خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایمان افشاریان: روایت «قصر شیرین» ساده، خطی و درست است

/«چه فیلمی ببینیم» هفته با افشاریان و ایمانی/

محتوا، مضمون و چگونگی ساخت برخی از فیلم‌های سینمای ایران مورد اقبال اهالی سینما قرار می‌گیرد. شاید برای تماشاچیان جذاب باشد تا بدانند اهالی هنر دیدن چه فیلم‌هایی را در سالن‌های سینما به آنها پیشنهاد می‌دهند. ایمان افشاریان کارگردان تئاتر و سینما و کاوه ایمانی تدوینگر از فیلم‌های در حال اکران، فیلم‌های موردنظر خود را پیشنهاد می‌دهند. افشاریان با انتقاد از جنبه‌های مختلف فیلم‌های کمدی، فیلم‌های «سرخپوست» و « قصر شیرین » داد. کاوه ایمانی نیز فیلمی از سینمای هنر و تجربه به نام «آنها» را انتخاب کرد.

افشاریان: تاریخ سینمای ما را فیلم‌هایی مثل سرخپوست و قصر شیرین می‌سازند

ایمان افشاریان بازیگر، کارگردان سینما و تئاتر است. او کارگردانی نمایش‌های «عود بر آتش»، «جنایت و مکافات»، «پیوند خونی» و چندین اثر دیگر را در کارنامه‌ی هنری خود دارد. فیلم «فردا» ساخته‌ی مشترک افشاریان و مهدی پاکدل در سی‌ودومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر در بخش نگاه نو نمایش داده شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. این کارگردان درباره‌ی فیلم‌های سینمایی مدنظرش به انصاف نیوز گفت: «از فیلم‌های در حال اکران دو فیلم «قصر شیرین» و «سرخپوست» هر دو ساختار، قصه‌ی خوبی دارند. این فیلم‌ها به خوبی پرداخت و روایت شده‌اند. پیشنهاد می‌دهم مردم این دو فیلم را ببینند.»

این کارگردان ادامه داد: «به نظرم سرخپوست بدون رفتن به سمت روشنفکربازی یا ادا درآوردن یک ساختار کلاسیک را دنبال می‌کند. همه‌ی موارد این فیلم به جا است. کارکترها در فیلم به خوبی پرداخت شده‌اند. روایت فیلم به گونه‌ای است که مخاطب را از ابتدا تا انتهای فیلم به دنبال خود می‌کشاند. حتی پس از دیدن این فیلم، حال خوبی داریم و این فیلم ما را رها نمی‌کند و ذهن را درگیر می‌کند.

این موضوع در مورد فیلم «قصر شیرین» هم صدق می‌کند. هنگامی که پس از دیدن قصر شیرین از سینما بیرون می‌آییم، مدام ذهن درگیر است. این فیلم روایتی ساده، خطی و درستی دارد. این فیلم بدون جنبه‌های خاص و کاذب سینمایی‌ای است که این روزها بسیار در سینما به خصوص در سینمای کمدی مد شده است. در این فیلم‌ها از یک سری بازیگران خاص و شوخی‌های خاص استفاده می‌شود. این فیلم‌ها می‌خواهند مردم را به زورِ کمدی و بازیگران خاص به سینماها بکشانند. در نهایت در آنها جوک‌هایی را می‎بینیم که تبدیل به دیالوگ شده‌اند. این فیلم‌ها حتی اصول طنز را رعایت نمی‌کنند و از دیدن آن فیلم‌ها در سینما پشیمان می‌شویم.»

افشاریان توضیح داد: «منظورم این نیست که سینمای کمدی، سینمای بدی است. با وجود اینکه سرخپوست و قصر شیرین کمدی نیستند قصه را به خوبی روایت می‌کنند و مخاطب خودشان را دارند. در واقع تاریخ سینمای ما را این طور فیلم‌ها می‌سازند.»

ایمانی: تماشاچی بعد از دیدن «آنها» راضی از سالن بیرون می‌آید

کاوه ایمانی تدوینگر سینما است. او تدوین فیلم‌هایی مثل «اسب سفید پادشاه»، «گشت ارشاد»، «یک بوس کوچولو»  و چندین اثر سینمایی دیگر را در کارنامه‌ی هنری خود دارد. این تدوینگر درباره‌ی فیلم‌های سینمایی مدنظر به انصاف نیوز گفت: «فیلم «سرخپوست» را پیشنهاد می‌کنم. این فیلم ساختار درستی دارد. کارگردانی و بازی‌ها و تدوین سرخپوست خیلی خوب است. وقتی یک فیلمنامه خوب باشد، آن فیلم هم خوب می‌شود.»

ایمانی درباره‌ی فیلم‌های هنر و تجربه گفت: « در حال حاضر از فیلم‌های در حال اکران حضور ذهن ندارم تا فیلمی پیشنهاد دهم. با سینمای هنر و تجربه دو فیلم کار کرده‌ام که آن فیلم‌ها اکران شده‌اند.، فیلم «آنها» ساخته‌ی احسان سلطانیان یکی از این فیلم‌ها است که آن را پیشنهاد می‌کنم. «آنها» یک فیلم تجربی خوبی است که سه زن را در سه اپیزود مختلف به تصویر می‌کشد. این فیلم، اولین فیلم این کارگردان است. تماشاچی پس از دیدن این فیلم راضی از سالن بیرون می‌آید. بازی‌ها، کارگردانی و فیلمنامه‌ی این فیلم در حد استانداردهای سینمای ایران است.

به دلیل اینکه درگیر کار برای دو فیلم هستم، فیلم‌های به روزتر هنر و تجربه را دنبال نکرده‌ام. فیلم «کارت پرواز» ساخته‌ی مهدی رحمانی را ندیده‌ام ، اما تعریف آن را نیز از همکارانم شنیده‌ام. همکاران تدوینگرم می‌گویند که این فیلم ساختار درستی دارد و فیلم خوبی است. بر اساس گفته‌های عوامل فیلم و شنیده‌هایم از همکارانم به نظر می‌رسد که این فیلم، فیلمی آبرومند است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا