خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پشت صحنه ورود احتمالي فولاد مبارکه به خرید سهام اُپال بانک پارسیان چیست؟

«جهان‌صنعت» نوشت: در شرایطی که دولت سیزدهم و مقامات اقتصادی آن به دفعات از سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و بنگاه‌ها و صنایع پیشران سخن گفته‌اند، اما آنچه در عرصه عمل مشاهده می‌شود، خروج پول از بخش صنعت و ورود آن به حوزه امور تجاری و سفته‌بازی است. این سیاست ضد صنعتی عملا باعث آسیب و لطمه جدی به پیشبرد اهداف صنایع پیشران شده و بخش غیرمولد اقتصاد را روز‌به‌روز تقویت کرده است.
یکی از مصداق‌های بارز و واضح این کج‌کارکردی اتفاقاتی است که این روزها برای بانک پارسیان و واگذاری سهام شرکت صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا و زیرمجموعه آن (اپال) در جریان است. این واگذاری که با هدف نجات بانک پارسیان از ورشکستگی و جبران زیان‌های سنگین آن در حال انجام است، در عمل آسیب خود را به بخش صنعت خواهد زد. طبق داده‌های موجود بانک پارسیان در نظر دارد اصالتا و وکالتا (از سوی خود و شرکت‌های بیمه پارسیان، گروه مالی پارسیان و توسعه ساختمانی پارسیان)
۱۰۰ درصد سهام شرکت صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا را از طریق مزایده به صورت نقد و اقساط به بالاترین قیمت پیشنهادی واگذار کند. قیمت پایه اعلامی نیز ۷۲ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان اعلام شده ‌است. نکته قابل توجه این است که گفته شده فولاد مبارکه اصفهان احتمالا خریدار اصلی شرکت اپال است تا بدین طریق و با ورود پول صنعت به این حوزه بانک پارسیان بتواند زیان خود را جبران کند.
ماجرا از کجا شروع شد؟
در سال‌های قبل بانک پارسیان با تاسیس یک شرکت جدید به نام صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا و انتشار آگهی مزایده واگذاری آن از انتقال سهام زیرمجموعه آن یعنی شرکت اپال کانی پارس و واگذاری آن خبر داد. انتشار آگهی فروش شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس که در بازار دوم بورس با نماد اپال حضور دارد، اقدامی در جهت فروش یکی از این دارایی‌های ارزشمند این بانک است تا جبرانی برای زیان‌دهی این بانک باشد. شرکت اپال کانی پارس یکی از شرکت‌های موفق در حوزه معدن و کانه‌های فلزی است. در واقع شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس، محصول یک سرمایه‌گذاری هوشمند و بهنگام در دوره مدیریت یک‌ساله علی دیواندری طی سال ۱۳۹۳ در بانک پارسیان است. این شرکت در حال حاضر دارای ارزش معاملاتی ۷۲ همت (هفتاد و دو هزار میلیارد تومان) است. شرکت اپال کانی پارس به شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان تعلق دارد که این شرکت نیز در زمره شرکت‌های زیرمجموعه گروه پارسیان است. شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان ۹۰ درصد از سهام اپال کانی پارس است. شرکت اپال کانی پارس نیز به نوبه خود سهامدار سه شرکت معدنی شامل شرکت پارس فولاد سبزوار (۶۹%)، شرکت اپال فولاد شرق پارسیان(۸۷%) و شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگال (۵۲%) است. این نکته قابل توجه است که ارزش معاملاتی این شرکت بیش از دو برابر خود بانک پارسیان است و تقریبا چندین برابر زیان انباشته و ناترازی بانک بانک پارسیان است.
گفتنی است شرکت اپال در زمان علی دیواندری مدیر وقت بانک پارسیان با قیمت ۱۵۰۰ میلیارد تومان خریداری شد‌، اما در حال حاضر ارزش این ملک حدود دو برابر زیان انباشته‌ای است که بانک پارسیان با آن مواجه است، از این رو فروش این دارایی بانک می‌تواند مجموع زیان را به کلی جبران کند. نکته قابل ملاحظه در این ماجرا ورود احتمالی فولاد مبارکه اصفهان- که در حال حاضر چندین پروژه پیشران صنعتی و فولادی را در دست دارد- به قضیه بانک پارسیان و شرکت اپال است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد در زمان مدیریت دیواندری با راه‌اندازی گروه فولادی در شرکت‌های متعددی سرمایه‌گذاری کرد که شرکت اپال یکی از این طرح‌های سرمایه‌گذاری بود که با هزینه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انجام شد و اکنون بالغ بر ۷۲ هزار میلیارد تومان است.
در این ارتباط چند پرسش اساسی مطرح است: نخست اینکه چرا فولاد مبارکه باید چنین منابعی را برای خرید یک شرکت زیرمجموعه بانک پارسیان صرف کند؟ مگر قرار بر این نبود که شرکت‌های صنعتی منابع خود را صرف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پیشران کنند؟ موضوعی که دولت بارها وعده آن را به صنعتگران و فعالان اقتصادی داده بود. از سوی دیگر این پرسش مطرح می‌شود که آیا اراده‌ای برای نجات بانک پارسیان از زیان‌دهی وجود دارد؟ باید توجه داشت که براساس صورت‌های مالی ۶ ماهه درآمدهای عملیاتی این بانک به منفی ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده، اما به لطف درآمدهای غیرعملیاتی واگذاری‌های صورت‌گرفته زیان خالص ۶ ماهه آن کاهش پیدا کرده است. از این رو چرا باید برای فرار بانک پارسیان از زیان،‌ سرمایه‌های صنعت صرف دارایی‌هایی ساختمانی و راکد شود؟ در اینجا نگاهی به روند نماد پارسیان هم وضعیت صعودی آن را در هفته گذشته و بعد از ماجراهای اپال نشان می‌دهد.
تحلیل نماد پارسیان
نماد پارسیان در هفته گذشته با تقاضای قابل توجهی مواجه شد و صف‌های خرید خوبی را تشکیل داد و این هفته هم در اولین روز کاری با صف خرید به کار خود پایان داد. به نظر می‌رسد به دلیل واگذاری شرکت اُپال این وضعیت اتفاق افتاده باشد، اما اگر بخواهیم چارت این نماد را مورد بررسی قرار دهیم، مشاهده می‌کنیم، بعد از اینکه نماد پارسیان در محدوده حمایتی ۲۰۰ تا ۲۲۰ واگرایی مثبتی را تشکیل داد، رشد قیمتی را شروع کرد و تا به امروز رشد حدود ۶۸ درصدی داشته است و با توجه به روند صعودی خوبی که دارد تا مقاومت محدوده ۴۱۰ تومان (باکس زرد‌رنگ) یعنی سقف اردیبهشت ماه می‌تواند حرکت کند و بعد از آن در صورتی که بتواند این مقاومت را بشکند این امکان را دارد که تا سقف سال ۱۳۹۹ که سقف تاریخی‌اش است پیش برود.
نتیجه‌گیری ماجرا و پرسش نهایی
ارزش معامله حاضر اپال حدود دو برابر کل ارزش بانک پارسیان است. این امر نشان‌دهنده وزن و اهمیت این شرکت در سبد دارایی‌های بانک پارسیان است. با توجه به این واقعیت‌ها در حال حاضر این پرسش مطرح می‌شود که مدیریت فعلی این بانک بعد از یک دوره طولانی ۱۰‌ساله پس از علی دیواندری با یک عملکرد منتهی به چند هزار میلیارد تومان زیان انباشته چگونه می‌تواند از خواسته‌ها و انتظارات ذی‌نفعان بانک چشم‌پوشی کند؟

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا