خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی دولت: نگاه تخریب‌کنندگان ظریف نگاه حاکمیت نیست

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت  می‌گوید: ترامپ نباید فریب یک سری کارهای تخریبی علیه  ظریف در داخل ایران را بخورد که متاسفانه از سر نا آگاهی و عدم اشراف به پیچیدگی های سیاسی و دیپلماتیک جهان امروز صورت می گیرد و قطعا نگاه و رویکرد این افراد معدود، نگاه حاکمیت نیست.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با اهالی رسانه با یادآوری اینکه  فردا 14مرداد سالگرد نهضت مشروطیت است، گفت: دیروز هم 12 مرداد چهلمین سالگرد برگزاری اولین انتخابات آزاد برای تشکیل مجلس قانون اساسی کشور بود.

امریکا  پایه‌های سیاست خارجی منطقه‌اش را بر شن های روان بنا کرده است

وی افزود: انتخابات 12 مرداد 58 اگرچه نخستین انتخابات تاریخ ملت ایران نبود اما با توجه به سطح مشارکت ملی و وترکیب نامزد ها وتنوع احزاب وسازمان ها وآزادی کامل برای حضور در رسانه ملی می توان گفت که کامل ترین وآزاد ترین انتخابات تاریخ ایران وجغرافیای منطقه ای بود.

ربیعی خاطرنشان کرد: قانون اساسی نماد اراده ملی برای تاسیس یک نظام مدرن و دموکراتیک است. ما تجلی این اراده را پس از مشروطیت در 12 مرداد که نخستین انتخابات آزاد در تاریخ  انقلاب برگزار شد می بینیم.

سخنگوی دولت ادامه داد:بی سبب نیست که  امروزه همین الگوی دولت-ملت قانونی مبتنی بر قانون اساسی است که در معرض تهاجم بی امان امریکا قرار گرفته است.از کودتای 28 مرداد تا دهه‌های بعدی امریکا همواره پایه های سیاست خارجی خود در منطقه ما را بر شن های روان یعنی بر سست ترین حکومت های استبدادی و بحران زا بنا کرده است.

تهاجم به ظریف تهاجم  به بنیاد های دولت-ملت بود

وی در ادامه به ماجرای تحریم وزیر امور خارجه ایران پرداخت و یادآور شد: تهاجم بی سابقه و تحریم ناشیانه ظریف هم در حقیقت تهاجم به یک شخص نبود تهاجم به بنیاد های دولت-ملت بود.امریکا می خواهد القاء کند در ایران یک ملت ویک دولت و یک نمایندگی واحد ملی وجود ندارد.اما این تهاجم چنان ناشیانه بود وچنان نسنجیده بود که جامعه مدنی ما را پشت سر ظریف ودر حقیقت پشت سر دولت-ملت حقوقی وقانونی ایران متحد کرد.

امریکا هنوز از اعتیاد و بیماری کودتا گرایی رها نشده است

وی افزود: تحریم ظریف توسط امریکا نشان داد که امریکا هنوز از اعتیاد و بیماری مزمن و جان سخت کودتا گرایی رها نشده است.امروز دوباره همان ذهنیت کودتایی را می بینیم که در پس زمینه تحریم ظریف عمل می کند.

ربیعی تصریح کرد: در این هفته ما تجلی جامعه مدنی را به شکلی دیگر ودر فضای مجازی و دیجیتالی دیدیم.جامعه مدنی زنده و پویای ایرانی در فضای مجازی، نخستین جایی بود که علیه تحریم ظریف موضع گرفت.حتی قبل از آن که مسئولان دولتی از وزیر خارجه کشورمان دفاع کنند.فعالان مدنی در فیس بوک،اینستاگرام،توئیتر وتلگرام دفاع از ظریف را آغاز کردند.این قدرت جامعه مدنی است که پیشتاز مقاومت در مقابل زورگویی و قلدری امریکا شد و بر انگیزه وانرژی مسئولین افزود که  برای دفاع از یکی از معتبرترین ودرخشان ترین وزرای دولت به مردم بپیوندند.

وی در ادامه تحریم ظریف را  خلاف همه روندهای دیپلماتیک و اتفاقی بی سابقه در تاریخ دیپلماسی جهان برشمرد و گفت: اینکه دولتی دائما ادعای مذاکره کند و بعد وزیر خارجه همان کشوری را که دعوت به مذاکره می کند تحریم کند اگر مضحک نیست چیست؟ اگر ظریف هراسی و تلاش برای محدود کردن اقدامات یک دیپلمات موفق نیست، پس چیست؟  این اقدام غیرسازنده و بعضا همانگونه که بسیاری از سیاستمداران آمریکایی و غیر آمریکایی نیز اذعان داشتند کاری کودکانه بود که نشان می دهد سیاستمداران کاخ سفید موضوعات را شخصی کرده اند.

وی ادامه داد: ظریف هراسی آمریکا از یکسو هراس از منطق و سخنِ محکمه پسند ایران را به نمایش می گذارد از سوی دیگر ریشه در تلاش آنها برای القاء دو دولتی و دو حاکمیتی در ایران دارد.

ظریف معتمد نظام و رهبری است

سخنگوی دولت در ادامه خاطرنشان کرد: اما آمریکا باید بداند از نظر جمهوری اسلامی ایران دکتر ظریف مسئول سیاست خارجی ایران است و هیچ حاکمیت دوگانه ای در ایران وجود ندارد. ظریف هم مسئول سیاست خارجی ما است. هم مسئول دیپلماسی عمومی ما است و هم مسئول مسایل سیاسی و امنیتی و هر مسیر دیپلماتیکی از طریق ایشان باید بگذرد و اینکه آمریکایی ها ایشان را تحریم کرده اند خودشان را از گفت‌وگو و دیپلماسی محروم کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه  برخلاف اظهارات تفرقه افکنانه ترامپ، ظریف معتمد نظام و رهبری است، یادآورشد: ترامپ نباید فریب یک سری کارهای تخریبی علیه  ظریف در داخل ایران را بخورد که متاسفانه از سر نا آگاهی و عدم اشراف به پیچیدگی های سیاسی و دیپلماتیک جهان امروز صورت می گیرد و قطعا نگاه و رویکرد این افراد معدود، نگاه حاکمیت نیست.

وی تاکید کرد: برما پوشیده نیست که خشم و درماندگی کاخ سفید در منطق و قوت کلام وزیر خارجه ایران ریشه دارد که تبلیغات ضدایرانی گسترده آمریکا را با روشنگری جهانی خنثی کرده است. واکنش‌ها به تحریم ظریف نشان داد ایالات‌متحده، به تقویت جایگاه داخلی و جهانی وزیر خارجه کشورمان خدمت ناخواسته‌ای کرد. در داخل ایران، محبوبیت مردمی گسترده ظریف، بیش‌ازپیش تقویت شد و هم‌زمان، نهادهای حاکمیتی ازجمله، سپاه و ارتش همانند فعالان سیاسی جناح‌های مختلف از وزیر خارجه حمایت کردند و درنتیجه، یکپارچگی ملی علیه کاخ سفید تشدید شد.

وی افزود: همچنین اقدام کودکانه آمریکا با واکنش منفی جهانی نیز مواجه شد و علاوه بر سازمان ملل که این اقدام را نکوهش کرد، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر تأکید کردند که این تحریم را به رسمیت نمی‌شناسند و به مذاکرات خود با ظریف به‌عنوان وزیر خارجه ایران ادامه خواهند داد. به‌این‌ترتیب، هر فعالیت، دیدار و مذاکره ظریف در عرصه دیپلماسی جهانی که تاکنون، امری عادی محسوب می‌شد، ازاین‌پس، به نماد و سندی محکم از ناکامی آمریکا در منزوی‌سازی ایران، تبدیل خواهد شد و صدای ظریف به‌مثابه زبان گویا و توانمند دیپلماسی ایران، قوی‌تر و پرطنین‌تر از گذشته به گوش جهانیان خواهد رسید و هر ایرانی هم‌صدا با او نیز سفیر ضدتروریسم اقتصادی آمریکاست که صدایش خاموشی ناپذیر است.

ربیعی در ادامه یادآورشد: ما اخیرا شاهد حمایت مقام معظم رهبری از دکتر ظریف بودیم. حمایت چندین باره رهبری از ظریف که فرمانده دستگاه سیاست خارجی کشور است موید نادرستی تحلیل کاخ سفید درباره ایشان و طرز فکر و عمل تخریبگران داخلی وزیر خارجه است. سابقه نداشته است که مقام معظم رهبری از هیچ وزیر خارجه ای اینگونه حمایت کرده باشند.

از نقدهای سازنده بهره می برم

سخنگوی دولت همچنین در این نشست خبری پیشاپیش روز خبرنگار را به همه اهلم قلم و فعالان این حوزه که صادقانه و حرفه ای در مسیر اطلاع رسانی و شفاف سازی گام برمی دارند، تبریک گفت و افزود: امیدوارم با همیاری همه نهادهای ذیربط و ازجمله دولت، از مشکلات صنفی شاغلان  این حرفه دشوار کاسته شود. من ، شخصا ، از نقدهای سازنده و گزارش های مفید و خواندنی خبرنگاران بهره فراوانی می برم و قدردان تلاش های بی شائبه یکایک این عزیران هستم.

وی افزود: خبرنگاری سوای از اینکه یک حرفه باشد یک رسالت است. کسی که با قلم سر و کار دارد، رسالت دارد، چرا که خداوند در قرآن به قلم سوگند خورده است و  آگاهی بخشی و نقد سازنده و روشنگری تنها بخشی از این رسالت محسوب می شود .

وی ادامه داد:امروز خیلی مایه تاسف است که بگوییم برخی معدود، رسالت روزنامه نگاری مبتنی بر مسئولیت اجتماعی را فرو گذاشته و در پوشش رسانه رفتارهایی خارج از شأن و قداست قلم انجام می دهند که البته این تعداد معدود توسط خود جامعه رسانه ای کشور شناسایی و دفع خواهند شد.

ربیعی تاکید کرد: امیدوارم با همیاری همه نهادهای ذیربط و ازجمله دولت، از مشکلات صنفی شاغلان این حرفه دشوار کاسته شود و جایگاه رفیع آنان نزد ملت ، بیش از پیش ، ارتقا یابد.  من ، شخصا ، از نقدهای سازنده و گزارش های مفید و خواندنی خبرنگاران بهره فراوانی می برم و قدردان تلاش های بی شائبه یکایک این عزیران هستم. راهبرد رسانه ای دولت نیز تقویت تعامل سازنده با خبرنگاران و نیز پاسخگویی  به اهل رسانه است و امیدواریم این همیاری، درچارچوب تحکیم منافع ملی ، همواره سیر صعودی داشته باشد.

شکل بازرسی‌ها از این پس «اسنپی» خواهد بود

ربیعی تأکید کرد: با متمرکز شدن اختیارات بازرگانی در قائم‌مقامی وزرات صمت، گزارشی ارائه شد و در روزهای آینده، نرم‌افزاری برای اعلام قیمت‌های صد قلم کالای اساسی که برای زندگی مردم ضروری است و به طور روزانه قیمت را به اطلاع مردم خواهد رساند، در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قیمت‌های قابل‌قبول در این صد قلم کالا را اعلام می‌کند تا مردم در صورت مشاهده تخلف بتوانند در این سامانه اعلام شکایت کنند. شکل بازرسی‌ها نیز «اسنپی» خواهد بود و نزدیک‌ترین بازرس به مرکز تخلف مراجعه خواهد کرد.

هیچگونه کسری برای کالای اساسی در سال ۱۳۹۸ نخواهیم داشت

وی با اشاره به بررسی موضوع تأمین کالاهای اساسی در نشست شورای مشورتی رئیس‌جمهوری اظهار کرد: در این جلسه اعلام شد که کالای اساسی به منظور مصرف و ذخیره برای سال ۹۸ چه از داخل و چه از خارج کاملاً خریداری شده و هیچگونه کسری برای کالای اساسی در سال ۱۳۹۸ نخواهیم داشت.

نگرانی از پیگیری و رد ارزی نداریم

سخنگوی دولت همچنین درباره قول خود مبنی بر پیگیری موضوع ارزهای اختصاص‌یافته به وزارتخانه‌ها، اظهار کرد: وزرات جهاد کشاورزی ۷۰ درصد، وزرات بهداشت ۲۳ درصد، وزرات صمت ۶ درصد و وزرات ارشاد ۱ درصد ارز دریافت کرده‌اند.  که با پیگیری‌های صورت‌گرفته مشخص شد در بخش جهاد کشاورزی خوشبختانه ۱۰۰ درصد کالاهایی که به آن‌ها ارز اختصاص داده شده بود؛ وارد کشور شده و موجود است.

وی ادامه داد: همچنین فاصله‌ای که با رقم بانک مرکزی دارد به دلیل مفاصاحساب و اسناد ترخیص یا اسناد کشتی‌هاست که با تاخیر انجام می‌شود. البته در بخش جهاد کشاورزی این اطمینان وجود دارد که کالاها وارد کشور شده‌اند و این موضوع کاملاً قابل رصد است اما به علت تحریم زمان مفاصاحساب‌ها طولانی شده که این منطق هم از سوی وزارتخانه ذی‌ربط و بانک مرکزی قابل قبول است.

ربیعی با یادآوری تشکیل کمیته ارزهای تخصیصی در هر وزراتخانه ادامه داد: کمیته اصلی ارزهای تخصیصی توسط آقای همتی تشکیل شده است و ارزی که برای واردات لاستیک اختصاص داده شده بود به طور کامل رصد و سفارش‌های آن نیز عملیاتی شده است و مشکلی وجود ندارد. ارز تخصیص داده شده به وزارت ارشاد هم مشخص است و نگرانی از پیگیری و رد ارزی نداریم.

پنج پرونده تعلل درخصوص ارز وزارت بهداشت به دادگاه می رود

وی با اشاره به تصمیم دولت در برخورد قضایی با متخلفان ارزی توضیح داد: از وزیر بهداشت سپاسگزارم که کمیته ذی‌ربط تشکیل دادند و بر اساس آخرین آمار برای تجهیزات پزشکی از یک میلیارد و ۴۲۴ میلیون دلار، ارز اختصاص یافته در سال ۹۷، فقط ۲۲۶ میلیون دلار آن در حال بررسی است که هنوز بررسی‌ها کامل نشده است.  همچنین ارز اختصاص‌یافته به دارو نیز یک‌میلیارد و سیصد میلیون دلار بوده که برای واردات است و ۵۵۰ میلیون نیز به واردات کارخانه‌های تولیدی اختصاص یافته اما بعد از تجهیزات پزشکی، ارز دارو هم دنبال خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه با دقت وزارت بهداشت پنج پرونده تعلل هم به دادگاه معرفی خواهد شد، ادامه داد: جزییات این موضوع را وزیر بهداشت اعلام می‌کند و ما همانگونه که تضمین دادیم و اعلام کردیم حتی از یک سنت ارز دولتی هم عدول و غفلت نخواهد شد و با دقت تمام به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

تحصیل فرزندان مسئولان با استفاده از رانت مذموم است

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره طرح معاون حقوقی قوه قضاییه درباره عدم تحصیل فرزندان مسئولان کشور در خارج گفت: البته معاون قوه قضاییه دیدگاه شخصی خود را اعلام کرده اند، اما اگر هر طرحی به قانون تبدیل شود قابلیت اجرا خواهد داشت و ما نیز خود را بر اجرای آن موظف می دانیم و تبعیت خواهیم کرد. هر کسی از یک فرصت برای تحصیل در خارج از کشور و یا در بورس های داخل کشور به صورت رانت استفاده کرده باشد مذموم است

وی ادامه داد: اگر فرزند یکی از مسئولان امکان و فرصت پیدا کند که به خارج از کشور برود و بورس بگیرد و تحصیل کند؛ اگر هر کسی که می شناسد و مطلع است اسامی را اعلام کند، قابلیت پیگرد دارد.

سخنگوی دولت گفت: گونه های مختلف رانت را تجربه کردیم رانت بورسیه های تحصیلی از سنت هایی نادرستی بود که وجود داشت بورس های تحصیلی که دانشجویان چند ترم در خارج از کشور ثبت نام می کردند و پس از آن به داخل انتقال پیدا می کردند که هیچ کدام آنها درست و زیبنده نیست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تحصیل فرزندان مسئولان با استفاده از رانت مذموم است که باید همین الان هم برخورد شود؛ از جنبه امنیتی این موضوع می تواند برای هر کسی در هر جایی اتفاق بیافتد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این طرح از طرف معاون قوه قضاییه چون به شکل رسمی اعلام نشده است ، من از دیدگاه وی کاملا مطلع نیستم باید طرح به صورت رسمی بیان و ارسال شود تا بر اساس جزییات بتوانیم نظر بدهیم.

ایران در انزوا و دام آمریکا گرفتار نخواهد شد

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه ایران تا چه اندازه روی کشورهایی همچون روسیه و چین برای فروش نفت به آنان حساب می‌کند، گفت: انتظار همین بود که چین و روسیه از تحریم های آمریکا تبعیت نکنند. البته فشارهای زیادی روی شرکت‌های چینی و روسی می آورند و آمریکایی‌ها به تک‌تک شرکت‌هایی که می‌خواهند با ایران کار کنند تماس می‌گیرند و فشار می‌آورد اما با این وجود از همه آنهایی که در دنیا به تحریم ترامپ توجه نکردند سپاسگذاری می کنیم؛ چرا که به حیثیت کشور خود پایبند بودند. چین و روسیه هم در این جهت برای ما دیدگاهشان مغتنم است.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما از هر شرایطی که بتوانیم تحریم‌ها را به نحوی پشت سر بگذاریم و اجازه ندهیم که اثر چندانی بر زندگی مردم داشته باشند، استفاده می کنیم. البته فقط کشورهای چین و روسیه هم نیستند، بلکه فرصت‌های زیادی پیش‌روی ما است. البته مقام‌های این دو کشور از این امر حمایت می کنند ولی به طور قطع ایران به‌عنوان کشوری بزرگ با همسایه‌های متعددی که دارد در انزوا و دام آمریکا گرفتار نخواهد شد.

حساب امارات و عربستان را از آمریکا جدا می‌دانیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که تغییر رویکرد امارات در قبال یمن چقدر در کاهش تنش‌های منطقه ای تاثیرگذار است، گفت: همیشه از حسن همجواری و فعالیت برای تقویت مناسبات میان کشورهای همسایه استقبال کردیم.  یکبار اعلام کردیم و باز اعلام می‌کنیم که حساب امارات و عربستان را از آمریکا جدا می‌دانیم و معتقدیم با کمک کشورهایی که در منطقه همسایه هستیم می‌توانیم امنیت منطقه را خودمان ایجاد کنیم.

ربیعی ادامه داد: ما از قطعنامه‌هایی که برای امنیت صیادی وضع می‌شود و همچنین از سایر موافقتنامه‌هایی که برای پیشرفت روابط دوجانبه هم باشد استقبال می‌کنیم. اگر هر برنامه‌ای برای امنیت کشتیرانی در منطقه هست ما در آن مشارکت می‌کنیم و خودمان را مسئول امنیت می‌دانیم. ایران خود را به‌عنوان یک کشور بزرگ و پرقدرت برای امنیت خلیج فارس و آبراه‌های منطقه می‌داند.

استدلال‌های ما در جلسات هیات حل اختلاف قوا متقاعدکننده بوده است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل هیئت حل اختلاف قوا و بررسی نامه رئیس‌جمهوری به رهبری گفت: این هیئت تشکیل شده و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری به عنوان نمایندگان دولت در جلسات شرکت می‌کنند. همچنین حجت الاسلام ابوترابی به‌عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در این جلسات حضور دارند که با حوصله به استدلال‌های نمایندگان دولت گوش کرده اند و این جای قدردانی دارد.

ربیعی با تاکید بر اینکه دیدگاه دولت در این زمینه مبتنی بر قانون اساسی است، اظهار کرد: نباید بر آنچه که در قانون اساسی ما آمده و شامل سوال و استیضاح و نحوه اجرای آن است، چیزی اضافه شود.  قانون اساسی کشور برای اعمال نظارت مجلس بر دولت در درون خود ظرفیت‌هایی دارد اما از طرفی این موضوع نباید موجب سست‌شدن نظام‌های اداری شود.

وی افزود: بیان نظرات، سوال و استیضاح حق مجلس است اما هر گزارش سالانه و ارائه برنامه‌ای برای سال بعد به مجلس، وزارتخانه‌ها را برای تدوین گزارش – بنا به احترامی که برای مجلس قائل هستند، – از برنامه‌ریزی و اجرای آن بازخواهد داشت. البته هیئت حل اختلاف هنوز نظر خود را در این زمینه بیان نکرده است، اما نمایندگان دولت معتقدند که نظر و استدلال‌های ما در این جلسات متقاعدکننده بوده است.

در اصلاح ساختار بودجه و تخفیف‌های مالیاتی اقدامات خوبی انجام شده است

ربیعی با بیان اینکه موضوع مالیات بر ارزش افزوده در مجلس و در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است اظهار کرد: مالیات بر مسکن در لایحه فعالیت‌های اختلال‌زا پیش‌بینی نشده است اما در اصلاح ساختار بودجه و تخفیف‌های مالیاتی برای تولید، اقدامات خوبی انجام شده و از تولیدکنندگان حمایت‌های مالیاتی صورت گرفته است ولی در خصوص کارهایی که تولیدی نیست و بنا بر بازار صورت می‌گیرد مواردی پیش‌بینی شده است و البته از سوی دیگر مالیات نظام تامین اجتماعی هم در اصلاح ساختار بودجه پیگیری می‌شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دقت بیشتر برای ارسال لوایح از دولت به مجلس و انجام کار عمیق تر روی آنها، کمک بسیاری به تدوین‌شان می‌کند، ادامه داد: ما برای کار کارشناسی نمایندگان مجلس احترام قائلیم، اما هر چه برای تدوین لوایح، عمیق‌تر و دقیق‌تر کار کارشناسی انجام دهیم در مجلس برای تصویب آن کار کمتری لازم است.

کاهش صفر ربطی به کاهش یا افزایش تورم  نخواهد داشت

وی در پاسخ به پرسشی درباره حذف ۴ صفر از پول ملی و تاثیر آن بر اقتصاد، گفت: این  طرح در سالهای گذشته همواره مخالف و موافق‌هایی داشته است. در دولت‌های قبل هم این ایده مطرح بوده اما بحث ما انطباق با واقعیت‌های جامعه است. امروز اگر در خیابان‌ها بروید آیا شنیده‌اید که کسی بگوید قیمت این جنس چند ریال است؟  مردم دچار یک دوگانگی و تناقض هستند که ما دنبال کم کردن این تناقض هستیم.

سخنگوی دولت ادامه داد:‌کاهش هزینه‌های محاسباتی، ثبت، حمل اسکناس، اشتباهات محاسباتی، زمان مصروف در مبادلات در بازار کالا، خدمات پول و مالی، آسانی در ثبت اعداد و ارقام پولی، آسانی در بیان ارزش مقدار پولی که نسبتی با ارز دارد، صرفه‌جویی در هزینه چاپ اسکناس و کاهش تمایل به ذخیره کردن ارزهای خارجی و سایر دارایی‌های پربازده از دیگر محسنات کاهش صفر از پولی ملی است.

وی افزود: به اعتقاد کارشناسان سازمان برنامه و بودجه این اقدام به اجرای بسته سیاست‌های پولی و مالی و درآمدهای حقیقی ضدتورمی هم کمک می‌کند و در مجموع معتقدم این یک بازتعریف برای پشتوانه جدید پول ملی ما خواهد بود. قطعا این تصمیم دولت با سایر جنبه‌هایی که بتواند آثار مثبت آن را بیشتر کند، معنادار خواهد شد، البته این کاهش صفر هیچ ربطی نه در کاهش و نه در افزایش تورم و قدرت خریدم مردم نخواهد داشت.

بدون تامین پیش شرط‌ها مذاکره ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره دعوت سناتور آمریکایی از ظریف برای دیدار با ترامپ در کاخ سفید، گفت: بگذارید جزئیات این دیدار را خود آقای ظریف که فردا نشست مطبوعاتی خواهند داشت، بیان کنند.

وی با بیان اینکه بدون پیش شرط های گفته شده مبنی بر قطع تروریسم اقتصادی در هیچ کجا مذاکره ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت، افزود: این نخستین بار نیست که ترامپ، ایران را دعوت به مذاکره کرده است، اما ما قائل به مذاکره برای گرفتن عکس یادگاری نیستیم. هیچ تضمینی وجود ندارد که با آمریکا مذاکره ای انجام شود و کاخ سفید باز هم از دیدگاه خودش بر نگردد.

وی ادامه داد: این نوع مذاکره چه از طرف ظریف و چه هر فرد دیگری که فقط برای دیده شدن است، قابل قبول نیست. اگر آمریکایی ها به دنبال مسائل داخلی خودشان چون انتخابات و چشم و هم چشم‌ های داخلی هستند، ما اسیر آن ها نخواهیم شد.

ربیعی با یادآوری اینکه ما شر ط بازگشت به میز مذاکره را قبلا اعلام کرده ایم و آن، قطع تروریسم اقتصادی و تحریم های ظالمانه است، افزود: برای ما فرقی نمی کند سرنشین آن «خانه پوشالی» تیم دموکرات یا جمهوری خواه باشد در هر صورت ما بر اساس اصول و منافع خودمان صحبت خواهیم کرد. فکر می‌ کنم بخشی از خشم گروه ترامپ از ظریف به خاطر این است که آن ها تصور می کنند چرا او با دموکرات ها مذاکره کرد، با ما مذاکره انجام نمی‌دهد . باور نمی کنید گاهی اوقات رفتارهایی در سطح کشورهای قدرتمند دیده می شود که انگار داستان های کودکانه در حال رخ دادن است. کشورهای قدرتمند اینگونه دنیا را به بازیچه می گیرند و به خاطر اختلافات داخلی خودشان بسیار خون ها و فراوان حق ها را در دنیا پایمال می کنند.

دولت از برگزاری انتخابات با مشارکت بالا حمایت می کند

ربیعی درباره تلاش دولت برای افزایش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات آتی نیز، گفت: وزیر کشور از مدت ها قبل رایزنی با گروه های مختلف سیاسی را به صورت مجزا شروع کرده است و جلساتی هم داشته است. دولت از برگزاری انتخابات با مشارکت بالا حمایت می کند و حتما وجود سلائق مختلف نشاط و پویایی انتخابات را تامین و حتی در این شرایط نشان دهنده قدرت همه برابر یاوه گویی های آمریکا است.

وی با یادآوری برگزاری انتخابات نخستین دوره مجلس در سال  ۱۳۵۸ گفت: در آن انتخابات همه گروه ها و احزاب، مشارکت داشتند. زنده یاد آیت الله طالقانی بیشترین رای را آورد و بقیه رای های پایینی داشتند، اما در انتخابات حضور داشتند. دولت از دیدگاه های مختلف که در چارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارند و فعالیت می کنند استقبال می کند و بدون هیچ مداخله ای از برگزاری پر شور انتخابات مجلس با مشارکت بیشتر مردم حمایت می کند، وزیر کشور نیز مانند دوره های گذشته ماموریت دارد و تلاش هم می کند تا تنوع بیشتری از گروه های سیاسی، در انتخابات حضور داشته باشند.

طبق قانون شناسایی و حذف افراد پر درآمد وظیفه وزارت کار است

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره حذف دهک‌های پردرآمد جامعه از دریافت یارانه ها نیز گفت: طبق قانون بودجه شناسایی و حذف افراد پر درآمد وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در سال های قبل نیز بر اساس پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان حدود ۵ میلیون نفر در سه دهک بودند که شناسایی و حذف شدند البته تعدادی هم اشتباه شده بود که اصلاح شد، اما تعداد زیادی حذف شدند. الان هم اگر افراد پر درآمد شناسایی شوند از دریافت یارانه حذف خواهند شد.   اگر بر اساس شاخص ها موارد دیگری شناسایی شود، شفاف اعلام می شود.

علت افزایش قیمت مرغ

ربیعی درباره موضوع افزایش قیمت مرغ در بازار توضیح داد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد گرمای هوا در ۲ ماه گذشته بر وزن‌گیری مرغ‌ها تاثیر گذاشته و باعث کاهش وزن‌شان شده است. البته افزایش گرما باعث بیماری‌های مرغی هم شد و یکباره کشور را با یک کمبود مرغ به صورت مقطعی مواجه کرد. البته حدود ۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده و در کوتاه مدت، بازار و قیمت مرغ به تعادل بر می‌گردد. در حال حاضر قیمت‌ها در کانال ۱۴هزار تومان است اما کاهش می‌یابد و به کانال ۱۲ هزار تومان برمی‌گردد. دولت هم قیمت نهاده‌ها را  که مهمترین عامل در قیمت گذاری مرغ است  برای جوجه ریزی و مرغداری ها ثابت نگه داشته است و تلاش می کند حتی ارزان تر از قبل در اختیار تولیدکنندگان مرغ قرار دهد.

حضور ضدانقلاب در کاخ سفید زیاد شده است

وی در پاسخ به پرسشی علت تخریب چهره ظریف از سوی برخی مقامات آمریکایی، گفت: حضور ضدانقلاب در کاخ سفید زیاد شده است و کاملا احساس می‌کنم ادبیاتی که کاخ سفید با آن صحبت می کند بسیار به ادبیات صداوسیمای گروهک‌های ضدانقلاب نزدیک شده است. هرچه در تحریم ظریف کنکاش و با دوستان مطلع صحبت می‌کنم دشمنان به دنبال القاء دودولتی در ایران هستند که از اهداف مهم القایی آنان است.

بی‌انصافانه در مقابل ظریف موضع‌گیری نکنید

سخنگوی دولت در پایان گفت: ما در قضیه سردار قاسم سلیمانی واقعا به وحدت ملی رسیدیم. در برجام به وحدت ملی رسیدیم و امروز هم در قضیه ظریف به نوعی به وحدت ملی رسیدیم اما با همه احترامی که به حقوق افرادی که اظهار عقیده می‌کنند، قائل هستم از آنان می‌خواهم بی‌انصافانه در مقابل ظریف موضع‌گیری نکنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا