خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مداح پاکتی» |11| شاعر و مداحی که پول و پاکت نمی‌گیرد

«مداح پاکتی» عنوان یک پرونده‌ی گزارشی است. اظهارات سیاسی همراه با توهین برخی مداحان دوباره موضوع اقلیتی از آنها را داغ کرد که در قبال مداحی پاکت‌های چندین میلیونی و حتی چند ده میلیونی دریافت می‌کنند. بخش‌های اول این پرونده، بازنشر مطالبی است که پیشتر رسانه‌ای شده بود.


شاعر و مداحی که پول و پاکت نمی‌گیرد

۰۱ خرداد ۱۳۹۶، ایکنا
مداح و شاعر جوان کشورمان در دهمین نشست سیاه مشق عشق نگاهی متفاوت‌تر نسبت به آنچه اکنون در فضای عمومی جامعه در خصوص مداحی مطرح می‌شود را عنوان کرد و گفت: شعرهایم از من نیست پس پول نمی‌گیرم.
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) صاحب نگاه متفاوت؛ شاید این کوتاه‌ترین جمله‌ای باشد که با آن بتوان محمد جواد پرچمی، متولد سال ۶۷، شاعر و مداحی که شعر و مدح خود را به ائمه (ع) منحصر کرده است، دارای مدرک لیسانس مهندسی صنایع و ارشد مدیریت تکنولوژی با شغل آزاد(صاحب یک شرکت خصوصی)، بزرگ شده محله‌ سعادت آباد تهران و اکنون ساکن پونک، با پدری که استاد دانشگاه و پژوهشگر است را تعریف کرد.

وی میهمان دهمین جلسه «سیاه مشق عشق» ویژه مداحان جوان بود که در خبرگزاری ایکنا برگزار شد. بخشی از این گفتگو در پی می‌آید:

پرچمی در واکنش به سؤال صریح ما که پرسیدیم: آیا جایی رفته‌اید که به شما پاکت بدهند و قبول نکردید؟ آیا پاکت می‌گیرید؟ اگر نه چرا؟ گفت: ما شاعر داریم که پول می‌گیرد سبک می‌سازد، پول می‌گیرد و طی می‌کند. شاعری هم داریم که طی نمی‌کند اما چشمش به دست فردی است که با شعر وی مثلاً ۲۰ میلیون در چهار جلسه دریافت کرده و حق خود می‌داند که بخشی از این پول به شاعر داده شود. این مسائل هست اما من نمی‌گیرم.

سرمایه شاعری از من نیست، تفضل است پول نمی گیرم

سؤال ما چرا بود و وی پاسخ داد: زمانی است که شما سرمایه کارت را از خودت آوردی و میز و دفتری راه‌انداخته‌ای طبیعی است که بخواهی از این سرمایه‌گذاری سود هم کسب کنی اما این سرمایه را که من کسب نکرده‌ام . نمی‌دانم به چه چیز من نگاه کرده‌اند اما، این را حضرت زهرا(س) تفضل کرده که می‌توانم سیاه مشقی بنویسم، اینکه آورده من نیست که بخواهم از آن کسب درآمد کنم.

حرف‌های نهفته در پاسخ یک نوجوان؛ نوکری یا نوچه گی؟

این مداح جوان کشورمان ادامه داد: یکی از نوجوانان هیئت پیش من آمد و گفت می‌خواهم مداح شوم از او سؤال کردم دوست داری مداح یک هیئت هفت هشت نفری باشی و با دوستانت برای امام حسین(ع) نوکری کنی یا دوست داری به جای فلان شخصی باشی که با فلان مداح معروف همه جا می‌رود؟ و آن بچه با صداقت به من گفت که دوست دارد به جای فلان فرد باشد و با فلان مداح معروف برود؛ در این جواب حرف‌های زیادی نهفته است!

وی عنوان کرد: اکنون تب شهرت همه را گرفته ما در این مملکت بحران هویت داریم عده‌ای نوجوان و جوان می‌خواهند با فوتبالیست شدن بحران هویت خود را ارضا کنند و معروف شوند، عده‌ای با بازیگر شدن، یکی با خواننده شدن و یکی هم با مداح شدن. اکنون نوجوان و جوان ما می‌بیند مداحی که در مراسم او عزاداری می‌کند، ماشین چند صد میلیونی سوار می‌شود و این مسئله چند آفت دارد: اول اینکه جوانان را از امام حسین(ع) دور می‌کند و به سمت این شهرت سوق می‌دهد. از طرف دیگر جوان می‌گوید امام حسین من و این آقایی که می‌خواند مگر یک امام حسین نیست پس چرا من ۱۰ سال است به هیئت می آیم همچنان موتور قراضه دارم اما این مداح ماشین آنچنانی داد؟ چطور می‌توان به این مسئله پاسخ داد؟

کسی که پاکت میلیونی برای هیاتش گرفته نمی‌تواند مسئولان را نقد کند

این مداح کشورمان از به بن بست رسیدن هیئت‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: با این اوجی که برخی هیئت ها دارند باید نگران به بن بست رسیدن آنها باشیم. البته باید آنسوی مطلب را هم گفت. اگر این هیئت‌ها نباشند دشمنان بنیان‌های انقلاب اسلامی را تخریب می‌کنند. اکنون روحیه اشرافی‌گری روحیه انقلابی را حتی در خواننده امام حسین‌(ع) از بین برده است. برخی مداحان برای این می‌توانند منتقد قوی در برابر این آسیب‌ها و معضلات باشند که ۴۰ سال است مداحی می‌کنند اما یک خانه ۶۰ متری در نازی آباد دارند. ولی فردی که از فلانی و فلان مسئول برای هیئتش پاکت‌های میلیونی گرفته دیگر نمی‌تواند آن مسئول را نقد کند. وقتی ما خواستیم هیئت بگیریم بزرگان ما به ما گفتند از هیچ کس و هیچ جا پول نگیر این پول ها هیئت را نابود می‌کنند. اگر رانت بد است برای مداح امام حسین(ع) هم بد است و بد است که از رانت برای گرفتن وام استفاده کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا