خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در حمایت از ابتکار عمل دستگاه دیپلماسی

بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در حمایت از «ابتکار عمل دستگاه دیپلماسی دولت جمهوری اسلامی ایران» را در ادامه می‌خوانید:

«بسمه تعالی

در ماه‌ها و روزهای اخیر با ابتکارعمل مدبرانه دولت در کاهش گام به گام تعهدات هسته ای در چارچوب برجام، توأم با تحرکات دیپلماتیک و ارتقای سطح آمادگی و واکنش‌های هوشمندانه و مقتدرانه‌ی نیروهای مسلح در برابر تهدیدهای امنیتی در منطقه و مقاومت یکپارچه‌‌ی نظام جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری‌های حکیمانه‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی در برابر کارشکنی‌ها و زیاده‌خواهی‌های دولت عهدشکن ایالات متحده امریکا، پنجره‌ی فرصت جدیدی برای دیپلماسی کشور گشوده شده است. در نظم بین الملل رو به دگرگونی، تأمین منافع ملی ایران به‌گونه‌ای فزاینده پیچیده می شود. در جهان شبکه ای، چندقطبی و چندگانه، دیپلماسی هوشمندانه مهم‌ترین ابزار قدرت های منطقه ای برای تأمین منافع ملی است. دولت جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر کوشیده است تا با به‌کارگیری این ابزار منافع خود را در مناسبات بین‌المللی تامین نماید. تجربه‌ی برجام و رخدادهای مترتب بر آن، بویژه گسسته شدن اجماع جهانی علیه ایران، همچنان نشان از این دارد که دیپلماسی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت ایران و بخش کلیدی راه حل دشواری‌های موجود است.

ما بر این باوریم که در شرایط کنونی تداوم تحریم‌های ظالمانه در کنار پاره ای سوء مدیریت‌ها و ناهماهنگی‌‌ها، مانعی اساسی بر سر راه پیشرفت و توسعه کشور است و رفع آن با تکیه بر اصول سه‌گانه‌ای عزت، حکمت و مصلحت باید در کانون فعالیت های سیاست خارجی ایران باشد. تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی نه تنها نقش مؤثری در تنگناهای معیشتی برای مردم داشته، بلکه بنیان های قدرت ملی را نشانه رفته و می‌تواند آثار مخرب دیرپایی برای آینده ایران دربر داشته باشد.

بنابراین تلاش منسجم و هماهنگ تمام ارکان نظام برای رفع تحریم‌های بین‌المللی ضمن تأکید بر حق استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و توسعه و روزآمدسازی توان بازدارندگی آفندی و پدافندی کشور در شرایط کنونی از محکمات منافع ملی است. محکمات منافع ملی باید فراتر از رقابت های جناحی تلقی شوند. هر ایرانی با هر گرایش سیاسی تردیدی ندارد که ما باید بتوانیم سهم خود در بازار جهانی نفت را احیا کنیم و ضمن اتکا بر توانمندی های داخلی، رابطه ای عادی با اقتصاد جهانی داشته باشیم و از هر فرصتی برای تأمین منافع مردم ایران در عرصه‌ی اقتصاد جهانی رو به دگرگونی بهره بریم.

دولت تدبیر و امید و وزیر محترم امور خارجه به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی، همواره کوشیده اند در این مسیر گام بردارند. اکنون که در این مسیر پنجره فرصت جدیدی گشوده شده، باید قدردان و پشتیبان تلاش‌های دستگاه دیپلماسی بود و در جهت تأمین منافع ملی بدون ملاحظات جناحی از آن حمایت کرد. اعلام حمایت احزاب و جامعه مدنی از این تلاش ها، نه تنها قدرت چانه زنی آنان در مذاکرات پیچیده و پرفراز و نشیب با قدرت های جهانی را افزایش می دهد، بلکه بنیان اجتماعی سیاست خارجی کشور را استحکام می بخشد. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها به عنوان یکی از تشکل‌های دیرپا و فراگیر در جامعه دانشگاهی کشور حمایت بی‌دریغ خود را از ابتکارعمل‌های هوشمندانه و عزتمندانه‌ی دستگاه دیپلماسی کشور برای عبور از چالش‌های کنونی و تأمین منافع ملی در عرصه‌ی بین‌المللی اعلام می‌نماید.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها
۹۸/۶/۴»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا