خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا آمار کارت‌های سوخت صادر شده منطقی است؟

جلالی میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دو روزپیش در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که 47 میلیون کارت سوخت برای 24  میلیون وسیله‌ی نقلیه صادر شده است، او این مغایرت را مربوط به کارت سوخت‌های المثنی دانست. با این وجود و با نسبت تقریبا دوبرابری تعداد کارت سوخت‌ها نسبت به وسایل نقلیه تعداد زیاد کارت‌های المثنی به نظر منطقی نمی‌آید. خبرنگار انصاف نیوز تلاش کرد تا با مسوولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در این رابطه گفت‌وگو کند اما مسوولان این مرکز حاضر به مصاحبه در این مورد نشدند.

از طرف دیگر و به نقل از نود اقتصادی تنها پنج تا شش درصد مردم از کارت‌های سوخت شخصی استفاده می‌کنند که تفاوت این میزان با تعداد بالای کارت سوخت‌های صادر شده باعث ایجاد شبهه‌هایی می‌شود.

جهانبخش امینی کارشناس حوزه‌ی انرژی در این باره با خبرنگار انصاف نیوز به گفت‌وگو پرداخت. امینی معتقد است تعداد اعلام شده از طرف میرزایی برای کارت‌های سوخت نمی‌تواند صحت داشته باشد اما امکان سواستفاده وجود دارد. او با اشاره به تعداد زیاد اتومبیل‌هایی که اسقاطی هستند اما هنوز سند دارند تاکید کرد که ممکن است این افراد بخواهند کارت سوخت بگیرند تا اگر بنزین دو نرخی شد از آن استفاده کنند.

امینی در مورد رقم اعلام شده برای تعداد کارت‌های سوخت و انگیزه‌ی افراد از گرفتن این کارت گفت: «اصل موضوع مورد ابهام است و من آن نزدیک به واقعیت نمی‌بینم، در هر سیستمی وقتی کارت هوشمندی صادر می‌شود، کارت قبلی خود به خود باطل می‌شود و قابل استفاده نیست.

چندسالی است که مردم از کارت سوخت استفاده نمی‌کنند و بعضی آن را گم کرده‌اند برای اینها ممکن است المثنی صادر شده باشد اما این رقم که دوبرابر تعداد خودروها است اصلا قابل اعتماد نیست.»

او در ادامه و با تاکید بر امکان سواستفاده افزود: «البته این کارت‌ها می‌تواند مورد سواستفاده قرار بگیرد اما نه الان. ممکن است افرادی که این کارت‌ها را می‌گیرند بعدا که بنزین سهمیه‌بندی یا دو نرخی شد از آنها سواستفاده کنند، اما الان منعی برای گرفتن مقدار زیاد بنزین نیست.

اگر این رقم ده درصد هم درست باشد، پلیس راهور و ناجا وارد موضوع شود تا وضعیت کارت سوخت خودرهایی که تصادف کرده‌اند یا از رده خارج  اسقاطی هستند را مشخص بکنند. صاحبان بعضی از این خودروها که از رده خارج شده‌اند و هنوز مدارک و سند آن را دارند ممکن است بخواهند کارت سوخت دریافت کنند، اما من دوبرابر بودن رقم کارت سوخت‌ها نسبت به خودروها را تایید نمی‌کنم.»

امینی در مورد استفاده پنج تا شش درصدی استفاده از کارت سوخت گفت: «الان چون از کارت جایگاه‌دارها استفاده می‌شود، بسیاری کارت سوخت خود را استفاده نمی‌کنند، شاید کمتر از پنج درصد مردم از کارت شخصی استفاده کنند اما اگر روزی اینها نتوانند از کارت جایگاه‌دارها استفاده کنند، ناگزیر می‌شوند از کارت‌هایشان استفاده کنند، اگر دولت کارت‌های جایگاه‌دارها را محدود کند، مردم به استفاده از کارت خودشان تشویق می‌شوند.

اگر قرار است سهمیه‌بندی شود کارت‌ جایگاه‌داران باید به صورت صد در صد محدود شود اما اگر به خاطر آمار مصرف است که مشخص شود هر کسی چقدر در ماه بنزین مصرف می‌کند تا برای برنامه‌ریزی استفاده شود نیاز به محدودیت صد در صد نیست. تا موقعی که بنزین دونرخی نشود محدود کردن جایگاه‌ها هم نمی‌تواند موثر باشد.»

او در پایان افزود: «متاسفانه مصرف سوخت مثل بقیه‌ی مصارف ما مثل آب، برق و گاز در کشور ما منطقی نیست یعنی میانگین مصرف ما نسبت به تمام دنیا متفاوت است. مردم باید رعایت کنند و بیهوده ماشین استفاده نکنند اما علت دیگر این مصرف بالا این است که خودروهای ما استاندارد نیست. خودروهای ما بالای ده، دوازده لیتر در صد کیلومتر مصرف دارند، اینها به ضرر بنیان اقتصادی کشور است.سوبسیدی که دولت می‌دهد واقعا با سومدیرت هدر می‌رود. خودروسازها باید به سمت استاندارد کردن مصرف سوخت خودروها حرکت کنند. فشار قانونی هم برای این موضوع باید وجود داشته باشد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا