خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«فرصت تبلیغات به محصولات خارجی ندهیم»

تبلیغات یکی از ارکان مهم موفقیت در بازار است، گواه این موضوع تیلیغات گسترده‌ای است که از صدا وسیما تا سطح شهر و حتی در شبکه‌های مجازی با آن برخورد می‌کنیم، اما سهم کالاهای داخلی از این تبلیغات چقدر است؟ شهرداری و صداوسیما در این تبلیغات چقدر از کالای داخلی حمایت می‌کنند، به نظر می‌رسد با وجود تاکیدهای بسیار در مورد حمایت از کالاهای ایرانی در تبلیغات هنوز بخش زیادی از تبلیغات به کالاهای خارجی تعلق دارد.

حبیب‌الله انصاری دبیرکل و رییس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درباره صنعت لوازم خانگی ایران و تاثیر تبلیغات بر این صنعت با انصاف نیوز به گفت‌و‌گو پرداخت. او در این مورد گفت: « تبلیغات می‌تواند اثربخش باشد و باید به هر نحوی جلو تبلیغات محصولات خانگی خارجی گرفته بشود. فرصت تبلیغات به محصولات خارجی داده نشود و این فرصت در اختیار محصولات ایرانی قرار بگیرد»

انصاری درباره‌ی صنعت لوازم خانگی کشور گفت: «صنعت لوازم خانگی یکی از متنوع‌ترین صنایع کشور و جز جدانشدنی و قطعی زندگی مردم است. همه‌ی اقشار جامعه از یک فرد روستایی تا یک شهرنشین به طور قطع از لوازم خانگی استفاده می‌کنند. در بخش‌های تجاری و اداری نیز از لوازم خانگی  استفاده می‌شود.

صنعت لوازم خانگی از مواد اولیه اساسی بالادستی مثل فولاد، مس، آلومینیوم استفاده می‌کند. این صنعت یکی از رشته‌های شتاب‌دهنده‌ی توسعه‌ی اقتصادی در سراسر جهان از جمله ایران  است. امروزه در این صنعت کارخانه‌هایی داریم که محصولات تولیدی آنها از نظر کیفیت با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند.»

او ادامه داد:« صنعت لوازم خانگی در سه بخش کلی مطرح می‌شود.  بخش اول آن لوازم انرژی‌بر است که از انرژی‌های برق،گاز و سایر انرژی‌ها استفاده می‌کند برای مثال لوازم پخت و پز. بخش دوم انواع ظروف است. قسمت سوم قطعه است و ما بسیاری از قطعاتی را که در بخش تولید لوازم خانگی استفاده می‎‌شود را در کشور تولید می‌کنیم. ما پیش از این سرشعله‌های گاز را از شرکت «ساباف» ایتالیا وارد می‌کردیم اما امروز آن را تولید می‌کنیم. شیرآلات و ترموسات و دیگر لوازم مورد نیاز در کشور تولید می‌شود.ساختار کیفیتی لوازم خانگی ایران مبتنی بر نظام مشتری‌محوری است و خوشبختانه توفیق در رقابت بازار شکل گرفته است.»

رییس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درباره‌ی ضرورت تبلیغات گفت: «برای فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی موضوع کیفیت و خدمات رسانی موضوع خیلی مهمی است تا مردم با اعتقاد و ایمان لوازم خانگی تولید داخلی را تهیه بکنند. تبلیغات رسانه‌ای باید به تغییر ذهنیت مردم با کمک بکند. تعداد محدودی از مردم فرهنگ استفاده از لوازم خانگی خارجی را دارند. امروزه برخی از کارخانجات تولیدی ما با مجوزی که از وزارت صمت گرفته‌اند برخی از لوازم خانگی خارجی که به آنها سفارش داده می‌شود را تولید می‌کنند. این خودش باعث افتخار است و نشان دهنده‌ی این پیام است که آن شرکت خارجی محصولات  را سفارش می‌دهد که محصول تولیدی ظرفیت کیفی بر اساس استاندارهای بین‌المللی را دارد.

ما در شرایط رکود اقتصادی قرار داریم و موضوع این نیست که جنس تولیدی پس از اینکه وارد بازار شد قطعا مشتری داشته باشد. پس از اینکه قیمت ارز بالا رفت  و قیمت مس، آلومینیوم از اواسط سال 97 چندین درصد افزایش یافت. در عین حال ما برخی از مواد اولیه و قطعات را از خارج وارد می‌کنیم، برای مثال کمپروسور یخچال در داخل ایران تولید نمی‌شود. زمانی دو کارخانه‌ی دولتی داشتیم و به دلیل ساختار دولتی این کارخانه‌ها کیفیت لازم را نداشتند. این کارخانه‌ها در قزوین و شیراز بودند که هر دو تعطیل شدند یا برخی از ورق‌هایی که در تولید یحچال به کار می‌رود. برای نمونه این دو کارخانه را مثال زدم.»

انصاری به خبرنگار انصاف نیوز گفت: « امروزه تولیدکننده برای چرخه‌ی تولید و محصولی که می‌سازد نیازمند نقدینگی است. تولید برای تولیدکنندگان گران تمام می‌شود و تورم در جامعه وجود دارد. قدرت خرید مردم آن چنان نیست که پس از اینکه اراده کردند، کالایی را بخرند. گاهی اوقات، تولیدکنندگان کالای تولیدی را بر خلاف میلشان به قیمت تمام شده می‌فروشند یا با 2 تا 3درصد سود کالای خود را می‌فروشند. این کار را به این دلیل می‌کنند تا نقدینگی داشته باشند و چرخه‌ی تولید ادامه داشته باشد. تولیدکنندگان به دلیل ضعف خرید قدرت مردم و تورم کالاهای تولیدی را با قیمت متعادلی به بازار عرضه می‌کنند.»

او درباره‌ی تاثیر تبلیغات گفت: « روی تبلیغات رسانه‌ای به ویژه تبلیغات سیما خیلی تکیه می‌کنم. تبلیغات باید به گونه‌ای باشد تا آگاهی لازم را به مردم بدهد. چرا برخی از کالاها که هویت درستی ندارند از بانه یا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند؟ هویت این کالاها مشخص نیست و خدمات پس از فروش را ندارند. این کالاها تعرفه ندارند و حق دولت را نمی‌دهند، سوال این است که چرا مردم سراغ این کالاها می‌روند. این یک فرهنگ غلط است. این کالاها فقط نام تجاری خورده‌اند. از ابتدای سال 97 ورود لوازم خانگی را ممنوع کرده‌ایم. من روی این مساله به دلیل مسایلی که گفتم تکیه داشته‌ام.

ما باید زمینه‌ی تبلیغات را ایجاد کنیم. اگر بخشی از خرید مردم متوجه خرید کالایی می‌شود که هویتی ندارد و فقط یک نام روی آن خورده است. حتی کالاهای ایرانی به آنجا می‌رود و با برچسب برند خارجی عرضه می‌شود. تبلیغات عامل تحریک کننده‌ی بازار است. تبلیغات عاملی است که فرهنگ غلط مصرف کالای خارجی را از بین می‌برد. به دلیل اینکه تبلیغات زمینه‌ها و کیفیت و امکانات یک کالا را معرفی می‌کند. برای تحقق رونق تولید، باید از یک طرف تولید خودمان را افزایش بدهیم و متاثر از آن باید توسعه بازار نیز انجام بشود. رونق تولید و بازار لازم و ملزوم همدیگر هستند و با یکدیگر باید هم‌افزایی ایجاد بکنند. بنابراین اگر قبول بکنند تا تبلیغات را به گونه‌ای انجام بدهند تا مشتری جذب بشود.»

انصاری توضیح داد:«ما در انجمن این آمادگی را داریم تا در تلویزیون کالاهای تولیدی را معرفی بکنیم. من چندین بار در رادیو این کار را کرده‌ام. برای مثال درباره‌ی ساختار تولید یخچال و اینکه در این زمینه به کجا رسیده‌ایم را گفته‌ام  و سپس یک تولیدکننده درباره‌ی ویژگی‌های محصولات تولیدی خودش صحبت کرده است.»

این مدیر توضیح داد: « چین مبدع ظروف چینی بودند. کیفیت ظروف تولیدی چینی در داخل کشور ما به مراتب از کیفیت تولیدی ظروف کشور چین بهتر است. تولید کیفیت ظروف کریستا و بلور ما هم اینگونه است.

ما نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع لوازم خانگی را از 28 آبان تا 2آذر برگزار خواهیم کرد. توصیه می‌کنم که این بهترین فرصت برای صداوسیما است با تولیدکنندگان مصاحبه بکند.»

او درباره‌ی رضابت از نحوه‌ی خرید و افزایش خرید کالای ایرانی گفت: «به طور قطع مردم کالای ایرانی را بیشتر می‌خرند اما بازهم به میزان تبلیغات بستگی دارد. سال گذشته در برخی از بزرگراه‌ها مثل شهید همت و صدر بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت دوو را می‌دیدیم. نکته‌ی جالب این بود که روی این بیلبوردها  نوشته بودند هر شب 50 میلیون جایزه می‌دهند. چرا باید این کار را بکنند، مگر پول این بیلبوردها چقدر است؟ محصولات دوو در داخل ایران تولید نمی‌شود. این محصولات وارد می‌شود و با بیلبورد آن چنانی تبلیغ می‌کنند.

تبلیغات می‌تواند اثربخش باشد و باید به هر نحوی جلو تبلیغات محصولات خانگی خارجی گرفته بشود. فرصت تبلیغات به محصولات خارجی داده نشود و این فرصت در اختیار محصولات ایرانی قرار بگیرد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا