خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب در هاله‌ای از ابهام

نمایندگان مردم تهران در مجلس با ابراز نگرانی از عدم مدیریت کامل موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب بر لزوم هماهنگی بین حوزه ای و تعامل دستگاه‌های ذی ربط برای مدیریت و رفع هر چه سریع‌تر این معضل تاکید کردند.

گل زری فرخنده‌بخش در گزارشی در خبرگزاری خانه ملت نوشت: معضل آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب موضوعی است که بارها مطرح شده و نگرانی هایی را برای شهروندان پایتخت به وجود آورده است؛ اگرچه رفع این معضل بارها از سوی برخی مسئولان مطرح شده اما طبق اظهارات نمایندگان استان تهران هنوز سودجویانی هستند که زیر سایه بی توجهی دستگاه های ذی ربط و بدون توجه به سلامت شهروندان مزارع خود را با فاضلاب آبیاری می کنند.

تیرماه سال جاری رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در اظهار نظری مبنی بر اینکه” محصولات برخی از مزارع جنوب تهران که با فاضلاب آبیاری می شوند، تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان است و برای حل این موضوع نیاز به مداخله فوری دستگاه های ذی ربط است ” بار دیگر بحث آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب را مطرح کرد؛ هر چند صحت و سقم این موضوع از سوی دستگاه های ذی ربط رد شد اما این عضو شورای شهر در گفت و گو با رسانه های مختلف همچنان بر قطعی بودن اظهارات خود تاکید کرد.

در همین راستا این عضو شورای شهر در اظهارنظری  از ارسال مستندات و مدارک موجود درباره آبیاری مزارع با فاصلاب برای سازمان بارزسی کل کشور و دادستان تهران خبر داد.

در این میان برخی کشاورزان جنوب تهران هم بالا بودن هزینه آب و در دسترس نبودن آب سالم را از دلایل عمده استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع عنوان کرده اند که در این باره نمایندگان مجلس تاکید کرده‌اند تحت هیچ شرایطی این موضوع نه در تهران نه در هیچ منطقه‌ای از کشور به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست زیرا موضوعی کاملا غیرانسانی و تخلفی محرز و مسلم است که می طلبد با این افراد سودجو برخورد قاطع و جدی صورت گیرد.

در این باره علی محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم تاکید کرد که تنها 40 درصد فاضلاب تهران تصفیه می‌شود و 60 درصد آن به حال خود رها شده به طوری که بخشی از آن وارد چاه‌های جذبی شده و منجر به آلودگی آب‌های زیرزمینی و بخشی از آن هم اراضی کشاورزی جنوب پایتخت را آبیاری می کند که متاسفانه موجب آلودگی محصولات کشاورزی مانند صیفی جات، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی شده است.

نمایندگان مردم در خانه ملت با ابراز نگرانی از عدم مدیریت موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب تاکید کردند که سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید همکاری و تعامل مناسبی را با وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت هر چه سریع تر این معضل داشته باشند.

وکیلی: پیگیری موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب در نشست آتی مجمع نمایندگان تهران

محمدعلی وکیلی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  با بیان اینکه موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب در نشست آتی مجمع نمایندگان استان پیگیری خواهد شد، گفت: در این رابطه تلاش خواهیم کرد دستگاه های مرتبط را وادار به پاسخ گویی کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب موضوعی است که باید به فوریت پیگیری و رسیدگی شود، تصریح کرد: تمامی دستگاه های مرتبط با این موضوع باید بدون فرافکنی در این رابطه پاسخگو باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اگر شائبه آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب حقیقت داشته باشد غیرقابل بخشش است، یادآور شد:  زیرا در حال حاضر سیستم تصفیه خانه های فاضلاب در پایتخت به سرعت در حال پیش روی است بنابراین هیچ بهانه ای وجود ندارد که در گوشه ای از مزارع پایتخت مانند گذشته از فاضلاب برای آبیاری مزارع استفاده شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی،  یادآور شد: برای مدیریت چنین شائبه و ادعایی دستگاه های مرتبط باید مستندات و اطلاعات خود را در این باره ارائه دهند؛ البته این موضوع  را در جلسه آتی مجمع نمایندگان طرح خواهیم کرد  و حتی الامکان یک بررسی و تحقیق میدانی هم در این رابطه خواهیم داشت تا ادعای دستگاه های مربوطه راستی آزمایی شود.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران بر لزوم ورود جدی سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت کشور به موضوع ادعاهای مطرح درباره  آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب تاکید کرد و ادامه داد: از آنجایی که این موضوع سلامت شهروندان را نشانه می رود بنابراین این دستگاه ها باید به صورت جدی به این موضوع ورود و صحت و سقم آن را به شهروندان اطلاع رسانی نمایند.

محجوب: آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب کاهش یافته اما همچنان ادامه دارد

علیرضا محجوب، عضو فراکسیون مجمع نمایندگان استان تهران هم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تلاش برای کاهش آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هر چند این موضوع به طول کامل مدیریت نشده اما تلاش های صورت گرفته از سوی این دستگاه قابل قدردانی است زیرا به خوبی توانسته‌اند موضوع را با وجود عدم همکاری دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست به خوبی مدیریت کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم تشدید نظارت شهرداری، شرکت آب و فاضلاب استان تهران و وزارت نیرو بر نحوه آبیاری مزارع جنوب تهران از سوی کشاورزان تاکید کرد وگفت: تمامی این دستگاه ها وظیفه دارند آب سالم موردنیاز کشاورزان را تامین و تلاش موثری برای تصفیه آب‌های غیرمتعارف داشته باشند و چنانچه دستگاه‌های مسئول از عهده تامین تجهیزات برای تصفیه فاضلاب برنمی آیند می توانند طی تفاهم با مزرعه داران از دستگاه های کوچک برای تصفیه آب های نامتعارف استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه با اقدامات موثر انجام شده از سوی اداره جهاد کشاورزی شهرری تعداد مزارعی که با فاضلاب آبیاری می شدند کاهش چشمگیری یافته است، گفت: اما این مشکل همچنان وجود دارد و مدیریت آن نیازمند  تعامل تمامی دستگاه های ذی ربط است.

وی رفع و مدیریت موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب را مستلزم تعامل تمامی دستگاه های ذی ربط دانست و افزود: متاسفانه در این باره شاهد تحرک موثری از سوی دستگاه‌هایی مانند سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت نیستیم در حالی که اگر این دستگاه‌ها به عنوان متولی همکاری بهتری با وزارت جهاد کشاورزی داشتند این معضل به درستی مدیریت می شد.

محجوب ادامه داد: افرادی که از فاضلاب برای آبیاری مزارع استفاده می‌کنند معمولا افراد سودجویی هستند که بیشتر به فکر منافع اقتصادی خود هستند تا سلامت مردم؛ در همین راستا در سال گذشته تعدادی از اتباع افاغنه تا هکتاری 8 میلیون تومان قسمتی از زمین های کشاورزی شهری ری را برای کشت محصولات کشاورزی اجاره کردند که گفته می شود از فاضلاب برای آبیاری مزارع استفاده می کردند که وزارت جهاد کشاورزی با قاطعیت با این افراد برخورد کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، یادآور شد: برای رفع ابهامات موجود در رابطه با آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت دادگستری باید با قاطعیت به این موضوع برخورد کنند زیرا تلاش یک دستگاه به تنهایی کافی نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هیچ دستگاه و مسئولی نباید موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب را رد کند زیرا وزارت جهاد کشاورزی از نیروی انسانی و تجهیزات کافی برخوردار نیست که بر این موضوع نظارت تام داشته و ممکن است افرادی در خفا و شبانه اقدام به این کار کنند و علاوه بر این شاهد تعامل مناسبی میان دستگاه های مسئول برای مدیریت کامل این موضوع نیستیم در حالی که این موضوع به شدت سلامتی شهروندان را تهدید می کند.

رحیمی: تاکید استاندار تهران بر نبود نیترات در آب آشامیدنی تهران و جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب

علیرضا رحیمی  عضو مجمع نمایندگان استان تهران هم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری اینکه موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب موضوعی است که بارها طرح شده و نگرانی هایی را برای مردم به وجود آورده است، گفت: به علت آنکه این موضوع با سلامت شهروندان سروکار دارد مسئولیت مسئولان ذی ربط در این باره دوچندان است و به صورت جدی نیاز است دستگاه های ذی ربط برای رفع دغدغه های شهروندان مستندات خود در رابطه با این موضوع را ارائه کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجمع نمایندگان تهران موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب را به عنوان وظیفه و دغدغه اصلی خود طی نشست با استاندار مطرح کردند، افزود: در این نشست استاندار مطرح کردند اصل موضوع صحت داشته اما با برخوردهای شدید و نظارت هایی که در این رابطه صورت گرفت این موضوع کنترل و مدیریت شد و در حال حاضر هیچ گونه نگرانی در این باره وجود نداشته و موردی هم گزارش نشده و چنانچه موردی از سوی شهروندان یا مسئولان گزارش شود به صورت جدی ورود می کنیم؛ علاوه بر این ایشان اعلام کردند به صورت مطلق در آب آشامیدنی تهران هیچ نیتراتی وجود ندارد و سلامتی آن مورد تایید است.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر باید به وظیفه نظارتی خود در رابطه با موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب به درستی عمل کند، ادامه داد: شورای شهر باید وظیفه نظارتی و پیگیری خود را در این رابطه به درستی انجام دهد تا دغدغه شهروندان رفع شود علاوه بر این استانداری هم به عنوان مرجع هماهنگ‌کننده دستگاه‌ها مسئول است هماهنگی میان اداره کل حفاظت محیط زیست تهران و آبفا را تامین نماید.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: به صورت جدی نیاز است شورای شهر، اداره کل محیط زیست، آبفای تهران و شهرری و همچنین مجموعه هایی که متولی این موضوع هستند گزارش های متقن و مستندی را درباره چگونگی آبیاری مزارع جنوب تهران به شهروندان ارائه کنند تا با گزارش های متناقض مواجه نشده و نگرانی های آنها مرتفع شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه در رابطه با موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب باید شاهد هماهنگی بین حوزه ای باشیم، ادامه داد: به این وسیله مردم از سرگردانی رها شده و دغدغه آنها به طور کامل مرتفع می‌شود؛ هر چند طبق شنیده ها یکی از اعضای شورای شهر تهران در این موضوع ورود کرده اما شاهد هیچ گونه برخورد جدی در این رابطه نبودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم، گفت: اگر شورای شهر تهران ورود جدی به موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب داشته باشد به طور قطع آرامش خاطر شهروندان فراهم می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر اینکه به علت آنکه کشاورزان آب سالم در اختیار ندارند از فاضلاب برای آبیاری مزارع استفاده می کنند، تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی این موضوع نه در تهران بلکه در هیچ منطقه ای از کشور به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست زیرا موضوعی کاملا غیرانسانی و تخلفی محرز و مسلم است که می طلبد با این افراد سودجو برخورد قاطع و جدی صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تصفیه پساب شهری و صنعتی پایتخت موضوعی جدی است که در سطح کلان وزارت نیرو برنامه ریزی های مقدماتی برای آن انجام داده است، یادآور شد: هر چند آبفای استان تهران و شرکت آب و فاضلاب کشور اقداماتی برای تصفیه پساب شهری و صنعتی پایتخت انجام داده اند اما این موضوع پروسه ای زمان بر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

  1. گر نگهدار من آن است که من میدانم
    شیشه را در بغل سنگ نگه میدارد
    ایمان داشته باشید ، اوقات شریف مسئولین که نباید صرف این امور شود ، پس چه کسی به فکر کمک به خیریه ها باشد ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا