خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدیرعامل کاله: «وزیر صادرات» لازم داریم

/گفت‌وگوی انصاف نیوز با مدیران عامل کاله و پپسی/

زهرا منصوری، انصاف نیوز: در ایران برندینگ و مارکتینگ شاید هنوز به سطح استانداردهای جهانی نرسیده است و همواره با چالش‌هایی رو به رو است. اما این پرسش مطرح می‌شود که این چالش‌ها چه چیزهایی هستند؟ با وجود شرایط اقتصادی که اکنون وجود دارد آیا نباید برندینگ را تقویت کرد و ضعف‌های آن را برطرف کرد؟ در این‌باره با غلامعلی سلیمانی، مدیرعامل شرکت کاله و ونکت تارجان مدیر فروش شرکت پپسی گفت‌وگویی کردیم.

غلامعلی سلیمانی می‌گوید دولت مانع کار برندینگ است، باید برای برندینگ هزینه و سرمایه‎گذاری کرد و دولت باید امکانات لازم را برای توسعه‌ی برندینگ در ایران فراهم کند. از سوی دیگر ونکت تارجان می‌گوید ایران در زمینه‌ی برندینگ تنها ضعفی که دارد در تبلیغات است که آن را باید گسترش دهد، وگرنه محصولات با کیفیتی دارد که به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود.

باید به یک کشور صادراتی تبدیل شویم

غلامعلی سلیمانی مدیرعامل شرکت کاله با بیان اینکه در زمینه‌ی برندینگ ابتدا دولت باید ما  را بشناسد، اگر دولت نشناسد، هیچ امکاناتی به ما نمی‌دهد و حرف‌هایمان را هم متوجه نمی‌شود، به انصاف نیوز گفت: «در نتیجه شخص در ابتدا باید درس بخواند، کاسبی یاد بگیرد، تولید کننده شود و سپس به سمت مارکتینگ برود.

در زمینه‌ی برندینگ در وسط کار مانده‌ایم، هنوز در تولید مشکلاتی داریم و به مارکتنیگ و برندینگ در حد استاندارد جهانی نرسیده‌ایم. دولت باید برای کارآفرینان امکانات و شرایطی را به وجود بیاورد که افراد تحصیل‌کرده، کسانی که دکترای اقتصاد دارند، در مارکتینگ کار کرده‌اند و تجربه دارند، بیایند به ما تدریس کنند و یاد بدهند.

برای شرکت‌های مارکتینگ ارزش قایل شویم و بودجه معلوم کنیم تا کار کنند. الان در مملکت چنین شرایطی وجود دارد؟ خیر. یعنی علم مارکتینگ وجود ندارد. باید پول نفت را به کسانی بدهیم که به ما یاد بدهند. امروزه خیلی‌ها فوتبال بازی می‌کنند آیا آن‌ها می‌توانند کلاس فوتبال برگزار کنند؟ در جامعه زیربنا و ذهنیت برندینگ و مارکتینگ وجود ندارد و حتی برای آن هزینه‌ای هم نمی‌کنیم.»

سلیمانی در ادامه اضافه کرد: «برای پیشرفت در زمینه‌ی برندینگ کشور باید دارای شرایطی باشد، برای مثال قانون‌مند باشد و قانون اجرا شود، مالیات گرفته شود تا دولت شریک شود، البته مالیات را به صورت درست و حسابی نمی‌گیرند. مورد بعدی این است که باید تولید داشته باشیم، تولیدی که قابل صادرشدن باشد. بعد از نظر اقتصادی و مارکتینگ روی آن‌ها کار کنیم.

اما وقتی بخواهیم برند خود را تقویت کنیم و به یک کشور دیگر صادرات انجام دهیم، باید هزینه کنیم. در کشورهایی مثل عراق،روسیه،گرجستان و قزاقزستان که  جنس خود را می‌فروشیم، باید مارکتینگ کنیم. برای اینکه به سطح استاندارد در زمینه‌ی برندینگ برسیم باید جنس خود را معرفی کنیم، یعنی تبلیغات و سرمایه‌گذاری انجام دهیم.»

غلامعلی سلیمانی درباره‌ی لزوم تبدیل ایران به کشوری صادراتی گفت: «در کشورهای دیگری همچون ترکیه، خود را کشوری  صادراتی تعریف می‌کنند. در صورتی که کشور ما وارداتی تعریف می‌شود و فقط نفت را صادر می‌کنیم، اگر نفت هم از ما نخرند، دچار مشکل می‌شویم. دولت باید به ما اعتماد کند،  مثلا چند نفر را انتخاب کند به آنها برگه‌ی سفید دهد و بگذارد کارشان را انجام دهند. اگر دید کارشان درست است، بگذارد کارشان را ادامه بدهند و مانع کار آن‌ها نشود.

دولت مانع کار ما است البته این به سیستم اقتصادی کشور برمی‌گردد و تصمیم گیرنده‌های اقتصادی این چیزها را نمی‌دانند. برای مثال یک استاد دانشگاه مسوول کشور شده، او تئوری خوانده و کار اجرایی نکرده است؛ مثالی می‌زنم: فوتبال خواندنی نیست بلکه اجرایی است. بیزنس اجرایی است و به نوعی مثل جنگ است، جنگ هم خواندنی نیست و اجرایی است.»

او در پایان تاکید کرد: «باید کشور ما صادراتی شود، در وهله ی اول به یک وزیر صادرات نیاز داریم که مسوولیت رسیدگی به این قبیل کارها را برعهده بگیرد.»

 ایران در زمینه‌ی تبلیغات ضعیف است

ونکت تارجان مدیر فروش هندی شرکت پپسی با بیان اینکه ایران در زمینه‌ی برندینگ ضعف چندانی ندارد، گفت: «به چند شهر مثل اصفهان، شیراز، کرمان سفر کرده‌ام، در این شهرها برندهای خوبی وجود داشت که فروش بالایی هم دارند. برندهایی مثل عالیس، شیرین عسل، میهن را ببینید، واقعا موفق هستند.»

تارجان در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: کشورهایی مثل ترکمنستان و عراق زمزم را می‌شناسند، میهن و کاله شرکت‌های خیلی خوبی هستند. مثلا برند عالیس بسیار عالی است. البته شاید یکی از ضعف‌هایی که در زمینه‌ی برندینگ وجود دارد، این است که تبلیغات چندانی انجام نمی‌‌شود، اگر خوب تبلیغ کنند موفق هستند؛ زیرا محصولات ایرانی کیفیت خوبی هم دارند. و حتی گاهی کیفیت آن‌ها در حد استاندارد بین المللی است.»

او در پایان افزود: «به نظرم دولت هم در ایران همیاری می‌کند؛ زیرا هرچقدر تولید ایرانی افزایش یابد، به نفع خودش است. البته ایران در زمینه‌هایی مثل نوشیدنی‌های انرژی‌زا  ضعیف است. زیرا با برندهایی  مثل هایپ، رد بول باید رقابت کنند و مردم برند خارجی را بیشتر می‌خرند. یکی دیگر از مشکلات در ایران این است که  فرایند مجوز گرفتن مقداری سخت است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا