خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هراس اصولگرایان از «پایداری»

روزنامه همدلی نوشت:

 در حالی که اکثر تحلیل گران معتقدند با شیوه چند سال اخیر  مبنی بر رد صلاحیت چهره‌های مستقل، اصلاح‌طلب و حتی معتدل اصول‌گرا، انتخابات 1402 مجلس شورای اسلامی یک رقابت درون‌جناحی در اردوگاه اصول‌گرایی خواهد بود. اگرچه برخی رسانه‌های اصول‌گرا با خبرسازی سعی دارند وانمود کنند که اصلاح‌طلبان درحال برنامه‌ریزی برای رقابت در این انتخابات هستند و هر روزه خبرهایی غیررسمی از محافل اصلاح‌طلب و یا دورهمی‌های وزرای دولت روحانی منتشر می‌کنند تا نشان دهند که مقدمات انتخابات مجلس شورای اسلامی به روال عادی در حال انجام است. این در حالی است که در انتخابات در این دوره، با ۴۲٫۵٪، کمترین میزان مشارکت در یازده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رقم خورد. در حالی که با گذشت چهار سال از آن انتخابات، اتفاقات سال گذشته و وضعیت معیشت مردم و ناتوانی مجلس یازدهم در سامان‌دهی وضع کشور و اعمال نظارتش بر ناتوانی‌های دولت رئیسی، وضعیت خاصی بر صندوق آرا و مقوله انتخابات حاکم کرده است. از همین رو تلاش برخی رسانه‌ها و چهره-های اصول‌گرا برای گرم کردن انتخابات با انتشار شایعاتی درباره احتمال حضور اصلاح‌طلبان و نزدیکان حسن روحانی، قابل درک است.اما این انتخابات یک سویه دیگر هم دارد و آن اینکه با تداوم شیوه نهادهای نظارتی در ادامه چند انتخابات گذشته و رد صلاحیت گسترده چهره‌های غیراصول‌گرا، در غیبت رقبا، امکان رقابت فقط برای گروه‌های اصول‌گرا فراهم خواهد شد. وضعیتی که معمولا به ایجاد چند دستگی در این ارودگاه قدرتمند می شود. اما نگرانی عقلای جناح اصول‌گرا امسال اندکی متفاوت است وحول تشکلی به نام «جبهه پایداری» شکل گرفته شد. نگرانی از این که این نوآمدگان اصولگرا اگر خود را در موضع قدرت ببینند، چندان تمایلی به تقسیم قدرت ندارند و همه سهم ها را برای خود می‌خواهند.« جبهه‌پایداری انقلاب اسلامی» که با این ترکیب چهار کلمه‌ای تقریبا همه مفاهیم مورد علاقه اصول‌گرایان را از آن خود کرده‌اند، به عنوان یک مدعی نمایندگی انقلابی‌گری تلاش می‌کنند خود را گروه انحصاری حافظ آرمان‌های انقلاب و رهبری جلوه دهند. این گروه نسب از دونفری برده است که در زمان حیات و ریاست خود همه تلاش‌شان بر حدف جناح اصلاح‌طلب بوده است؛ آیت‌الله مصباح یزدی و محمود احمدی‌نژاد. اولی در نظریات خود و دومی در عملکرد خود و تا حدی نیز موفق بوده‌اند. از این منظر جبهه پایداری به عنوان میراث‌خواران این دونفر، خود را محق می‌دانند که سهم بیشتری طلب کنند و بلکه خود را نماینده اصلی تفکر انقلاب و رهبری بدانند. این گروه در یک دهه اخیر به واسطه میانه-روی‌هایی که برخی از بزرگان اصول‌گرا از خود نشان داده آنان را مستحق نمایندگی این تفکر نمی‌دانند و خود را نیروی پیشران اهداف انقلابی می‌دانند. از همین رو عملکرد این تشکل چه در مجلس و چه در رسانه‌های خود عموما بر تندوری است. تندروی‌ای که البته این روزها بیش از آن که برای مقابله با اعتدال و اصلاح باشد، برای القای برتری نسبت به دیگر گروه‌های اصول‌گراست.
 همین موضوع هراس اصولگرایان سنتی را بیشتر کرده است. به خصوص که می‌دانند با سابقه ردصلاحیت‌ها و غیبت اصلاح‌طلبان چندان نمی‌توانند روی ترساندن بدنه اصول‌گرایی از احتمال قدرت‌یابی اصلاح‌طلبان تکیه کنند.
از همین رو در رزوهای گذشته برخی از چهره‌های سنتی این جناح نگرانی خود را از جبهه پایداری اعلام کرده‌اند. روز گذشته یک فعال سیاسی اصولگرا درباره این گروه گفت:«رویکرد پایداری‌ها در تضاد کامل با سخن رهبر انقلاب قرار دارد، آنها همه را نفی می‌کنند تا فقط خودشان را ثابت کنند.»احمد کریمی‌اصفهانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «جبهه پایداری در عین حال که ادعای بزرگی دارد اما آن جایگاهی که برای خودشان ترسیم می‌کنند را ندارند. آنها همیشه می‌گویند که در لیست مشترک شرکت نمی‌کنیم اما در عین حال در روزهای منتهی به انتخابات وارد لیست می‌شوند و هیچ وقت ندیده‌ایم که به طور مستقل وارد انتخابات شوند زیرا خودشان هم می‌دانند وزن سیاسی خاصی ندارند. ای‌کاش یک بار هم که شده جبهه پایداری به صورت مستقل وارد انتخابات شود و لیست خودش را بدهد تا همه با جایگاه واقعی این گروه سیاسی آشنا شوند. اینها فقط برای سهم‌خواهی جلو می‌آیند.»
 پایداری نظام را هم نابود می‌کند
او ادامه داد: «جبهه پایداری جز خودش کسی را انقلاب نمی‌داند و حتی کسی را مؤمن هم نمی‌داند؛ نه اصلاح‌طلبان و نه حتی اصولگرایان. اگر روزی برسد که تمام مناصب حکومتی دست پایداری‌ها برسد، اینها هم انقلاب و هم نظام را نابود می‌کنند. آنها فقط می‌گویند ما پیرو واقعی اسلام هستیم، ما خط امام(ره) را می‌فهمیم، ما به ولایت متعقدیم؛ در صورتی که با این نوع نگاه که نمی‌شود کشور اداره کرد. توصیه‌ام به پایداری‌ها این است که اگر راست می‌گویند و اگر به خودشان باور دارند، یک بار هم که شده مستقل وارد انتخابات شوند. اصولگرایان هم زیاد اصرار نکنند که آنها به لیست واحد بپیوندند زیرا اصلا چه ایرادی دارد چند لیست وجود داشته باشد؟ ما نیاز به یک انتخابات آرام داریم که مردم به صورت کارشناسی نمایندگان خود را انتخابات کنند نه انتخاباتی که برخی برای کسب قدرت همه را لجن‌مال کنند تا خودشان روی کار بیایند. این مسیری که این افراد در پیش گرفته‌اند، هیچ سنخیتی با اسلام و ولایت ندارد. رهبر انقلاب می‌فرمایند که حتی اگر من را هم قبول ندارید، در انتخابات شرکت کنید اما می‌بینیم رویکرد پایداری‌ها در تضاد کامل با سخن رهبر انقلاب قرار دارد، آنها همه را نفی می‌کنند تا فقط خودشان را ثابت کنند. جبهه پایداری نه از نظر سیاسی و نه از نظر دینی هیچ جایگاهی ندارد.»
 گروه‌های سیاسی در پی نفی دیگری نباشند
این فعال اصول‌گرا همچنین نگرانی خود از سیاست تخریب گروه‌های دیگر از سوی برخی جریانات را این گونه بیان کرد : «کشور نیاز به یک انتخابات پرشور و رقابتی دارد. رهبر انقلاب به صراحت بر این موضوع تأکید کردند. بنابراین باید فضایی ایجاد شود که مشارکت بالا برود تا جمهوری اسلامی ایران همچنان در دنیا نماد مردم‌سالاری دینی باشد و همه دشمنان بار دیگر ثابت کنیم که نظام ایران با پیشتوانه مردمی جلو می‌رود. شورای محترم نگهبان هم بهتر است با نگاهی موسع صلاحیت‌ها را بررسی کند تا همه مردم نامزدهای خود را در انتخابات ببینند. البته سخن آن نیست که اجازه ورود براندازها، شورشی‌ها و کسانی که با انقلاب مشکل دارند به انتخابات داده شود اما می‌شود از اصولگراها و اصلاح‌طلبان و هر کسی که به اسلام، نظام، ولایت فقیه و قانون اساسی باور دارد نامزد انتخابات شود. گروه‌های سیاسی هم برای اثبات خود در پی نفی دیگری نباشند و همه برنامه‌های خود را به مردم ارائه دهند تا در نهایت شاهد انتخاباتی پر شور باشیم».
 جبهه پایداری ۵۰ درصد مجلس را می خواهد
چند روز پیش نیز علی یوسف‌پور فعال سیاسی اصولگرا گفت:«پایداری که سهم ۵۰ درصدی می خواهد نخست عملکرد نمایندگانش را در مجلس فعلی ارائه کند و بگوید در ۳.۵ سال گذشته نمایندگان جبهه پایداری چه عملکردی از خود به جای گذاشتند و بعد دنبال سهم خواهی باشند.» پیش از آن نیز محمدرضا باهنر به عنوان کسی که تلاش دارد در قامت یک ریش سفید اردوگاه اصول‌گرایی را ساماندهی کند، دربره زیاده خواهی گروه پایداری هشدار داده بود.
 قالیباف و جبهه پایداری
جبهه پایداری همان گونه که در مجلس گذشته منتقد و مخالف سرسخت علی لاریجانی بود و برخی از دوراندیشی‌های وی درباره برجام و کمک به دولت روحانی را زیر تیغ انتقاد قرار گرفته بود، به نظر می رسد که درباره رئیس فعلی مجلس یعنی محمدباقر قالیباف همین نظر ر داشته باشد. گویی که این گروه رئیس قوه مقننه را تا حدید یک چهره افراطی جناحی و می‌خواهند واحتمالا چون نمی توانند به هدف خود برسند بنای مخالفت با او را می گذارند. 
 از همین روست که سایت «فردا»نزدیک به قالیباف در یادداشتی با عنوان «جبهه پایداری ساز ناکوک خود را زودهنگام به صدا درآورد» نیز در این باره هشدارهای لازم را داد و تلاش کرده که همگان را متوجه ویژگی های ویرانگر این جبهه کند.
فردا با طرح این سوال که« جبهه پایداری در جریان اصولگرایی چه پایگاهی دارد؟» نوشت:« هیچ زمان پایداری‌ها خود را به طور مستقل محک نزده‌اند که مشخص شود آنها جدای از جریان غالب اصولگرایی میان مردم چه پایگاهی دارند اما به نظر می‌رسد برخلاف سروصدای بالایشان چندان پایگاه اجتماعی مستقل و قدرتمندی در آحاد مردم نداشته باشند؛ چه بسا حتی به دلیل مواضع فوق رادیکال-شان در میان مردم مخالفان سرسختی هم دارند و حتی در میان سرمایه اجتماعی اصولگرایان. از سوی دیگر ارتباط جبهه پایداری با گروه‌ها و احزاب سیاسی اصولگرا هم چندان مناسب نیست اما قدرت باری‌گردانی سیاسی آنها با پوشش انقلابی‌گری آنها را پیش برده است.»

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به روزنامه همدلی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا