خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کنترل فاز چیست ؟

رپورتاژآگهی

تجهیزات برقی می توانند خطرات قابل توجهی را برای افراد استفاده کننده از وسایل برقی ایجاد کنند، به ویژه در صورت عدم استفاده از کنترل فاز برای دستگاه هایی که جریان برق را از خود عبور می دهند. بسیاری از دستگاه های الکتریکی نیاز به ولتاژ یا توان بالا دارند که خطر بیشتری را نیز به همراه دارند. خطرات عمده مرتبط با الکتریسیته مانند: برق گرفتگی، آتش سوزی به علت عمل نکردن قوس الکتریکی و قطع سریع برق می باشد. شوک الکتریکی زمانی اتفاق می ‌افتد که بدن به بخشی از مدار الکتریکی تبدیل می ‌شود، یا زمانی که فردی با هر دو سیم مدار الکتریکی، یک سیم مدار برق‌دار و زمین تماس می ‌گیرد، یا یک عامل مثل: آب یک رسانای عالی الکتریسیته است که به جریان اجازه می دهد در شرایط مرطوب و از طریق پوست خیس راحت تر جریان یابد.

عملکرد دستگاه کنترل فاز چیست؟

دستگاه کنترل فاز نظارت مهمی بر فاز و جریان الکتریکی حاصله از سیستم های برقی دارد که به طور اتفاقی باعث تقارون فاز، توالی فاز و دو فاز نشوند، که منجر به خرابی و از کار افتادن وسیله الکتریکی نشود. نام دیگر دستگاه که به طور عام استفاده می شود رله کنترل فاز است که می تواند عیوب مدار را تشخیص دهد. این دستگاه معمولا دارای چراغ های سبز و قرمز است که چراغ سبز نشان دهنده درست بودن و چراغ های قرمز نشان از وجود ایراد در مدار است.
رله های تأخیر زمانی برای کنترل جریان استفاده می شوند و می توان از آن ها برای کنترل توان انواع مختلف بارهای الکتریکی استفاده کرد. این رله ها از پیش طراحی شده اند تا عملکرد رله های خروجی الکترومکانیکی را با مدارهای کنترلی ترکیب کنند تا بهترین و کنترل شده ترین عملکرد را انجام دهند. کاربر با چرخاندن دکمه یا هر رابط دیگر عملکرد مورد نظر را انتخاب می کند تا کنترل فاز انجام گردد. هنگامی که به زمان از پیش تنظیم شده رسید، سیگنال مدار کنترل به رله وارد می شود تا عملکرد رله فعال شود. سپس منبع تغذیه در ترمینال ورودی رله به ترمینال خروجی سوئیچ می شود.

مهم ترین کاربرد رله کنترل فاز چیست؟

اگر بخواهیم به طور کاربردی و استفاده بیشتر برای شما شرح دهیم می توان به استفاده از دستگاه کنترل فاز در کنترل عملکرد معکوس موتور های آسانسور، پله برقی، دستگاه های بلند کننده و موتور وسایل جا به جا کننده اشاره کنیم. از دیگر مصارف می توان به کنترل منابع حساس سه فاز، کنترل گرم شدن بیش از حد موتور در ولتاژ های نامتقارن و همچنین حفاظت از دستگاه هایی مانند کمپرسورهای تهویه مطبوع هوا، موتور یخچال ها استفاده می شود، اشاره کرد.

انواع رله کنترل ها به ترتیب کارکرد

کلید کنترل فاز دارای تنوع متعددی است، که ما برای بهتر متوجه شدن کاربرد برخی از کنترل فازها که بسیار پرمصرف هستند. به تشریح عملکرد آن ها پرداخته ایم تا با مصارف این کنترل فاز ها بیشتر آشنا شوید.

 نوع رله عدم تعادل فاز

گاهی امکان دارد در سیستم های سه فاز به دلیل نامتقارن و نامساوی جریان الکتریکی قسمتی از انرژی حاصله بدون بهره برداری از بین برود. و حتی موتور در معرض تنش حرارتی و فشار فاز نامناسب قرار گیرد. با استفاده از این رله کنترل فاز می توان نظارت کافی بر فاز موجود را داشت و از خطر های احتمالی جلوگیری کرد.

 نوع رله توالی فاز

با تغییر یا جا به جایی دو فاز جهت حرکت موتور عوض شده موتور در جهت خلاف جهت قبلی خواهد چرخید. این امر در بسیاری از سیستم ها و صنایع می تواند برای تجهیزات و پرسنل خطرناک باشد و باید به وسیله رله کنترل فاز مناسب از آن جلوگیری شود.

نوع رله خرابی فاز

در واقع قطع فاز نیز نوعی بسیار شدید از عدم تعادل ولتاژ است. و با قطع یک فاز جریان دیگر فازها به شدت افزایش می یابد و دقیقا همان مشکل موارد قبل پیش می آید و نیاز به یک رله برای حفاظت ضروری است.

رله پایش ولتاژ

اکثر لوازم برقی و الکتریکی در اثر مصرف طولانی مدت آسیب می بینند و مقدار جریان الکتریکی در آن ها متغیر و نابسامان می شود و حتی در سخت ترین حالت ممکن امکان دارد دستگاه الکتریکی ما عایق خود را از دست بدهد و خرابی های غیر قابل جبرانی را به ثمر بگذارد. این رله ها همانطور که از نامشان مشخص است این نوع رله کنترل فاز یک نوع حفاظت و حراست از فازهای نامناسب دارد که باعث مشکل و خرابی دستگاه نشود.

مطمئنا بعد از مطالعه این مقاله اطلاعات کافی و به کاربرد اساسی رله کنترل فاز دست پیدا کرده اید. فروشگاه اینترنتی لایت هوم با تجربه درخشان در توزیع کالای برق برای شما خریداران محترم این دسترسی را فراهم کرده تا به راحتی با کمی سرچ در این سایت اطلاعات کافی و به قیمت روز دسترسی پیدا کنید. و به راحتی محصولات برقی مورد نیاز خود را مقایسه کرده و بهترین خرید ممکنه را داشته باشید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا