خرید تور تابستان ایران بوم گردی

با هزینه‌ی یک روز قاچاق بنزین چه می‌توان کرد؟

/گفت و‌گو انصاف نیوز با یک فعال شهری و یک فعال مدنی/

طبق بررسی خبرنگار انصاف نیوز میزان سوبسید دولت برای تولیدبنزینی که قاچاق می‌شود در روز روزانه به 20 میلیارد تومان می‌رسد و سوالی که ذهن را درگیر خود کند این است که اگر فقط هزینه‌ی یک روز این قاچاق را صرف مسایل اجتماعی می‎‌کردیم چه تغییری در فرایند جامعه پیش می‌آمد؟  میزان آسیب‌ در آینده‌ی کشور به چه اندازه کاهش پیدا می‌کرد، در اینباره خبرنگار انصاف نیوز با مرتضی‌ کی‌منش فعال مدنی و عضو هییت مدیره‌ی جمعیت امام علی و ایمان واقفی فعال حوزه‌ی شهری در این مورد به گفت‌ و‌گو پرداخت.

مرتضی کی‌منش هزینه‌ی سالانه‌ی  این قاچاق را برابر با هزینه‌ی حمایت ورزشی از پنج میلیون کودک در سال دانست،  او به این باور است که چنین هزینه‌ای برای کودکان امکان ظهور آسیب در ده سال آینده را به شدت کاهش می‌دهد. ایمان واقفی نیز به این موضوع اشاره کرد که بر فرض اگر این مقدار پول در چرخه‌ی قاچاق از بین نمی‌رفت و قرار بود صرف مسایل اجتماعی کشور شود، الویت با موضوع مسکن است زیرا در همین سال جدید، افراد دیگر توان خانه‌دار شدن را ندارند و همچنین  به افزایش وسایل حمل و نقلی اشاره کرد.

فعال مدنی: 20 میلیارد یعنی حمایت ورزشی از 14 هزار کودک 

مرتضی کیمنش با اشاره به ارزش پول یک روز قاچاق بنزین گفت:«روزی 20 میلیارد یعنی ماهانه 600 میلیارد تومان که این مبلغ به معنای 600 تا لیگ پرشین برای کودکان تحت حمایت جمعیت امام علی است و  اگر در هر لیگ 700 کودک حضور داشته باشند، یعنی برای 420 هزار کودک در یک ماه، دغدغه‌ی ورزشی ایجاد  می‌شود، این رقم در سال به پنج میلیون کودک می‌رسد.

این در حالی است که حاشیه نشین‌ها حدود نوزده میلیون نفر هستند و کودکان این حاشیه نشین‌ها شاید حدود ده میلیون نفر  باشند، با هزینه‌ی یک سال این قاچاق برای نیمی از کودکان حاشیه نشین می‌توان یک سال لیگ پرشین برگزار کرد، همه‌ی این مسایل در اول چرخه هزینه می‌شود.

حال اگر طرح طفلان مسلم که برای آزادی نوجوانان محکوم به اعدام است در نظر بگیریم، دیه هر فرد حدود 300 میلیون شده است و پولی که برای سه نفر باید پرداخت شود تا از زندان آزاد شوند، حدود یک میلیارد تومان می‌شود.

در حالی که نجات این سه نفر در بچگی هزینه‌ی خیلی کم‌تری نیاز داشته تا در فضای اعتیاد، دعوا و خلاف نروند. با این پول هزینه‌ی خیلی زیادی روی کودکی این افراد می‌توان داشت که امکان قتل و خلاف در ده سال آینده را به طرز چشم‌گیری کاهش خواهد داد. پولی که اول چرخه خرج می‌شود خیلی کم‌تر از پولی است که در آخر چرخه یعنی برای دیه خرچ می‌شود.

با این مقدار سرمایه می‌توان در نسل کودکان حاشیه نشین را تغییر ایجاد کرد و این آمار جرم و جنایت را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.»

ایمان واقفی: با این پول حاشینه‌نشینی کنترل می‌شود

ایمان واقفی در مورد اینکه اگر این مقدار سرمایه قرار بود برای مسایل شهری و معضلات اجتماعی استفاده شود گفت: «اگر چنین بودجه‌ای داشتیم و جایی می‌خواستیم هزینه کنیم که ثمره‌ی بهتری داشته باشد، قطعا به موضوع حمل و نقل مربوط می‌شد و به نظر من اولین جا برای سرمایه‌گذاری همین موضوع حمل و نقل عمومی و ریلی است.

این مقدار بنزین حتی اگر قاچاق هم نمی‌شد در حال هدر رفتن در خیابان بود، در حالی که اگر آمار مسافرت شهرهای دیگر را ببینید با شهر تهران قابل مقایسه نیست.

شهری مثل لندن به فاصله‌ی هر پنچ دقیقه از هر مکان خط مترو و اتوبوس وجود دارد، در حالی که حالا ما فقط هفت خط مترو داریم که دوتا از آن هم کامل راه نیافتاده است، حتی اگر افتتاح هم شود فاصله‌ی محل کار و محل سکونت به قدری است که مردم ترجیح می‌دهند از وسیله‌ی شخصی و یا تاکسی برای تردد استفاده کنند.»

واقفی ادامه داد:«موضوع دیگر مسکن است چون همین امسال افرادی دیگر امکان خانه‌دار شدن را ندارند و حتی امکان اجاره‌ کردن خانه هم در حال سلب شدن است، این موضوع باعث روند افزایش حاشیه نشینی می‌شود، حدود 16 یا 17 هزار حاشیه نشین داریم که با این وضع در سال‌های آینده به بالای 20 میلیون می‌رسد.

جاهایی مثل فنلاند و کانادا به دنبال اجرای طرحی هستند که به مهاجران حتی مسکن رایگان بدهند، یعنی برای مدتی مسکن به این افراد دهند تا بعد از بازدهی که از پس مخارج خود برآمدند و هزینه‌ی آن خانه را بدهند. اگر قرار بود این مقدار پول برای مسایل اجتماعی هزینه شود بهتر بود برای اقشار آسیب پذیر جامعه هزینه شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بهتره بگید با هزینه اون چند مسئول دیگه میتونن اختلاس و در صورت خیلی جزء بودن فرار، جزء بودن تغییر پست ، کل بودن ابقاء و خیلی کل بودن ارتقا پیدا کنن

  2. اگر از این مسلمانان امریکا ستیز بپرسید نظرتان راجع به این نوع حسابگریها در مورد سامان دادن به وضع محرومین و مستضعفین چیست حتما پاسخ میدهند مستضعفین خیلی قدیمی شده و مال چهل سال پیشه ! و دیگر اینکه حرف از مردم زدن حرف ضد انقلابه در زمانیکه ادم داره با امریکا میجنگه!

  3. قاچاق سوخت رو بی خیال بگو با پول یک اختلاس چه کارها که میشه کرد هرچند قاچاق سوخت هم توی حجم بالا زیر سر همونا هست که اختلاس میکنند وگرنه مرز نشینان چقدر مگر میتونند قاچاق کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا