خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک تولید کننده: اعتماد مردم به کالای داخلی بیشتر شده

در شرایطی که اوضاع اقتصادی سخت شده و اقتصاد کشور با مشکلاتی دست و پنجه عمل می‌کند. شاید نگاه‌ها کمی بیش از گذشته به سمت کالاهای ایرانی برود. هرچند در این روزها با تحریم‌ها، استقبال از کالای ایرانی بیشتر از گذشته است. یکی از مشکلات نبود اعتماد مردم به کالای ایرانی است؛ پس اولین قدم در این مسیر کسب اعتماد مردم است. اما تولید کالای ایرانی با چه چالش‌هایی رو به رو است؛ برای رفع آن چه باید کرد؟در این باره با فاطمه مقیمی مدیر عامل شرکت حمل و نقل  بین‌الملل سدیدبار  و حمید سعیدی تولید کننده موبایل ایرانی گفت‌وگویی کردیم.

مقیمی می‌گوید بحث کیفیت و خدمات پس از فروش بر انتخاب مشتری بسیار تاثیر می‌گذارد؛ باید مشتری به کالا پای بند باشد. کالاها نباید یک بار مصرف باشند. از سوی دیگر سعیدی می‌گوید وضعیت بازار کالای ایرانی این روزها بسیار بهتر از گذشته است و اگر  کیفیت بهبود پیدا کند مردم اعتماد می‌کنند. همچنین باید تولید‌کننده‎ها به روز باشند و کیفیت را بهبود ببخشد.

خدمات پس از فروش اعتمادسازی می‌کند

فاطمه مقیمی،  مدیر عامل شرکت حمل و نقل  بین‌الملل سدیدبار با بیان اینکه  موضوع کیفیت و خدمات پس از فروش دو تا از عوامل مهمی است که بر انتخاب مشتری تاثیرگذار است، گفت: احترام گذاشتن به مشتری، مشتری مداری و ارق که آن مشتری نسبت به آن کالا یا محصولی باید ایجاد شود، همچین مشتری باید علاقه‌مند و پای‌بند بماند.»

فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: «به عبارتی مشتری با شناخت آن برند، در ادامه‌ انتخاب آن کالا را در سبد کالای خود می‌گذارد؛ خدمات پس از فروش یعنی حس اعتمادی که باید برای مشتریان ایجاد می‌شود، مثلا در صورت هرگونه مشکل اولیه که برای کالا  پیش میاید؛ تعمیرات و یا قطعاتی را که نیاز دارد را آن سیستم و تولید کننده مجموعه  بتواند تامین کند. یعنی کالا یک بار مصرف نشود تا با مشابه های غیر ایرانی بتواند رقابت کند.

یا اینکه در هر زمانی که نیاز به آن کالا احساس می‌‍شود؛ در دسترس باشد. نه اینکه فقط یکبار در بازار بیاید؛ پس از مدتی شخص دنبال آن بگردد تا پیدا کند بعد هم مجبور شود از مشابه دیگر آن استفاده کند . تداوم یک کالا در بازار و دسترسی مشتری به آن عرق را نسبت به آن برند خاص ایجاد کند. ببییند! فقط به تشابه  و برندسازی اکتفا نشود؛ بلکه به وجود آن محصول در بازار و کیفیت مناسب آن توجه شود. یا اینکه پس از مدتی که مشتری جذب شد؛ بحث کیفیت کالا کم شود. البته احساس نوستالژی و و وابستگی میلیتی هم می‌تواند تاثیر گذار باشد»

مقیمی در پاسخ به این پرسشی مربوط به بی‌اعتمادی نهادینه شده در میان مردم  نسبت به کالای ایرانی گفت:  «این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که عواملی را که گفتم؛ هیچکدام نقش نداشته باشند، یا  اینکه کیفیت خوب  کالا را به مردم نشان ندادند یا مثلا قیمت مناسبی ندارد. باید در این زمینه فرهنگ سازی اتفاق بیفتد

همه‌ی این بی‌اعتمادی به کیفیت کالا برمی‌گردد

حمید سعیدی، تولید کننده‌ی موبایل ایرانی با بیان اینکه مردم  به کالای ایرانی بی اعتماد هستند؛ زیرا فکر می‌کنند کیفیت کالا پایین است، گفت: «در مقابل احساس می‌کنند کالای خارجی کیفیت مطلوب را دارد. همه‌ی این بی‌اعتمادی به کیفیت کالا برمی‌گردد.

البته کار یک دو روز نیست، یک مقدار زمان می‌برد تا تولیدکننده‌ها کالای خود را به مردم نشان دهند و تبلیغ کنند. تا کیفیت کالا را به حدی برسانند که مردم به آن اعتماد کنند. شرکت ما همین کار را کرده است مثلا مدل‌ها را تغییر دهند،به روز رسانی کنند. زیرا وقتی کیفیت را بالا می‌بریم مردم به ما اعتماد می‌کنند.»

او در ادامه افزود: «اکنون با توجه به همه‌ی این مسایل، مردم کم کم به سوی کالای ایرانی آمدند؛ تولیدکننده‌ها هم خود را به روز کردند و کیفیت را افزایش داده‌اند. مردم هم این روزها به کالای ایرانی تمایل دارند؛ در گذشته این فرهنگ وجود نداشت. شاید دو سال پیش اگر در این باره صحبت می‌کردیم؛ استقبال از کالای ایرانی به شدت کم بود. اکنون وضعیت بهتر شده. مردم الان از کالای داخلی استفاده می‌کنند؛ بنابراین تولیدکننده‌ها باید کیفیت کار خود را بهبود ببخشند.تا اعتماد سازی شود، مثلا اکنون در زمینه مواد غذایی این اعتماد وجود دارد؛ برنج ایرانی بسیار مطرح است و یا محصولات دیگر. مثلا وضعیت لبنیات و شیلات ما بهتر است و مردم استفاده می‌کنند و اعتماد دارند.»

سعیدی در پایان تاکید کرد: «اگر هم در محصولات دیگر هم بتوانیم  این اعتماد سازی را انجام دهیم ؛ اتفاق خوبی می‌افتد؛ باز هم می‌گویم الان وضعیت کالای داخلی بهتر شده چون تولید کننده‌ها هم سعی می‎کنند کار خود را ارتقا دهند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا