خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رمز ‌و راز سکوت انتخاباتی مسئولان | زیباکلام: اولویت‌شان حجاب است!

محمد توکلی، انصاف نیوز: صادق زیباکلام درباره‌ی دلیل سکوت اکثر مسئولان پیرامون انتخابات و عدم دعوت جدی از مردم و فعالان سیاسی برای مشارکت در آن بر این باور است که در حال حاضر از نگاه آنها اولویت مسئله‌ی حجاب است و نه انتخابات.

متن کامل گفت‌وگوی انصاف نیوز با آقای زیباکلام را می‌توانید در ادامه بخوانید:

انصاف نیوز – در سال‌های گذشته از چند ماه مانده به انتخابات، مسئولان کشور در قوا و نهادهای مختلف از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت می‌کردند و فضا انتخاباتی می‌شد؛ اما امسال با وجود اینکه شاهد اجرای قانون جدید برای پبش‌ثبت‌نام هم بودیم شاهد سکوت نسبی مسئولان هستیم؛ دلیل این موضوع را در چه مواردی می‌بینید؟

صادق زیباکلام: اولویت فعلی مسئولان کشور مسئله‌ی حجاب و رویارویی با مردم بر سر آن است. اگر مسئولان بخواهند مردم را به انتخابات دعوت کنند قاعدتاً باید با زبان نرم با مردم مواجه شوند و آنها را به این موضوع فرابخوانند و به اصطلاح با «زبان دعوت» سخن بگویند.

شمشیر حجاب و مهربانی انتخابات؟!

نمی‌شود که مسئولان کشور از یک طرف برای مسئله‌ی حجاب شاخ و شانه بکشند و بگیر ‌‌و ببند راه بیندازند و از طرف دیگر هم بگویند که «مردم! برای انتخابات تشریف بیاورید و انتخابات یک وظیفه‌ی ملی است». این دو رویکرد را نمی‌توان با هم جمع کرد. این رفتار مثل این‌ می‌ماند که در مواجهه با یک انسان، او را همزمان تشویق و تنبیه کنید؛ شدنی نیست.

نمی‌شود هم برای موضوع حجاب شمشیر را از رو ببندند و هم بخواهند به شکل همزمان با این رفتار برای انتخابات ملاطفت و مهربانی نشان دهند. چنین چیزی عملاً غیر ممکن است.

انصاف نیوز – علاوه بر سکوت مسئولان با نوعی انفعال در تصمیم‌گیری و ساکت ماندن از سوی برخی احزاب سیاسی هم مواجه هستیم؛ سکوت و عدم تحرک انتخاباتی مسئولان و برخی فعالان سیاسی از یک جنس است؟

زیباکلام: اصلاح‌طلبان در مورد انتخابات کاملا سکوت اختیار کردند؛ مسئولان کشور هم به همین شکل سکوت کرده‌اند اما هر کدام به دلایل مختلف و متفاوت مخصوص به خودشان.

اعتبار اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلبان برای این سکوت کرده‌اند که متوجه شدند اگر بخواهند کوچکترین نقش و حضوری در انتخابات داشته باشند اعتبار باقی‌مانده‌ی آنها هم کاملا از بین خواهد رفت بنابراین در مورد انتخابات حرفی نمی‌زنند.

مسئولان هم به دلیل اینکه اولویت دیگری (مسئله‌ی حجاب) را دارند و به جهت اینکه در این موضوع شمشیر را از رو بسته‌اند سکوت کرده‌اند و نمی‌توانند حرفی برای دعوت به انتخابات بزنند. به همین دلیل است که با وجود آنکه به انتخابات نزدیک می‌شویم همه چیز در یک سکوت پیش می‌رود.

امیدوارند به دو سه ماه آخر

انصاف نیوز – آیا این سکوت انتخاباتی مسئولان کشور تداوم خواهد یافت؟

زیباکلام: شاید امیدوار هستند که دو تا سه ماه مانده به انتخابات بگیر و ببندها برای حجاب را کاهش دهند و شمشیر را در غلاف کنند و لباس مهربانی بر تن کنند تا بتوانند مردم را برای شرکت در انتخابات جذب و جلب کنند که البته نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رقابت‌های محلی در انتخابات مجلس

انصاف نیوز – چه ارزیابی و پیش‌بینی از انتخابات دارید؟

زیباکلام: من فکر می‌کنم که میزان مشارکت از سال ۹۸ هم به مراتب کمتر خواهد بود. البته درباره‌ی انتخابات مجلس یک نکته‌ای را نباید به هیچ وجه فراموش کنیم و آن هم تاثیر رقابت‌های محلی در انتخابات مجلس است.

این نوع رقابت‌های محلی و طایفه‌ای و خانوادگی در حوزه‌های انتخابیه‌ی کوچک حائز اهمیت است و به مسائل ملی چندان کاری ندارند و برایشان همین مهم است که کسی که از طایفه و محله‌ و خانواده‌ی ما است به نمایندگی مجلس برسد.

البته این وضعیت که گفته شد مربوط به حوزه‌های انتخابیه‌ی کوچک است و در حوزه‌های انتخابیه‌ی بزرگ مثل تهران، رشت، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و … من فکر می‌کنم تنها اقلیتی که طرفدار جریان تندرو است در انتخابات شرکت کنند اما در حوزه‌های انتخابیه‌ی کوچک وضعیت متفاوت خواهد بود.

مسئولان به سمت لجبازی نروند

انصاف نیوز – فکر می‌کنید در حال حاضر برای تغییر فضای انتخابات راه‌حلی وجود دارد؟

زیباکلام: از مسئولان این انتظار هست که مسائل را کلان و کلی نگاه کنند و به درستی اولویت‌بندی داشته باشند و با سعه صدر با موضوعات مختلف مواجه شوند و به سمت لجبازی نروند.

برای مثال اگر اکثریت مردمی چیزی را نخواستند بر آن اصرار نداشته باشد اما متاسفانه مسئولان بی توجه به این موارد می‌خواهند به هر قیمتی که شده اعتراضات سال گذشته -که عملا خیلی از خانم‌ها پس از آن بی حجاب شدند- را تلافی کنند و می‌خواهند وضعیت را از این جنبه به قبل از شهریور ۱۴۰۱ بازگردانند و این موضوع برایشان مهمترین مسئله شده است. اینکه منافع ملی چیست و مردم (زنان، اقشار تحصیلکرده و …) چه نظر و دیدگاهی دارند اهمیتی برایشان ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به خاطر حجاب برای انتخابات دعوت نمی کنن؟!!!!
    مگه فقط این یک درصد طرفدار بی حجابی می خوان در انتخابات شرکت کنن

    با عجب کارشناسی مصاحبه کردی

    3
    4
  2. انصاف نیوز …. اینو جدی و با عقیده میگم …لطفا سطح سایت خودتو با مصاحبه و نظر خواهی از اینجور آدم زرد و عوامی پایین نیار…. فقط کافیه نگاهی به مصاحبه هاو مناظره های اخیرش مثل مناظره با برجعلی زاده و علی علیزاده و ….بندازید تا عمق فاجعه ی این استاد تمام !!! علوم سیاسی دانشگاه تهران رو دریابید

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا