خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادعاهای نمایندگان سابق مجلس برای ترس از رد صلاحیت

در روزهای اخیر جنجال درباره مصوبه مجلس برای افزایش 60 درصدی برخی مدیران بالا گرفته و انتقاداتی تندی از سوی برخی افراد و رسانه ها به خصوص رسانه های وابسته به جریان پایداری علیه مجلس صورت گرفته است.

به گزارش اعتدال، برخی از اصولگرایان به خصوص زاکانی و توکلی حملات تندی را به مصوبه مجلس مطرح کرده و آن را باعث افزایش نفرت عمومی توصیف کرده اند.

احمد توکلی در یادداشتی تند این مصوبه را لاپوشانی مجلس در راستای زیاده طلبی، ویژه خواری و آزمندی مدیران حرامخوار برشمرده است. زاکانی نماینده سابق مجلس نیز گفت: مصوبه حداکثر حقوق مدیران نقطه سیاهی بر کارنامه مجلس دهم خواهد بود و معتقدم در مواجه با این بی عدالتی نباید ساکت نشست، باید بر آن شورید و این شیوه تفکر دنیاطلبی را منکوب کرد و جامعه را از این غده سرطانی و نگاه نادرست خلاص کرد. اما جمنا نیز سعی که در بهره برداری انتخاباتی از این مصوبه جا نماند. جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در بیانیه ای نوشت: معنای این مصوبه تعجب آور که باید آن را ریشخند به عدالت نامید، آن است که مجلسیان با آرای خود به فاصله طبقاتی 30برابری حقوق بگیران رای ‘آری’ داده اند!

با این حال علی لاریجانی امروز در صحن علنی مجلس توضیحاتی درباره مصوبه مجلس ارئه کرد و با بیان دلایل خود جنجال های اخیر درباره مصوبه مجلس برای افزایش 60 درصدی حقوق مدیران را انتخاباتی دانست.

اظهارات علی لاریجانی درباره این مصوبه، توجیهات و مراحل قانونی و شناساندن پشت پرده مخالفت با مجلس را در 3 محور می توان مورد تحلیل قرار داد:

1- مخالفان این مصوبه را بهانه ای کرده اند تا نه تنها مجلس بلکه دولت را نیز زیر سوال ببرند و نشان دهند این دو قوه کشور با تبانی درصدد افزایش دریافتی مقامات دولتی هستند. اما علی لارجانی صراحتا اعلام کرد: مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری حداکثر دوبرابر حداکثر حقوق و مزایای قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد و این معنی‌اش این است که به خاطر بحث حقوق‌های موسوم به حقوق‌های نجومی که در کشور رخ داده بود کسانی که در کمیسیون برنامه بودند سقفی برای دریافتی مدیران قرار دادند که مقامات حتماً‌ باید به این میزان دریافت کنند که چیزی حدود 10 تا 14 میلیون تومان بود، بنابراین مبنای این قانون برای کنترل و نظارت بود تا جلوی حقوق‌های نجومی گرفته شود و فلسفه‌ای که مجلس دنبال می‌کرد این بود. این مصوبه تبصره‌ای داشت که با توجه به اینکه ممکن بود برخی کارکنان تخصصی و افرادی که در مناطق محروم اعم از پزشک و جراح فعالیت می‌کنند بشود دریافتی بیشتری داشته باشند. مجلس کار ضابطه‌مندی انجام داده و سقف حقوق مقامات را مشخص کرد و برای موارد استثنا آن هم با تقاضای رئیس قوه یا معاون رئیس جمهور یا وزیر پیش‌بینی‌هایی انجام شده است. لذا با این مصوبه مجلس کاملاً حقوق مدیران محدود شده است. از اظهارات لاریجانی کاملا مشخص است آقایانی که چندین دوره نماینده مجلس بوده اند هنوز در درک برخی مصوبات با مشکل جدی روبرو هستند و افزایش حقوق برخی مدیران در مناطق محروم و شرایط سخت را برای اهداف سیاسی خود، افزایش مقامات دولتی جلوه داده و آن را دستاویزی برای شعارهای انتخاباتی خود قرار داده اند.

2- لاریجانی صراحتا مخالفان به خصوص پایداری ها را به دروغگویی علیه مجلس و ترس از شورای نگهبان بابت احتمال ردصلاحیت شان متهم و به این نکته اشاره می کند که چرا در جامعه به خلاف می‌گویند مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد؟ و این دروغ است، در حالی که مجلس با مصوبه خود حقوق‌های نجومی را محدود کرد. شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و ما مجبور به اصلاح آن شدیم. چرا به شورای نگهبان چیزی نمی گویید؟ اگر شما با بخش مدیریتی این بند مشکل دارید، شورای نگهبان عامل آن بوده است؛ لابد می ترسید صلاحیت آقایان را رد کند. چرا به مجلس حرفی می زنید؟ مجلس که حرفش روشن است. این ورقه است و مشخص است. غیرعلنی نیست. اگر شورای نگهبان این ایراد را گرفته باید به شورای نگهبان ایراد گرفت و این جاروجنجال راه انداختن به خلاف مصلحت کشور و افکار عمومی است. اظهارات لاریجانی به خوبی روشن می سازد که روی سخن خود با برخی اصولگرایان به خصوص به پایداری هاست و آن ها را تشکل نوپا در فضای سیاسی ایران دانسته که با بیان بی ادبانه نسبت به مجلس حرف های نادرست می زنند. جالب این جاست که لاریجانی به صراحت اشاره می کند، مخالفت با مجلس و سکوت در برابر شورای نگهبان از ترس ردصلاحیت آقایان در انتخابات است و به خوبی پرده از زوایای پنهان و تاثیر روابط سیاسی، جناحی و انتخاباتی بر مخالفت تندروها با مجلس و دولت برمی دارد. فضایی که لاریجانی به واسطه جایگاهش تاکنون کمتر به آن وارد شده بود.

3- اما لاریجانی در ادامه موضوعی را مطح می کند که جای تامل بسار دارد و می تواند برای تندروهای مخالف دولت و مجلس دهم گران تمام بشود. تندرویان و به خصوص جبهه پایداری که در سال های گذشته بارها و بارها حقوق های نجومی را دستاویزی برای تخریب دولت و اکنون برای تخریب مجلس قرار داده اند، خود در مظان اتهام قرار گرفته اند. لاریجانی تصریح کرد: مجلس زبان دارد و حرف خواهد زد و اینطور نیست که شما به خاطر انتخابات حرف‌های خلافی بزنید و کسی چیزی به شما نگوید. ضمناً سابقه برخی از این آقایان در مجلس و دریافتی‌هایشان از مجلس مشخص است و وجود دارد و ما می‌دانیم چگونه بوده‌اند و چگونه دریافت کرده‌اند. لاریجانی برای بهره برداران جناحی و مدعیانی که به هر کاری حتی وارونه جلوه دادن مجلس دست می زدند تا مگر در انتخابات به اندک پیروزی برسند، هشداری جدی داد تا مگر از ترس روشن شدن گذشته خود برای عموم، دست از تفرقه افکنی و موج سواری بر احساسات مردم بردارند. اکنون مدعیان اخلاق باید خود را آماده کنند که با اصرار بر ادعاهای کذب خود، ممکن است استفاده های اقتصادی آن ها از نظام برای مردم فاش گردد و آن ها که برای مطامع جناحی و انتخاباتی وارد این کارزار شده بودند، ممکن است اندک وجهه سیاسی را نیز که پس از انتخابات مجلس از آن ها باقی مانده بر سر ادعاهای خود بر باد دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا