خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشنهاد زیباکلام برای واگذاری پروژه «دهکده امید» به دانشگاه تهران

«صادق زیباکلام»، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: طی مذاکرات صورت گرفته با مسئولان دانشگاه تهران و در جهت حرکت علمی و عملی به سمت توسعه پایدار پیشنهاد واگذاری پروژه «دهکده امید» به این دانشگاه مطرح شده است؛ یعنی به جای شخص که در حال حاضر این مسئولیت بر عهده اینجانب است، دانشگاه تهران متولی این امر خواهد بود، هر چند من همچنان در کنار دانشگاه فعالیت خود را خواهم داشت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران صادق زیباکلام گفت: در تابستان سال گذشته پس از اعلام دادستانی مبنی بر اینکه هزینه کرد کمک‌های مردمی از سوی سلبریتی‌ها باید مشخص شود، از دادستانی انقلاب با من تماس گرفته شد، البته پیرو آن حسابی که در اختیار داشتم را نیز مسدود کردند. متعاقب این تماس و جهت ارائه توضیحات با مدارک لازم و صورت حساب‌های بانکی به دادستانی مراجعه کردم و اسناد و مدارک کلیه هزینه‌های صورت گرفته در اختیار مسئولان ذیربط قرار گرفت. هم‌چنین هیأتی از سوی دادستانی به «دهکده امید» برای انجام بررسی‌های لازم فرستاده شد.

وی افزود: در آن زمان شفاف‌سازی لازم برای هزینه کرد مبالغ کمک‌های مردمی با مستندات صورت گرفت و هیچ گونه ابهامی وجود نداشت و بعداز دو ماه مسدود شدن حساب، در مهر ماه سال گذشته این حساب باز شد. اما متأسفانه دوباره حساب کمک‌های مردمی مسدود شده است که پس از مشخص شدن اینکه از سوی چه نهادی این امر صورت گرفته به‌طور حتم همچون گذشته شفاف‌سازی های لازم صورت خواهد گرفت.

دکتر زیباکلام، با تأکید بر اینکه از شروع کار محل تمامی هزینه‌ها مشخص است و هیچ هزینه‌ای تحت هیچ عنوانی از کمک‌های مردمی برای مصارف شخصی صرف نشده است، خاطر نشان کرد: از همان آغاز همواره تلاش کرده‌ام با اعلام کارهای صورت گرفته به‌ویژه در فضای مجازی شفاف‌سازی لازم را انجام دهم. تا کنون حدود ۲۹ گزارش در فضای مجازی منتشر شده است. این گزارش‌ها دقیق و بر مبنای کارهای انجام شده است. اگر موفقیتی حاصل آمده اعلام شده و در جایی هم که پیشرفت نداشته‌ایم با ذکر دلایل عنوان شده است و در این راه همواره تلاش کرده‌ام تا با صداقت حقایق را منعکس کنم.

پروژه «دهکده امید» به دانشگاه تهران واگذار خواهد شد

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تصریح کرد: طی مذاکرات صورت گرفته با مسئولان دانشگاه تهران و در جهت حرکت علمی و عملی به سمت توسعه پایدار پیشنهاد واگذاری پروژه «دهکده امید» به این دانشگاه مطرح شده است؛ یعنی به جای شخص که در حال حاضر این مسئولیت بر عهده اینجانب است، دانشگاه تهران متولی این امر خواهد بود، هر چند من همچنان در کنار دانشگاه فعالیت خود را خواهم داشت.

وی افزود: هم‌چنین برای توسعه کشاورزی منطقه صحبت‌هایی نیز با استادان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران صورت گرفته است که این مسئله جزو برنامه‌های بلندمدت خواهد بود. البته تا کنون برای پیشبرد اقدامات همواره سعی کرده‌ایم تا از متخصصان محلی بهره‌مند شویم و تمامی کارها توسط نیروهای متخصص محلی صورت گرفته است.

دکتر زیباکلام در ادامه به تشریح چگونگی روند دریافت کمک‌های مردمی و انگیزه ایجاد پروژه «دهکده امید» پرداخت و گفت: هرچند که زلزله کرمانشاه اغلب در روستاها اتفاق افتاد و خوشبختانه تلفات جانی آن کم بوده، اما متأسفانه این زلزله در ابعاد گسترده‌ای تخریب به همراه داشت. در همان روزهای ابتدایی وقوع زلزله کمک به زلزله‌زدگان از سوی دانشجویان و کارکنان دانشکده صورت گرفت، این مسئله در کنار علاقه‌ای که به مردمان این خطه داشتم منجر شد تا انگیزه کمک به زلزله‌زدگان در من ایجاد شود.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ادامه داد: بر اساس این تصمیم، شماره حسابی که حقوق ماهیانه‌ام به آن واریز می‌شد و واریزی‌های مشخصی داشت را برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در فضای مجازی اعلام کردم. در ابتدا قصد داشتم تا از جمع‌آوری این کمک‌ها مایحتاج اولیه را تهیه و در اختیار مردم منطقه قرار دهم. اما پس از اعلام شماره حساب استقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفت و در همان روز حدود ۱۵۰ میلیون تومان کمک مردمی به این حساب واریز شد.

ایده پروژه «دهکده امید» حاصل یک هم‌اندیشی جمعی است

وی بیان کرد: جلسات و ملاقات‌های متعددی با دانشگاهیان منطقه، استاندار، ستاد بحران کرمانشاه، هلال احمر و مسئولان ارتش که وظیفه امدادرسانی را به عهده داشتند و هم‌چنین بنیاد خیریه مهرگان برگزار شد که گفت‌وگو و تبادل نظرهای بسیاری در این جلسات صورت گرفت و بنا بر نظر حاضران در جلسه بنده قانع شدم که در حال حاضر تهیه مایحتاج اولیه، خرید کانکس و یا پرداخت نقدی به مردم آسیب‌دیده راهکار مناسبی نیست و البته نتیجه این هم‌فکری و هم‌اندیشی‌ها بنا نهاده شدن ایده «دهکده امید» بود، تا مبالغی که از کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده است، صرف یک کار بلند مدت توسعه‌آفرین و اشتغال‌زا شود.

پروژه «دهکده امید» گامی در جهت توسعه پایدار است

به گفته دکتر زیباکلام، با هم‌اندیشی‌های صورت گرفته و در جهت دستیابی و حرکت به سمت توسعه پایدار با توجه به موقعیت و امکانات منطقه پیشنهادها و راهکارهای مختلفی از سوی متخصصان و صاحب‌نظران ارائه شد که ایجاد مزرعه خورشیدی، توسعه و بهبود کشاورزی، ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب برای مصرف کشاورزی منطقه، تولید محصولات ارگانیک و راه‌اندازی خانه فرهنگ از جمله این راهکارها بود.

وی با اظهار اینکه کار راحت‌تر هزینه‌کرد مبالغ جمع‌آوری شده برای خرید کانکس بود، گفت: اما دلیل دیگری که من را از این کار منصرف کرد استفاده از نظر کسانی بود که در زلزله بم تجربه داشتند که همواره خرید آن را به‌عنوان یکی از مشکلات مطرح می‌کردند. به این علت که کانکس‌ها در یک مدت مشخصی قابلیت استفاده دارند و بعد تخریب می‌شوند و اینکه ما نمی‌توانیم مردم را برای همیشه در آنها سکونت دهیم، پس برای رفاه حال افراد آسیب‌دیده باید یک کار بلند مدت انجام می‌گرفت.

دکتر زیباکلام، خاطر نشان کرد:با جمع‌بندی تمامی این نقطه‌نظرها و گفت‌وگو با افراد متخصص و صاحب‌نظر در نهایت تصمیم ایجاد «دهکده امید» قطعیت یافت که پیرو آن و پس از بررسی‌های لازم «روستای سراب ذهاب قادری» که حدود هشت کیلومتر با سرپل‌ذهاب فاصله دارد، به‌عنوان روستای مورد نظر انتخاب شد.

حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک مردمی دریافت شده است

‌ استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، با بیان اینکه حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی به حساب اعلام شده واریز شده است، گفت: البته از یک زمانی برای هزینه‌کرد مخارج، شروع به برداشت از این حساب کرده‌ایم و تا کنون بیش از یک میلیارد تومان هزینه صورت گرفته و نزدیک به دو میلیارد تومان نیز در این حساب موجود است.

مشارکت ما در جهت توسعه روستا و کارهای زیربنایی بود

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، در بخش دیگری از سخنان خود مذاکره با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را یکی دیگر از کارهای انجام شده برشمرد و بیان کرد: در این زمینه با استقبال خوبی مواجه شدیم و یک تفاهم‌نامه بین اینجانب و بنیاد مسکن برای ساخت «دهکده امید» به امضا رسید. ما از همان ابتدا رویکرد و سمت و سوی کمک‌های خود را مشخص کردیم و عنوان کردیم که در بازسازی ساختمان‌ها مشارکت نخواهیم داشت؛ به این دلیل که با این میزان پولی که در اختیار داشتیم، فقط تعداد محدودی خانه می‌توانستیم بسازیم، اما در جهت توسعه روستا در کارهای زیربنایی مشارکت کردیم.

در ساخت ساختمان‌ها از تکنولوژی «تری‌دی‌پنل» استفاده شده است

وی با اشاره به زلزله‌خیز بودن منطقه کرمانشاه بر استفاده از تکنولوژی «تری‌دی‌پنل» در ساخت ساختمان‌ها تأکید کرد و افزود:برای ساخت دیوار و سقف ساختمان‌ها استفاده از تکنولوژی «تری‌دی‌پنل» از سوی استادان دانشگاهی به بنیاد مسکن پیشنهاد شد. این محصول علاوه بر اینکه سبک است، مزیت دیگر آن بهینه‌سازی در مصرف انرژی است و ما پذیرفتیم تا در «دهکده امید» هزینه تجهیز ساختمان‌ها به «تری‌دی‌پنل» را پرداخت کنیم.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، افزود: بعد از ساخت ساختمان‌ها مورد دیگری که تأمین خواهیم کرد تهیه آبگرمکن خورشیدی است، البته با توجه به هزینه‌ها تلاش خواهیم کرد تا برای هر خانه این وسیله را خریداری کنیم. سنگفرش کردن روستا و یکسان‌سازی نمای ساختمان‌ها نیز از دیگر کارهایی است که در نظر داریم تا در این روستا انجام شود. این روستا دارای ۷۳ خانوار بود که تمامی ساختمان‌های آن در زلزله تخریب شدند، اما در حال حاضر ۱۵۰ خانوار دارد و تنها جایی است که مهاجرت معکوس در آن صورت گرفته و در حال حاضر حدود ۷۰ ساختمان تکمیل شده است.

در این مسیر با مشکلات و انتقادهای بسیاری مواجه بودیم

دکتر زیبا کلام، با بیان اینکه در این مسیر مشکلات و انتقادهای بسیاری همراه بوده است، گفت: نسبت‌هایی به ما می‌دادند که به دنبال رویاهای روشنفکری و دست‌نیافتنی رفته‌ایم. هم‌چنین با مشکلات زیادی مواجه بوده‌ایم، حتی مسائل و اتفاقاتی که ممکن است در هر شرایط و مکانی دیگری نیز اتفاق بیفتد را به ما نسبت داده‌اند و ایده‌ها و کارهای صورت گرفته را زیر سوال برده‌اند.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، با اظهار اینکه همواره محکم پای این ایده و حرکت به سمت توسعه پایدار ایستاده‌ایم، افزود: همچنان معتقدیم که ایده توسعه پایدار می‌تواند برای پیشرفت بیشتر، بهره‌برداری مطلوب‌تر از منابع و حفظ محیط‌زیست نه‌تنها در این روستا بلکه در سراسر کشور پیاده‌سازی شود. امید دارم که در پروژه‌های بعدی نیز که از سوی دانشگاه تهران انجام خواهد شد، همواره اعتماد مردم را به همراه داشته باشیم.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: توسعه هرچند که مطلوب است اما همیشه به محیط‌زیست لطمه وارد کرده است و توسعه پایدار یعنی توسعه‌ای که به محیط‌زیست آسیب وارد نکند و دستیابی به آن دور از ذهن و مشکل نیست. کاری که در دهکده امید در حال انجام است، دقیقاً بر همین رویکرد منطبق است تا با پیاده‌سازی آن بتوانیم حداقل خسارت را به محیط‌زیست این منطقه وارد کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا