خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“معافیت‌های تحریم نفتی آمریکا تکرار می‌شود”

سیدحمید حسینی، فعال اقتصادی و تحلیلگر ارشد حوزه انرژی می‌گوید: معافیت‌های تحریم نفتی آمریکا تکرار می‌شود و میزان صادرات نفت ایران یک تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

حسینی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تجربه حاکی از آن است که آمریکایی‌ها در اعمال تحریم‌ها سختگیرند اما آن‌ها در نهایت مجبور می‌شوند به واقعیت‌های بازار تن دهند و کوتاه بیایند. این موضوع تجربه‌ای است که از رفتار آمریکا طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته و در طول تحریم‌های یک جانبه سازمان ملل و تحریم‌های بعد از برجام برداشت شده است.

وی ادامه داد: از نظر فنی نمی‌توان نفت دیگری را به راحتی و به سرعت، با نفت کشور دیگری جایگزین کرد و این موضوع نیازمند زمان زیاد و هزینه بالایی است. البته ممکن است مصرف‌کنندگان کوچک نفت ایران بتوانند نفت کشور دیگری را جایگزین کنند، اما اگر مصرف‌کنندگان بزرگ بخواهند نفت کشور دیگری را جایگزین نفت ایران کنند، باید شرایط فنی پالایشگاه خود را تغییر دهند که این موضوع منطقی نیست.

حسینی با بررسی شرایط کشورهای مختلف گفت: برخی از مشتریان مانند ژاپن وابستگی شدیدی به واردات انرژی داشته و نگرانی آن‌ها درباره تأمین منابع انرژی به صورت دائم همواره وجود دارد و آن را امنیت ملی می‌داند؛ به طوری که این کشور اعلام کرده است به اکتشافات نفت در کشورهای مختلف دنیا را از نظر مالی حمایت می‌کند.

تحلیلگر ارشد حوزه انرژی ادامه داد: کشورهای مصرف‌کننده انرژی، هر کدام با زاویه دید خودشان به موضوع واردات نفت از ایران نگاه می‌کنند و انگیزه زیادی برای ادامه خرید نفت از ایران چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ حساسیت‌هایی که از طریق تأمین انرژی وجود دارد، دارند.

وی درباره رفتار آمریکا توضیح داد: از سوی دیگر آمریکایی‌ها راه را برای مشتریان نفتی ایران باز گذاشته و اعلام کرده‌اند هر کشوری که می‌خواهد خرید نفت از ایران را ادامه دهد، باید از ما اجازه بگیرد. سیاست آمریکا این است که حداکثر فشار را درباره ایران به نمایش بگذارد. به همین دلیل اعلام می‌کنم به کشوری مانند چین مجوز ادامه‌ی واردات نفت از ایران را می‌دهند، اما چین باید ظرف شش ماه آینده میزان خرید نفت از ایران را کاهش دهد.

تحلیلگر ارشد حوزه انرژی در پایان تاکید کرد: من معتقدم معافیت‌های نفتی آمریکا تکرار می‌شود و میزان صادرات نفت ایران یک تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا