خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دعواهای هیات رئیسه با نمایندگان مجلس انقلابی [+فیلم و عکس]

مجلس انقلابی در این چند ماهه درگیری‌هایی را با هیات رئیسه خود داشته و چندوقت یک بار اخباری از درگیری‌های مجلسی‌ها با هم به گوش می‌رسد.

به گزارش انصاف نیوز بعد از انتخاب قالیباف به عنوان رئیس مجلس، جنجال‌های بسیاری به وجود آمد که در بسیاری از آن‌ها سر پیکان انتقادات به سوی هیات رئیسه‌ی مجلس بود.

خبرآنلاین در گزارشی به اوضاع اولین جلسه مجلس با ریاست قالیباف پرداخت: امروز اولین جلسه‌ای بود که هیات رئیسه مجلس یازدهم رسما اداره آن را به عهده گرفت. هرچند بررسی اعتبارنامه اهالی مجلس یازدهم اولین دستورکار بهارستانی‌ها بود و انتظار می‌رفت حواشی زیادی در این رابطه وجود داشته باشد اما حاشیه‌ای که دامن این جلسه را گرفت موضوع عدم رعایت نظم جلسه بود. تذکری که دائما میان هیات رئیسه و نمایندگان رد و بدل می‌شد و هر چند دقیقه یکبار محمدباقر قالیباف موضوع نشست بر روی صندلی‌ها و رعایت سکوت و نظم را یادآور می‌شد اما گویا گوش نمایندگان جدیدالورود چندان بدهکار نبود و باز رویه قبل ادامه پیدا می‌کرد.

بی نظمی در مجلس آنقد وضعیت بحرانی به خود گرفت که حتی وقتی امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مشهد و نائب رئیس مجلس یازدهم برای اولین‌بار ریاست جلسه را در غیاب قالیباف به عهده گرفت ناچار شد بارها و بارها در این رابطه تذکر دهد و چند کنایه‌ای هم از سوی نمایندگان درباره ضعف در اداره جلسه گوش کند و حتی یکبار هم از هیات رئیسه خطاب به نمایندگان اعلام شد نمی‌خواهیم اسم نماینده‌ای را مطرح کنیم لطفا بر روی صندلی‌های خود بنشینید.

کمسیون‌بندی‌های عجیب

جنجال کمیسیون بندی اولین جنجال مجلس بود. بسیاری از نمایندگان به این موضوع اعتراض داشتند و می‌گفتند هیات رئیسه در این موضوع دخالت بسیاری داشته.  حسین میرزایی، نماینده اصفهان به فرهیختگان گفته بود: اولویت اول برای من مساله آب استان اصفهان بود و انتخاب اول بنده هم با توجه به ضرورتی که در استان‌مان داشتیم، کمیسیون فرهنگی نبود.

سیدمجتبی محفوظی، نماینده آبادان هم به فرهیختگان گفته بود: من حق دارم که کمیسیونم را خودم انتخاب کنم و انتخابم کمیسیون فرهنگی نبوده است. به این کاری که دوستانم انجام دادند و اسمم را در این کمیسیون قرار دادند، اعتراض دارم. من خودم را عضو این کمیسیون نمی‌دانم. از شما می‌خواهم که این موضوع را خبری کنید. در اولویت‌های من اصلا کمیسیون فرهنگی نبوده است. نه اولویت اول، نه حتی اولویت دهم. من در کمیسیون انرژی مجلس حضور دارم.

کار به استیاح هیات رئیسه می‌کشد؟

 

در روزهای اخیر و پس از اعلام اسامی روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، انتقادها و اعتراض‌ها به روند در پیش گرفته شده از سوی هیات رییسه دوچندان شود تا جایی که روز گذشته برای نخستین‌بار پایگاهی خبری به نام «افق‌نیوز» به نقل از یکی از نمایندگان مجلس که حاضر به ذکر نام خود نشده، از تهیه طرح استیضاح هیات رییسه یازدهمین دوره پارلمان خبر داده است.

جنجال حضور ظریف در مجلس

از اولین جنجال‌ها می‌توان به حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مجلس یاد کرد. مجلس بسیاری از نمایندگان دوره یازدهم مجلس برای بار اول بود که پا در صحن بهارستان می‌گذاشتند و تجربه نمایندگی نداشتند. ظریف هم از اولین نمایندگان دولت بود که در مجلس جدید حاضر شده بود.

حضور ظریف در مجلس حاشیه‌هایی را در پی داشت، مخالفان اعتراضات تند و توهین‌هایی را به ظریف کردند و جلسه را بهم ریختند. این اتفاقات بازتاب فراوانی را در فضای مجازی داشت.

فیلمی از حاشیه های حضور ظریف در مجلس

«مهدی آیتی» درباره‌ی این جلسه به برنا گفت: در جریان حضور وزیر امور خارجه در مجلس و نوع برخورد نمایندگان با وی، این انتقاد به شخص قالیباف وارد است که مجلس را به خوبی مدیریت نکرد و جلوی تندروی‌ها، توهین‌ها و بداخلاقی‌ها را نگرفت حتی به نوعی خودش هم از این رفتار نمایندگان حمایت کرد و حرف‌های آن‌ها را تائید کرد. در نتیجه رئیس مجلس که باید الگو و سرمشق مجلس باشد، در قضیه برخورد با ظریف، برخورد اخلاقی نکرد.

بذرپاش و حمایت قالیباف

همشهری آنلاین نوشت: همین نمایندگان اما ۲هفته بعداز فریادهای فسادستیزی‌شان [برای عزل تاجرگردون] به‌رغم همه حواشی مطرح شده علیه مهرداد بذرپاش او را بر مسند ریاست دیوان نشاندند و بر اعتراض‌هایی که به این انتخاب شد چشم بستند. نشستن بذرپاش در مقام هشتمین رئیس دیوان محاسبات به‌رغم اعتراضات مطرح شده علیه‌اش سبب ابراز ناامیدی برخی از حامیان مجلس یازدهم از عنوان انقلابیگری این مجلس شد و جمعی از اصولگرایان فعال در توییتر در واکنش به بی‌توجهی رئیس مجلس به نقدهای مطرح شده، اعلام کردند که از رویه مجلسی که قرار بود انقلابی باشد دلسرد شده‌اند. مهرداد بذرپاش را بعد از محمدرضا رحیمی باید جنجالی‌ترین رئیس دیوان محاسبات بعد از انقلاب نامید؛ با این تفاوت که اولی بعد از انتخاب شدنش به واسطه تملق‌هایش از دولت احمدی‌نژاد جنجال‌آفرین شد و جمعی از مجلسی‌ها خواهان عزل او شدند ولی مجلس پشت دومی در آمد و حمایتش کرد.

مجتبی توانگر نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود و در پاسخ به حمیدرضا حاجی بابایی نوشت: «کمیسیون بودجه در فرایند انتخاب رییس دیوان محاسبات نسبت به وظایف قانونی خود کوتاهی کرده و بدون استعلام و دقت مدارک را تایید کرده است. با توجه به نظر رییس مجلس در چارچوب قانون، کمیسیون بودجه بایستی پاسخگو و در جهت اصلاح حرکت نماید دیوان برای شروعی کارآمد نیازمند رفع این شبهه‌ها است.»

انتقادات نمایندگان

به گزارش ایسنا الیاس نادران در جلسه ای گفت: اکنون هیات رئیسه با این سابقه می‌خواهد کف و سقف کمیسیون‌ها را با هر ترتیبی که خودش خواست و هر کمیسیونی که تشخیص داد، تعیین کرده و اختیاراتش را افزایش دهد.

قالیباف در پاسخ به تذکر نادران اظهار داشت: این تذکر وارد نیست، زیرا هنگامی که فرآیند شکل گیری کمیسیون‌ها را شروع کردیم، آیین نامه روشن بود و دستورالعملی را در پیوست داشت که در آن دستورالعمل اگر بنا بود اصلاحی انجام شود، شعب و هیات رئیسه می‌توانستند این دستورالعمل را طبق مقررات اصلاح کنند.

حاجی بابایی به هیات رییسه: اینجا مجلس است نه خیابان، بار آخرتان باشد

به گزارش ایسنا حاجی بابایی در یکی از جلسات گفت: اگر قرار باشد من تخلف آئین نامه‌ای از هیات رئیسه بگیرم از ساعت ۸ صبح تا یک بعد از ظهر بگویم باز پر نمی‌شود؛ شما در روز ۱۰۰ تخلف می‌کنید ما نمی‌گوییم و قرار هم نیست بگوییم؛ بعد شما اشتباه یک تایپیست جای اول و دوم را اشتباه نوشته است که همان اول صبح هم خدمت آقای امیرآبادی نوشتم که اشتباه این است؛ این چه طرز برخورد است.»

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: من روز یکشنبه از همان ساعت اول تمام تخلفات هیات رئیسه را تذکر می‌دهم ببینید تا ظهر چند تذکر می‌شود. ما شما را نفرستادیم آن بالا که هرچه دلتان خواست بگویید اینجا مجلس شورای اسلامی است و باید شان نمایندگی حفظ شود اینجا خیابان نیست که هر طوری دلتان می‌خواهد رفتار کنید این آخرین‌بارتان باشد که به یک نماینده و یک کمیسیون این‌چنین توهین می‌کنید.

قبل از اینکه رئیس شوید اینطور نبودید!

به گزارش ایسنا مهرداد ویس کرمی در تذکری شفاهی گفت: بنده به عدم رعایت عدالت از سوی هیات رییسه انتقاد دارم. در واگذاری وقت به افراد عدالت نمی‌شود؛ قبل از آنکه شما بر جایگاه هیات رییسه تکیه بزنید قرار بود نماینده و نماینده‌تر در مجلس شورای اسلامی نداشته باشیم.

او در ادامه اظهار کرد: زمانی که شما رای جمع می‌کردید همه نمایندگان را می‌شناختید اما اکنون تنها چندین افراد شاخص را می‌شناسید و ما برای گفتن یک مطلب باید از جای خود بلند شده و مانند یک جارچی جار بزنیم.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما انتظار داریم شما همان اندازه که نماینده تهران را می‌شناسید سایر نماینده‌ها را بشناسید؛ بنده به همین علت می‌گفتم که رییس مجلس شورای اسلامی باید سابقه نمایندگی داشته باشد. رییس مجلس نباید شخصیت کاریزماتیک داشته و کل جلسه را به خود اختصاص دهد.

ولله دارید دهن نمایندگان را گچ می‌گیرید!

به گزارش شرق محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و بافق، ازجمله نمایندگانی است که تا امروز چندین بار انتقاداتی جدی نسبت به هیئت‌رئیسه مجلس مطرح کرد اما چند هفته پیش امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی از او خواست تذکرش را مطرح نکند، صباغیان حسابی از کوره در رفت و خطاب به هیئت‌رئیسه گفت: «چرا نمایندگان را تحقیر می‌کنید. من برای یک تذکر سه‌مرتبه آمدم هیئت‌رئیسه. ولله دارید دهن نمایندگان را گچ می‌گیرید. هر موضوعی که باب میل شما نیست، اجازه حرف‌زدن درخصوص آن داده نمی‌شود. بنده در جلسه قبلی نوبت تذکر داشتم اما این اجازه به من داده نشد. در جلسه قبلی درباره انتخاب رئیس دیوان محاسبات، سؤال بنده و عده‌ای دیگر از نمایندگان این بود که مطابق تبصره ۲ ماده ۵۱ قانون منتخب ۲۰ سال سابقه کار نداشته و همچنین بازنشسته است. اما شما اجازه ندادید این موضوع مهم در مجلس شفاف شود. بعد هم آقای قالیباف در تلویزیون می‌گوید همه چیز را بر اساس قانون انجام دادیم. یک نفر نتوانست دراین‌باره صحبت کند. خواهش می‌کنم همان‌طور که ما نمایندگان به شما احترام می‌گذاریم، شما هم اجازه دهید ما حرف بزنیم».

نماینده و نماینده‌تر نداریم

محمدحسن آصفری، نماینده اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی درباره‌ی طرح سوال از رئیس جمهور به ایلنا گفت: ما در مجلس نماینده‌تر از بقیه نماینده‌ها نداریم، رئیس مجلس هم نمی‌تواند در روند کاری وکلای ملت تغییر ایجاد کند؛ رئیس مجلس در جایگاه ریاست قرار دارد اما نمی‌تواند برای نمایندگان دیگر تعیین تکلیف کند.

یک و نیم متر بالاتر نشستن ارزش ندارد آزادگی خود را از دست بدهید

به گزارش ایسنا علی خضریان عضو کمیسیون اصل ۹۰ به مواد ۹۹، ۱۰۰ و ۱۴۳ آئین نامه استناد کرد و در تذکر دیگری گفت: طبق آئین نامه وقتی گزارش کمیسیونی در دستور کار مجلس قرار می گیرد امکان خروج آن توسط هیات رئیسه وجود ندارد. وقتی از اعضای هیات رئیسه می پرسیم می گویند این موضوع در اختیار آنها نبوده، آنها بی اختیاری خود را برای خارج شدن این موضوع از دستور کار مجلس اعلام می کنند.

وی خطاب به اعضای هیات رئیسه گفت: نشستن در جایگاه هیات رئیسه که یک و نیم متر از صندلی های نمایندگان فاصله دارد و بالاتر است، ارزش این را ندارد که آزادگی خود را از دست دهیم. اتفاق سیاسی در حال رخ دادن است. آن هم به این دلیل که نظرات آقایان در انتخاب اعضای کمیسیون اصل ۹۰ برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخاب شوراها تامین نشده است.

هیات رئیسه تصمیمات خلق الساعه می گیرد

به گزارش ایسنا جواد نیک بین نماینده کاشمر در تذکر دیگری اظهار کرد: هیات رئیسه تصمیمات خلق الساعه می گیرد. حداقل شما مثل دولت نباشید که رویه اش انجام کارهای خلق الساعه است. هیات رئیسه هیات مرئوسه است و وظیفه اش اداره جلسه و نه تغییر آئین نامه است. شما باید دستور جلسه را اجرا کنید. نه اینکه آن را از دستور کار مجلس خارج نمایید.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس جلسه در پاسخ به این تذکرات گفت: ماده ۲۲ وظایف و اختیارات هیات رئیسه در تهیه و تنظیم برنامه هفتگی مجلس را مشخص کرده است. در ماده ۱۰۰ هم آمده که هیات رئیسه باید به ترتیب اعلام وصول طرح ها و لوایح از کمیسیون ها دستور هفتگی را تنظیم کند. پس موضوع دستور کار عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ذیل آن قرار نمی گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا