خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مکرون به دنبال حضور روحانی در اجلاس گروه۷ بود

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ابتکار عمل آقای مکرون این بود که آقای روحانی در اجلاس جی۷ شرکت کند، اما حالا آقای روحانی نتوانسته، نخواسته یا نگذاشته‎اند که در این جلسه حضور داشته باشد، اما در هر صورت حضور ایران در این جلسه بسیار حائز اهمیت و مثبت بوده ‎است.

جاوید قربان اوغلی، کارشناس مسائل بین‎الملل درباره سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به ایرناپلاس می‎گوید: به‎نظر می‎رسد که نه ایران رغبتی برای مذاکره دارد و نه آمریکا، اما سفر ایران به اروپا و مذاکره با رئیس‌جمهور فرانسه به‌عنوان سردمدار اروپا را کاملاً مثبت ارزیابی می‎کنم. من فکر می‎کنم که ما به هر قیمتی باید اروپا را در کنار خودمان داشته‎ باشیم؛ البته نه اینکه از مواضعمان کوتاه بیاییم، اما مذاکره کنیم.

سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی همچنین معتقد است: نفس مذاکره، بد نیست و هیچ‌گونه بار منفی‎ای ندارد. البته ابتکار عمل آقای مکرون این بود که آقای روحانی در اجلاس جی۷ شرکت کند، اما حالا آقای روحانی نتوانسته، نخواسته یا نگذاشته‎اند که در این جلسه حضور داشته باشد، اما در هر صورت حضور ایران در این جلسه بسیار حائز اهمیت و مثبت بوده ‎است.

این کارشناس مسائل بین‎الملل در ادامه می‎افزاید: اگر آقای روحانی در این جلسات حضور پیدا می‎کرد که بمب خبری می‎شد و به نفع ما بود و خیلی تأثیرگذار بود، اما در هر صورت به گفته خود آقای ظریف در صفحه توییترشان، ما می‎رویم و امتحان می‎کنیم ببینیم چه می‎شود.

قربان اوغلی همچنین تأکید می‎کند که این سفر در رابطه ایران و اروپا بسیار مؤثر بوده ‎است. البته پیام روشنی هم به آمریکایی بود که آقای ظریف را تحریم کرد، اما او همچنان در  جلسات مهم بین‎المللی حضور دارد. هرچند در ظاهر آقای ظریف برای دیدار آقای مکرون سفر کرده ‎بود، اما نکته مهم، حضورش در این جلسات بود.

او با اشاره به اینکه اختلاف بین کشورهای مختلف به نفع ایران است، توضیح می‎دهد که به‎نظر می‎رسد اروپا پیشنهاد داده به ترامپ که ایران اجازه صادرات میزانی از نفت را داشته ‎باشد که به کرسی نشاندن آن هم نشانه دیگری برای شکست آمریکا و کوتاه آمدن از مواضعش است.

قربان اوغلی در ادامه تأکید می‎کند: من فکر می‎کنم ما با اروپا باید نرمش بیشتری داشته باشیم تا دستاوردهای بیشتری داشته باشیم؛ نه اینکه از مواضعمان کوتاه بیاییم، اما مذاکره کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا