خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کلاف سردرگم اختلاف تاکسی های اینترنتی

حسین خلیلی صفا در یاددشتی با عنوان «کلاف سردرگم اختلاف تاکسی های اینترنتی با سوژه‌ای جدید» در وبسایت «زومیت» نوشت:  در روزهایی که کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها در تنازع برای بقا با چالش‌هایی متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بار دیگر داستانی کهنه با سوژه‌ای جدید نظرها را به سمت خود جلب کرد.

در حالی که کمتر از دو سال از آخرین مجادله، مشاجره یا درگیری دو بازیگر اصلی تاکسی های اینترنتی می‌گذرد، بار دیگر سوژه‌ای جدید باعث شد تا تقابل این دو استارتاپ دیروز که در حال تبدیل شدن به یک نماد موفقیت هستند، نقل محافل شود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که میلاد منشی‌پور، مدیرعامل و یکی از هم‌بنیان‌گذاران تپ‌سی با انتشار توییتی از دریافت پیشنهاد همکاری توسط چندین نفر از مدیران رده‌بالای تپ‌سی خبر داد که توسط شرکت رقیب ارسال شده بود. منشی‌پور در توییت خود این اقدام اسنپ را نکوهش کرده و آن را در ادامه‌ی سیاست‌هایی خوانده است که اسنپ پیش از این در قبال رانندگان و مسافرین نیز انجام داده بود. این موضوع در حالی به یک‌باره اعلام شد که کمتر از دو سال از آخرین مقابله‌ی این دو شرکت گذشته بود. آخرین بار تپ‌سی با شکایت از اسنپ در شورای رقابت، اسنپ را به انحصارطلبی متهم کرده بود. بنابر اطلاعات موجود، اسنپ در آن زمان با تغییراتی که در اپلیکیشن خود ایجاد کرده بود، رانندگان را ملزم به انتخاب می‌کرد که یا در اسنپ فعالیت کنند و در غیر این صورت عطای فعالیت در اسنپ را به لقای آن ببخشند و به سراغ رقبا بروند.

تپ‌سی در شکایت خود به این نکته اشاره کرده بود که اسنپ به‌صورت غیرقانونی بر اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی‌های کاربران و در این مورد خاص، رانندگان نظارت کرده و در صورت وجود اپلیکیشن رقیب، با راننده برخورد می‌کنند. این موضوع نه فقط در مورد تپ‌سی، بلکه در مورد الوپیک و ماکسیم نیز صادق بود، به‌طوری‌که هر سه شرکت تپ‌سی، الوپیک و ماکسیم پس از به نتیجه نرسیدن شکایت از شورای رقابت و پاسخ منفی این شورا به زیر پاگذاشتن قوانین رقابت از سوی اسنپ، دست به دامان وزرا شده و خواستار ورود شماری از وزرا به این ماجرا شدند.

حال پس از گذشت نزدیک به دو سال، میلاد منشی‌پور با انتشار توییتی خبر از یک سوژه‌ی جدید داده و آن ارسال دعوت به همکاری از سوی اسنپ برای بخش بزرگی از مدیران تپ‌سی است. برای روشن شدن ابعاد مختلف این موضوع به سراغ میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپ‌سی رفتیم. منشی‌پور با اشاره به اینکه جذب متخصصان رده‌ بالا توسط شرکت‌های بزرگ و مخصوصا رقبا امری پذیرفته شده در دنیا است، دعوت به همکاری گسترده‌ی اسنپ از خیل عظیمی از مدیران تپ‌سی را نه در جهت استخدام نیروهای این شرکت، بلکه در جهت تخریب و بیشتر یک شیطنت عنوان می‌کند. میلاد منشی‌پور معتقد است که اسنپ نیازی به این حجم از نیروی متخصص در رده‌ی مدیریتی ندارد و صرفا برای ایجاد بار روانی و جو منفی دست به این اقدام زده است؛ مدیرعامل تپ‌سی با اشاره به روش‌های مشابه به‌کاررفته توسط مدیران راکت اینترنت در اقصی نقاط جهان که برای تضعیف رقبا استفاده شده، اقدام اسنپ را برای تضعیف رقبا تفسیر می‌کند. در واکنش به این موضوع، تمامی مدیران تپ‌سی که چنین پیشنهادی را دریافت کرده بودند، با امضای نامه و ارسال گل به دعوت اسنپ پاسخ دادند.

منشی‌پور با اشاره به اینکه طی مدت اخیر تپ‌سی و اسنپ در کنار هم قرار گرفته و برای حل چالش‌های مشترک دوشادوش هم حرکت کرده بودند، چنین اقدامی از سوی اسنپ را بسیار سؤال‌برانگیز و تعجب‌آور خوانده است.

نکته‌ای که در توییت و همچنین سخنان منشی‌پور حائز اهمیت بود، تصمیم مدیران این شرکت برای پاسخ دادن به چنین اقداماتی از سوی اسنپ در آینده بود. منشی‌پور به این نکته اشاره کرد که از این پس تپ‌سی همچون گذشته ساکت نمی‌نشیند و در برابر اقدامات اسنپ پاسخ خواهد داد.

برای روشن‌تر شدن هرچه بیشتر این موضوع به سراغ روابط عمومی اسنپ رفتیم. روابط عمومی در پاسخ به سوالات متعددی که مطرح کردیم، تنها به ارائه‌ی یک پاسخ در قالب بیانیه‌ی اکتفا کرد. در ادامه می‌توانید بیانیه اسنپ را مشاهده کنید:

پاسخ روابط‌عمومی اسنپ به وب‌سایت زومیت:

اسنپ همواره تلاش می‌کند در فضای اکوسیستم استارتاپی به دور از حاشیه فعالیت کند و باور داریم نباید به هرج‌و‌مرج در فضایی که تمامی استارتاپ‌ها در آن ذی‌نفع هستند، دامن زد. از آنجایی که منافع‌مان را مشترک می‌دانیم و با توجه به دغدغه‌های مشترکمان در بحث قانون‌گذاری، ترجیح می‌دادیم در این مورد سکوت کنیم؛ اما اخلاق رسانه‌ای ما را موظف می‌‌کند که به سؤال شما پاسخ دهیم.

رعایت مسائل صنفی برای ما در سامانه هوشمند حمل‌ونقل اسنپ (تاکسی آنلاین) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل تاکنون از کارمندان هیچ‌یک از شرکت‌های حمل‌ونقل آنلاین دعوت به همکاری نکرده‌ایم. در نتیجه دعوت از نیروی کار یکی از تاکسی‌های آنلاین را به‌طور قطع تکذیب می‌کنیم و تاکنون حتی یک نفر از کارمندان سابق سایر تاکسی‌های آنلاین در اسنپ استخدام نشده‌اند. پایبندی به این مسئله تا حدی برای ما جدی است که وقتی کارمندان این شرکت‌ها درخواست همکاری با اسنپ را برایمان ارسال می‌کنند، از پذیرش‌شان خودداری می‌کنیم.
همان‌طور که در بیانیه‌ی اسنپ مشاهده می‌کنید، این شرکت ارسال چنین درخواست‌هایی را تکذیب کرده و حتی اعلام کرده که به‌شدت پایبند به رعایت مسائل صنفی است، به‌طوری‌که درخواست‌های همکاری از سوی کارمندان رقبا را نیز با جواب منفی پاسخ می‌دهد.

پس از دریافت پاسخ اسنپ بار دیگر با روابط عمومی تپ‌سی تماس گرفتیم تا در صورت امکان، مستندات مربوط به دعوت به همکاری را دریافت کرده و منتشر کنیم؛ روابط عمومی تپ‌سی با اشاره به نظرات بخش حقوقی این شرکت اعلام کرد که تمایل دارد تا در صورت لزوم این مستندات از طرف خود تپ‌سی منتشر شود. نگار عرب، مدیر روابط عمومی تپ‌سی اعلام کرد که این واحد در حال آماده‌سازی مستندات است تا در صورت نیاز، مدارک را برای اثبات ادعای مطرح شده منتشر کنند، اما این اطلاعات توسط زومیت رویت نشده و توانایی تأیید یا رد آن‌ را ندارد.

با توجه به اینکه هنوز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در کشور بالاخص از نظر برخی نهادها پذیرفته شده نیست، از این‌ رو اتحاد و کنار هم بودن استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در این حوزه می‌تواند کمک شایانی به کاهش مشکلات و چالش‌های موجود کند. به‌طور حتم صرف بخشی از انرژی و توان این شرکت‌ها در راستای مجادله با یکدیگر به ضرر جامعه‌ی استارتاپی و در نهایت به ضرر کاربرانی است که با تولد چنین شرکت‌هایی طعم دریافت خدمات با کیفیت خوب را چشیده‌اند؛ این امر، خود نتیجه ایجاد رقابت و استقبال از نوآوری است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا