال گذشته از 10 توافقنامه بین المللی از جمله برجام عقب نشینی کرده است؟

بیانیه افزوده است که اگر سفر وزیر امور خارجه آمریکا با این سرعت به بغداد هدفش فقط رساندن پیام تهدید برای اجبار عراق به پایبندی به تحریم های اقتصادی علیه ایران یا سست برخورد کردن در مسئله گروه های مقاومت و الحشد الشعبی باشد، دولت عراق باید با مسئله تحریم ها از موضع قدرت برخورد کرده و به فشارها و تهدیدهای آمریکا تن ندهد.

بیانیه همچنین از دولت عراق خواسته است که اجازه ندهد عراق پایگاهی برای تعرض به کشورهای دیگر باشد.

به نوشته بیانیه، عراق باید بکوشد که در حل مشکلات منطقه و همکاری در حل آنها نقش ایفا کرده و در عین حال منافع کشورهای منطقه که روابط خوبی با عراق دارند مانند جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند.

پیشتر برخی از شخصیت ها و تحلیلگران سیاسی عراق نیز بخشی از هدف سفر غیر علنی مایک پمپئو به بغداد را مرتب با تلاش آمریکا برای مذاکره با ایران از طریق واسطه قرار دادن بغداد عنوان کرده بودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا