خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاثیر انتشار اخبار دروغ ورشکستگی بانک‌ها

در روزهای اخیر مجددا اخباری مبنی بر ورشکستگی برخی بانک‌های خصوصی شنیده می‌شود. یک منبع آگاه درباره‌ی شایعه‌ی ورشکستگی بانک پ می‌گوید:

در سال‌های اخیر هر زمان که جریان برانداز قصد و طمع برای ایجاد تنش در داخل کشور داشته است با خبرسازی دروغین در این حوزه و تحریک مردم که سرمایه‌ی آنها در دست این بانک‌هاست سعی داشته به اهداف خود برسد.

تصویر فوق که مشاهده می‌کنید لیست بانک‌هایی که است که طی 10 سال گذشته خبر ورشکستگی و انحلال آنها اعلام شده ولی همچنان این بانک‌ها فعال هستند! بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوع نگاه به ورشکستگی بانک‌ها در کشور‌ها متفاوت است و اصولا، ورشکستگی یک بانک با انتشار یک خبر با منبع نامعلوم مطرح می‌شود و سرانجام، تغییری در وضعیت فعالیت آن بانک نیز مشاهده نمی‌شود.

منشا این خبرسازی های دروغ چیست؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که شایعات ورشکستگی بانک‌ها به ویروسی در بازار پول تبدیل شده است که به سرعت در بازار پول پخش می‌شود و در نتیجه دو اثر تخریبی مهم را در پی دارد. تجارب گذشته حاکی از آن است که این شایعات از یک‌سو باعث ایجاد هراس و التهاب نزد سپرده‌گذاران می‌شود و در سوی دیگر، این نگرانی، چالش‌هایی نظیر خروج منابع برای بانک‌ها ایجاد می‌کند. در نهایت این شایعات به واقعیت تبدیل نمی‌شود و تنها اثر مخرب آن در بازار پول باقی می‌ماند.

اعلام شایعات بر علیه نظام بانکی ایران از سوی شبکه‌های تلویزیونی خارجی یا کانال‌های تلگرامی معاند، پیش از این هم سابقه داشته و منجر به بروز مشکلاتی برای برخی موسسات اعتباری و بانک‌ها شده بود که با دخالت دولت و بانک مرکزی حل و فصل شده است.

در اقدام اخیر رسانه‌های ضدانقلاب مبنی بر انتشار شایعه‌ی ورشکست شدن یکی از بانک‌ها نیز همین روند انتشار خبر که در بالا به آن اشاره شد نیز دیده می‌شود. اینکه خبر به نقل از یک جلسه‌ی بالادستی با وزیر اقتصاد نشر داده می‌شود بیشتر برای وجاهت بخشیدن به خبر است تا اینکه نشان از صحیح بودن خبر! حال شاید این بانک دچار برخی مشکلات مالی شده باشد ولی این به معنی ورشکستگی نیست، مشکلات مدیریتی بانک نباید تعبیر ورشکستگی شود. این یکی از روش‌های فیک‌نیوزهاست برای بالا بردن ضریب نفوذ خبر دروغ در بین مخاطبین که بی‌خبر از همه‌جا هستند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا