خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخالف سرشناس حکومت چین درگذشت

لیو شیائوبو مخالف سرشناس حکومت چین و برنده جایزه صلح نوبل سال 2010 که از سال 2009 در زندان بود، در بیمارستان و بر اثر بیماری سرطان کبد، در سن 61 سالگی درگذشت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ها از مرگ لیو شیائوبو مخالف سرشناس حکومت چین که به دلیل ابتلا به سرطان پیشرفته کبد به بیمارستان منتقل شده بود، خبر دادند.

شیائوبو در سال 2009 به اتهام «اغتشاش و تحریک برای براندازی حکومت» به 11 سال حبس محکوم شد و از آن زمان در زندان بود.

مشارکت در نگارش «منشور 08′ – بیانیه ای که خواستار ایجاد اصلاحات دموکراتیک در چین است – از دلایل زندانی شدن وی بود.

«مو شائوپینگ» وکیل «لیو» پنجم خردادماه سالجاری از آزادی موکل خود از زندان و بستری شدن وی در بیمارستان شهر «شن یانگ» در استان «لیائونینگ» خبر داده بود.

او گفت پس از آنکه بیماری سرطان موکلش به صورت قطعی تشخیص داده شد، وی برای درمان و مراقبت های ویژه از زندان آزاد شد.

هفته پیش مقام های بیمارستان شن یانگ به درخواست خانواده شیائوبو آمادگی خود را برای دریافت کمک پزشکان خارجی برای درمان وی اعلام کرده بودند.اما طبق اعلام خانواده این فعال سیاسی، وضعیت جسمانی او با وجود استفاده از درمان هدفمند، به علت گسترش سلول های سرطانی و کاهش عملکرد کبد، بدتر شده بود.

شیائوبو در سال 2010 در حالی که در زندان بود به عنوان برنده جایزه صلح نوبل انتخاب شد و این امر سبب قطع روابط دیپلماتیک چین و نروژ گردید.

دو کشور پس از 6 سال در سال 2016 و در جریان دیدار «لی کچیانگ» نخست وزیر چین و «بورگه برنده» وزیر امور خارجه نروژ در پکن، تصمیم به عادی سازی روابط با یکدیگر گرفتند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا