خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اهمیت حمایت از افشاکنندگان فساد

علی صالح‌آبادی در روزنامه‌ی ستاره صبح نوشت: رئیس قوه قضاییه در مراسم افطاری که با اصحاب رسانه داشت گفت: «کسانی را که خبر از فساد دهند، مورد تشویق قرار می‌دهیم»

روز سه‌شنبه 15 مرداد در آستانه روز خبرنگار دادستان جدید انقلاب تهران در گفت‌وشنود با مدیران مسئول روزنامه‌های سرا سری و خبرگزاری‌ها اعلام کرد که دادستانی به پیروی ازنظر ریاست آن، از افشا کنندگان فساد حمایت می‌کند. نظر دو مقام ارشد قضائی درزمینه حمایت رسانه‌هایی که افشا کننده فساد هستند، بارقه امید در میان اصحاب رسانه ایجاد کرده است، این موضوع که در دیدار اصحاب رسانه با دادستان تهران مطرح شد.هفته گذشته اتفاق میمون دیگری هم در حوزه رسانه اتفاق افتاد. موضوع این بود که در جلسه مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مسئولان قضائی توافق کردند که ازاین‌پس رسیدگی به جرائم مطبوعاتی قبل از اینکه موضوع شکایت به «دادسرای فرهنگ و رسانه» برود در «شورای حل اختلاف» بررسی شود.این رویداد و نظر ریاست دستگاه قضائی و دادستان تهران درزمینه حمایت از «افشا کنندگان فساد» تغییر نگاه امنیتی دستگاه قضائی نسبت به رسانه‌ها را نشان می‌دهد. تداوم آن می‌تواند غول فساد را تهدید و مهار کند.

نویسنده که مخالف فساد و طرفدار سالم‌سازی جامعه و برخورد قاطع و بدون مماشات با مفسدان است چند نکته را دراین‌باره یادآور می‌شود.قرائن و شواهد نشان می‌دهد که ریشه برخی اختلاس‌ها، سوءاستفاده‌ها و دستبرد زدن به حقوق عمومی در بدنه دولت، مجلس، دستگاه قضائی، شهرداری‌ها و… نهفته است.متأسفانه این باور را در جامعه به وجود آمده که انگار مسئولان اجرائی، قضائی، نمایندگان مجلس و… اهل سوءاستفاده هستند برداشتی که درست نمی‌تواند برای همه مسئولان وجود داشته باشد، علت این است که در میان مسئولان افراد پاک دست فراوان هستند. برای زدودن این انگاره لازم است مسئولان تلاش کنند ریشه فسادها را درگذشته و حال شناسایی و با عاملان آن برخورد و نتیجه را از طریق رسانه‌ها در اختیار مردم قرار دهند.چنانچه چنین شود، آنگاه باور مردم به‌تدریج تغییر و از منفی به مثبت نسبت به مسئولان تغییر جهت خواهد داد.

نویسنده به چند نمونه اشاره می‌کند: 1- حال که 18 نفر متهمان اصلی «پدیده شاندیز» محکوم‌شده‌اند، آیا عقبه آن‌ها نباید شناسایی و مجازات شوند؟ 2- مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز خسارت 36 هزار میلیارد تومانی به حقوق مردم وارد کرده است، آیا نباید عقبه و عاملان این مؤسسات مالی مخرب به‌طور کامل و زنجیره‌ای شناسایی و مجازات شوند.3- رهبر انقلاب روز 17 اسفند 93 در هفته درختکاری خطاب به مسئولان گفتند: با زمین‌خواری کوه خواری به‌ویژه در تهران و مشهد حتی کسانی به بهانه ساخت حوزه علمیه به طبیعت تجاوز می‌کنند برخورد شود. در مشهد «پروژه پدیده» با تخریب باغات و زمین‌های کشاورزی در شمال غرب آن شهر ساخته شد و هزاران خراسانی و دیگر شهروندان ایرانی از بابت آن متضرر شدند. در همین شهر پروژه «مشهد مال» و «جهان مال» توسط موسسه مالی و اعتباری عسگریه «ملل» ساخته شد و باغ 8 هکتاری سیب مشهد که نگین شهر به‌حساب می‌آمد نابود شد. دیگری «پروژه ایران مال» در شمال غرب تهران است که در زمینی حدود 30 هکتار به یک نفر پولداری واگذارشده، سازنده در این مکان یک مسجد لوکس ساخت. پروژه دیگر «بوستان مادر» در غرب تهران است که در دوره قالیباف به یک‌نهاد شبه‌نظامی واگذار شد و در آن به‌جای درختان تنومند توت، برج ساخته شد. پرونده این بوستان در مراجع قضائی در جریان است ولی تاکنون به‌جایی نرسیده است. نمونه دیگر ساخت یک برج 27 طبقه در «مجتمع برج‌های هرمزان» است که سازندگان آن حدود 600 متر زمین مسجدالزهرا (س) را تصرف کرده‌اند و برج در محل عبور خودروهای امدادی و مشاعات که مربوط به افراد است ساخته‌شده است. این برج با مشارکت شرکت «عمران تکلار» وابسته به وزارت راه و شهرسازی که حدود 68 درصد سهامش متعلق به موسسه مالی اعتباری عسگریه (ملل) است در حال ساخت است، نکته شگفت‌انگیز اینکه «شورای عالی معماری و شهرسازی» که یک‌نهاد حاکمیتی است دو نوبت مصوب نمود که جلوی ساخت این برج به دلیل غیرقانونی بودن گرفته شود، اما یک شعبه دیوان عدالت اداری (احتمالاً «شعبه40») رأی به ادامه ساخت غیرقانونی برج تا رسیدگی نهایی جلوی چشم صاحبان آن را صادر کرد و گفتنی‌های دیگر… حال در انتظار می‌مانیم تا ببینیم دستگاه قضائی با متخلفان چه درگذشته و حال چه خواهد کرد مردم تخلف‌ها را دیده‌اند و انتظار دارند بناهای ایجادشده تخریب و به صاحبانش بازگردانده شود یا به مکان‌های عمومی تبدیل شود در این صورت باور مردم به‌تدریج احیاء خواهد شد. این همان دغدغه‌ای است که رئیس قوه قضائیه در همایش روز «حفاظت‌واطلاعات» از آن سخن گفت و خواستار برخورد قاطع با متخلفان شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا