خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احتمالات وال استریت ژورنال برای پیروزی روحانی در 96

روزنامه وال استریت ژورنال با انتشار نتایج یک نظرسنجی به بررسی دیدگاه افکارعمومی ایران در مورد تفاهم هسته ای و میزان محبوبیت حسن روحانی رییس جمهور ایران پرداخته است. در این مقاله ضمن تحلیل اوضاع اقتصادی ایران در دولت روحانی، احتمال انتخاب مجدد وی به ریاست جمهوری ایران در انتخابات پیش رو مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش شفقنا، وال استریت ژورنال روز گذشته (۶ بهمن ۱۳۹۵) در مقاله ای با عنوان «روحانی رییس جمهور ایران با ریزش حامیان خود در یک نظرسنجی روبروست» نوشت: نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد ایرانی ها نسبت به مزایای اقتصادی مذاکره هسته ای با قدرت های جهانی مشکوک هستند.

براساس نتایج یک نظرسنجی جدید، در پی توافقنامه هسته ای تاریخی کشور و در حالیکه انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه می برگزار می شود، حسن روحانی، رییس جمهور ایران، بخشی از حمایت افکارعمومی را از دست داده و این مساله به طور بالقوه به معنی تغییر رویکرد به سود رقیبان اصلاح طلب او خواهد بود.

نتایج این بررسی تصویری از افکارعمومی ایرانی را نشان می دهد که نسبت به اعتمادی که دولت آقای روحانی به آمریکا و دیگر قدرت های جهان در مذاکرات هسته ای داشته، محتاط و هوشیار هستند و در مورد دستاوردهای اقتصادی که فکر می کردند این مذاکرات در پی خواهد داشت، مشکوک هستند.

این نظرسنجی از سوی دانشگاه مریلند در ماه دسامبر با پرسش تلفنی از هزار شهروند ایرانی انجام شده است.

از این میان ۶۹ درصد ایرانیان مورد بررسی گفته اند آقای روحانی در نظر آنها بسیار محبوب یا تااندازه ای محبوب است. این عدد در نظرسنجی گذشته همین دانشگاه در ماه ژوئن ۸۲ درصد بود. به علاوه سهم افرادی که نسبت به روحانی نظر بسیار محبوب دارند از ۶۱ درصد در آگوست ۲۰۱۵ اینک به ۲۸ درصد رسیده است.

امیر فرمنش، رییس و مدیر اجرایی شرکت ایران پُل در تورنتو که همکار این نظرسنجی است معتقد می باشد: «محبوبیت روحانی در درجه اول به این دلیل کاهش یافته که او در به ثمررساندن قول های انتخاباتیش شکست خورد.»

در حدود ۵۱ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند شرایط اقتصادی کشور بدتر شده است که این عدد در ماه ژوئن ۴۳ درصد بود. تقریبا سه چهارم ایرانیان مورد بررسی گفته اند توافقنامه هسته ای شرایط زندگی را ارتقاء نداده است.

با این حال روحانی هنوز هم به طور قابل ملاحظه ای محبوبیت دارد چرا که او موفق شده در قالب متفاوتی نسبت به رییس جمهور پیش از خود، محمود احمدی نژاد ظاهر شود.

علی پاکزاد، سردبیر روزنامه اقتصادی عصر اقتصاد می گوید: «مردم احساساتی هستند. آنها تورم بالای ۴۰ درصد و بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ که تا ۲۰۱۳ ادامه داشت را به یاد دارند. آنها نسبت به آقای روحانی انتقاداتی دارند اما اگر هر نگرشی مشابه دیدگاه احمدی نژاد را ملاحظه کنند، به سوی او بازمی گردند.»

ایران پل یک شرکت نظرسنجی تابعه People Analytics است که تخصص آن انجام پروژه های افکارسنجی در کشورهایی است که اجرای پژوهش نظرسنجی در آنها چالش برانگیز است. ایران پل از سال ۲۰۰۶ اقدام به نظرسنجی از مردم ایران می کند. ضریب خطای نظرسنجی مورد بحث ۳٫۲ درصد است.

امیر فرمنش معتقد است: «به نظر می رسد که اوضاع اقتصادی در حال بدتر شدن است. توافقنامه هسته ای هم به نظر می آید که دستاوردهای قول داده شده را نداشته است. اینگونه تلقی می شود که برنامه هسته ای که گرامی داشته می شد، غارت شده و دستاوردهای اندکی در حوزه آزادی های مدنی میسر شده است.»

روحانی در سال ۲۰۱۳ در حالی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد که خط مشی او ارتقاء فرصت های اقتصادی از طریق باز کردن درهای کشور به روی جهان پس از ۸ سال رکود اقتصادی در دولت احمدی نژاد بود. زمانی که روحانی بر سر کار آمد، ارزش پول ایران به شدت کاهش یافته بود و نرخ تورم به سالانه ۴۰ درصد رسیده بود.

هدف روحانی انعقاد توافقنامه با آمریکا و ۵ قدرت دیگر جهان در سال ۲۰۱۵ بود که طی آن تهران موافقت کرد محدودیت هایی را بر برنامه هسته ای خود بپذیرد و در مقابل از تحریم های بین المللی که موجب منزوی شدن اقتصاد آن شد، رها شود.

در دولت روحانی تورم رام تر شد و چشم اندازهای رشد اقتصادی انصافا قوی هستند- بنابر گزارش بنیاد مالی بین الملل، پیش بینی می شود رشد اقتصادی امسال به ۴.۱ درصد برسد.

اما ایرانی ها در نظرسنجی گفته اند که از زمان اثرگذاری توافق هسته ای در ژانویه سال گذشته، پیشرفت اقتصادی چندانی مشاهده نکرده اند.

منافعی که ریشه در توافق هسته ای دارند با روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده بیش از قبل می توانند گریزان شوند چرا که وی در طی تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد که لغو این تفاهمنامه از اولویت هایش خواهد بود. این درحالیست که این توافق یکی از اقدامات اساسی سیاست خارجی دولت اوباما محسوب می شود، گرچه در زمان او نیز بسیاری از قانونگذاران جمهوری خواه مخالف آن بودند.

نکته دیگر در مورد آقای روحانی اینست که یک از مهمترین حامیان سیاسی وی یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور پیشین ایران در ماه گذشته بر اثر حمله قلبی درگذشت.

آقای رفسنجانی که از یاران نزدیک آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی، بود نقشی منحصر به فرد در توازن مابین اصولگرایان و اصلاح طلبان داشت.

محمدرضا عارف، نماینده مجلس و هم پیمان بانفوذ روحانی در روز سه شنبه گفته است که فقدان آقای رفسنجانی یک چالش است اما اولویت رییس جمهور می بایست تامین مشارکت بالا در انتخابات ماه می باشد.

امیدهای آقای روحانی برای انتخاب مجدد با فقدان یک رقیب اصولگرای محبوب تقویت می شود. درحالیکه نرخ محبوبیت محافظه کاران در ماه های اخیر افزایش یافته است، در نظرسنجی ایران پل که آیا رای دهندگان احتمالی، رییس جمهور را بر دو کاندیدای احتمالی محافظه کار ترجیح می دهند، وی به آسانی پیروز نظرسنجی شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا