خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از حمله به اسرائیل

در پی حمله فلسطینی‌ها به اسرائیل و افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت تولید نفت در خاورمیانه، قیمت این کالا افزایش یافته است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، در معاملات اولیه پس از بازشدن بازارهای جهانی (یکشنبه شب) که اولین فعالیت این بازار بعد از وقوع درگیری‌ها بود، هر بشکه نفت برنت تا نزدیکی ۸۹ دلار هم پیش رفته بود؛ روز جمعه این رقم بیش از ۸۴ دلار بود.

در معاملات امروز قیمت هر بشکه نفت برنت نزدیک به ۸۷ دلار است؛ هر بشکه نفت غرب تگزاس هم به بیش از ۸۵ دلار رسیده که در مقایسه با زمان پیش از درگیری‌ها شاهد افزایش بوده است.

اسرائیل و فلسطین تولیدکننده عمده نفت نیستند اما منطقه خاورمیانه حدودا یک سوم نفت جهانی را عرضه می‌کند.

از مهمترین دلایل افزایش اخیر قیمت نفت، چشم‌انداز منفی گسترش این درگیری‌ها به کشورهایی نظیر ایران و عربستان است که تولیدکنندگان بزرگ این کالا محسوب می‌شوند و در صورت دخالت در جنگ، تولید و در نتیجه عرضه این کالا ممکن است متاثر شود.

ایران در این جنگ بر اساس تحلیل‌ها حامی حماس است و بگفته بعضی فعالان بازار، کشیده شدن درگیری‌ها به ایران ۳ درصد عرضه جهانی را به خطر خواهد انداخت.

البته نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد دست داشتن جمهوری در حملات حماس علیه اسرائيل را رد کرده ولی در عین حال مقامهای ایرانی از زمان آغاز حملات از فلسطینی‌ها حمایت کرده‌اند.

روز یکشنبه (۱۶ مهر-۸ اکتبر) آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در مصاحبه با سی‌ان‌ان تاکید کرد که ‌‌«ما هنوز شواهد هدایت یا دخالت ایران در این حمله را مشاهده نکرده‌ایم ولی بدون شک روابط عمیقی وجود دارد.»

یکی از نگرانی‌ها وضعیت تنگه هرمز است که حدود بیست درصد نفت جهان از آن می‌گذرد و در صورت مسدود شدن بر عرضه نفت و قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود.

در پی حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی قیمت نفت در بازارهای جهانی در مقطعی به ۱۲۰ دلار هم رسیده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا