خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک حقوقدان: نظارت بر مطبوعات را سیاسی نکنید

حذف چهره هایی مانند انتظامی، شفیعیان، یوسفی و…

شفقنا نوست:

در روزهای اخیر رد صلاحیت چهره های رسانه ای و حذف نامزدهای مطرح همچون آقایان انتظامی، شفیعیان، یوسفی و… در ذهن اهالی رسانه شائبه تلاش برای حذف رقیب و غیر رقابتی کردن انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات را به وجود آورده است. با توجه به نقش مهم نماینده منتخب رسانه ها در هیات نظارت بر مطبوعات در صیانت از حقوق رسانه ها، حضور نامزدهای طیف های مختلف رسانه ای در انتخابات مربوطه چقدر در حفظ و ارتقاء منزلت او در این هیات موثر است؟ مفتخری مظاهری ضمن تاکید بر لزوم تخصص محوری، در این باره می گوید: باید به این نقطه برسیم که نماینده مدیران مسئول (به غیر از صلاحیت های اخلاقی و مالی) نباید به دلیل نگرش سیاسی حذف شود. چون دو موضوع در بحث مدیر رسانه ملاک قرار می گیرد. اول؛ تخصص او در رسانه و دوم؛ داشتن سواد حقوقی است.

علیرضا مفتخری مظاهری، حقوق دان و مدیر مسئول پایگاه خبری قانون مداری با تاکید بر لزوم توجه به غیردولتی بودن نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، به شفقنا رسانه می گوید: هفت نفر در هیات نظارت بر مطبوعات عضویت دارند که تنها نماینده مدیران مسئول در این هیات، انتسابی نیست و توسط مدیران مسئول به عنوان نماینده آن ها انتخاب می شود. متاسفانه در سال های گذشته رویه ای رواج پیدا کرد که رویه خوبی نبود. اینکه فرد در یک روابط عمومی دولتی، مجموعه دولتی و یا رسانه دولتی به کمک امتیازاتی که برای او در نظر می گرفتند، سکوی نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات را می گرفت و هفت نفر عیناً دولتی می شدند. طبیعتاً این ضعف بزرگی است و به عقیده من یکی از مواردی که در آینده باید در قانون مطبوعات مورد بازنگری قرار بگیرد؛ این است که نماینده مدیران مسئول نباید دولتی باشد.
مفتخری مظاهری ادامه می دهد: به عقیده من با توجه به تعریفی که در گستردگی مطبوعات داریم باید حداقل سه نماینده در هیات نظارت بر مطبوعات داشته باشیم تا تصمیمات کاملاً فنی در حوزه رسانه های مکتوب، آنلاین و … گرفته شود، چون اولویت روزنامه با سالنامه، ماهنامه و حتی رسانه آنلاین متفاوت است. هیچ کدام از این نماینده ها نباید دولتی باشند. چون دولتی بودن کار را برای نماینده سخت می کند. فردی که خود وامدار دولت است، می خواهد به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات چکار کند؟ قرار است از حقوق عامه یا رسانه ها در برابر تفکرات دولت دفاع کند. وقتی این وظیفه او را حذف کنیم، این فرد می خواهد از چه کسی در برابر چه کسی دفاع کند؟
این حقوق دان تاکید می کند: فردی که به عنوان نماینده در هیات نظارت بر مطبوعات حاضر می شود، باید کاملاً به حقوق رسانه و حقوق جاری و ساری شناخت داشته باشد، چون سایر نماینده های هیات نظارت افراد انتسابی هستند که ماموریت های مربوط به حوزه دستگاه خودشان را در هیات نظارت بر مطبوعات دنبال می کنند و بعضاً هم با تغییر مدیریت ها، دولت ها و اشخاص آن موقعیت ها هم تغییر می کند. نماینده مدیران مسئول وظیفه دارد از حقوق اولیه افراد تحت عنوان آزادی بیان و آزادی تفکر در چارچوب قانون به گونه ای که مخل مبانی نباشد، دفاع کند.
او با اشاره به وظیفه نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات مثال می آورد: در گذشته نشریه ای عکسی را چاپ می کرد و توقیف می شد، چون استنباط هیات نظارت بر مطبوعات این بود که تخلفی صورت گرفته است. درحالی که وظیفه اصلی نماینده هیات نظارت بر مطبوعات دفاع از حقوق نشریه برای رفع سوءتفاهمات در برابر دولت است.
مدیر مسئول پایگاه خبری قانون مداری با اشاره به ردصلاحیت چهره های مطرح رسانه ای می گوید: ما در رسانه ها به جز یکدیگر، کسی را نداریم و خیلی غریب هستیم. من در حوزه رسانه شاگرد بزرگانی بودم که امروز به هر دلیل درست یا نادرست در بین کاندیداها نیستند. از جمله آقای دکتر انتظامی، آقای یوسفی و… . به عقیده من نگاه سیاسی، جناحی و طیفی در اینجا هیچ جایگاهی ندارد، ما یک صنف فراتر از هرگونه تفکر سیاسی و گروهی هستیم. اگر قرار است نماینده ای در هیات نظارت داشته باشیم باید فارغ از دسته بندی ها و گروه بندی ها انتخاب شود و باید تخصص محور باشد.
او تاکید می کند: باید به این نقطه برسیم که نماینده مدیران مسئول (به غیر از صلاحیت های اخلاقی و مالی) به دلیل نگرش سیاسی نباید حذف شود. چون دو موضوع در بحث مدیر رسانه ملاک قرار می گیرد. اول؛ تخصص او در رسانه است. دوم؛ داشتن سواد حقوقی است.
او ادامه می دهد: این فرد آلام رسانه را می داند، گلوگاه های تاریخی رسانه را می شناسد و می داند که فرای نظارت بر مطبوعات چه کمکی به رسانه ها می تواند بکند. نماینده مدیران مسئول با این تفکر که در قانون چیزی درباره یارانه مطبوعات، کاستی های آن، کاغذ مطبوعات، تحریم های مطبوعاتی و… پیش بینی نشده است، نباید اظهار نظر کند، تفکر غلطی است. هیات نظارت بر مطبوعات یعنی من به عنوان نماینده مدیران مسئول باید بر مطبوعات نظارت داشته باشم. همچنین در مورد معضلات و مشکلات آن هم نظرات کارشناسی بگیرم. چون نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات دسترسی اش به قوای سه گانه، نمایندگان مجلس و وزرا باز می شود. می توان معضلات مختلف را با یک نگاه کارشناسی دقیق رفع کند.
این مدیر مسئول با اشاره به عدم امکان تظلم خواهی افراد رد صلاحیت شده می گوید: متاسفانه در سال های گذشته قانون در این مورد سکوت کرده است و وقتی یک نفر را برای نمایندگی در هیات نظارت بر مطبوعات رد صلاحیت می کنند نمی تواند تظلم خواهی و اعاده کند و در نهایت این حکم مقدسه است. در حالی که هیچکدام از کسانی که در آن جایگاه نشستند نه مجتهد هستند، نه فقیه و نه اعلمیتی دارند. افرادی هستند که درباره فرد تصمیمی می گیرند و درست یا غلط نمی توان هیچگونه اعتراضی به آن شود. این نگاه،خوب نیست.
او انتقاد می کند: در حال حاضرکسی رد صلاحیت شده است که امضای او زیر پروانه انتشار حداقل 7 هزار رسانه است. با این حرکت سبقه کل مطبوعات را زیر سوال برده ایم. چرا با سرمایه هایمان اینگونه برخورد می کنیم؟ اگرچه من معتقدم جناب آقای انتظامی به جای ورود دوباره به عرصه مطبوعات باید به عنوان سرمایه اجتماعی مامن و ملجا رسانه ها و افراد جوان تر می شد تا از تجربیاتش استفاده کنند. چرا نمی گذارند خود مدیران رسانه ها نماینده خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا