خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمد تاجیک: گذر زمان «روز واقعه» را جذاب‌تر کرد

/گفت‌وگوی محمد تاجیک با انصاف نیوز/

فیلم‌های مناسبتی گوناگونی در سینمای ایران ساخته می‌شود اما تعداد فیلم‌هایی که روایتگر حادثه‌ی کربلا هستند در سینمای ایران کم است. هزینه‌ی زیاد ساخت این دست فیلم‌ها شاید دلیلی برای تعداد محدود این فیلم‌ها باشد. همچنین فیلم‌هایی در سینمای ایران وجود دارد که در آن فیلم‌ها مضامین و نشانه‌های عاشورایی مشهود است. محمد تاجیک خبرنگار حوزه‌ی فرهنگی با  انصاف نیوز درباره‌ی فیلم‌های موفق با موضوع کربلا به گفت‌وگو پرداخت.

تاجیک درباره‌ی فیلم «روز واقعه» ساخته‌ی شهرام اسدی گفت: «در این زمینه تولیدات محدودی داشته‌ایم. روز واقعه، تنها فیلمی که پس از گذشت سال‌ها در ذهن مردم باقی مانده است. گذشت زمان باعث شده است که این فیلم محبوب‌تر نیز بشود. سکانس‌هایی از این فیلم در فضای مجازی بازنشر شده است و ممکن است این سکانس‌ در این سال‌ها جذابیت بیشتری داشته باشد و ممکن است این سکانس‌ها در آن زمان جذابیت این روزها را نداشته باشد. گذشت زمان باعث شده است تا این سکانس‌ها جذاب‌تر بشوند و اینگونه به نظر می‌رسند که این سکانس‌ها برای امروز است.»

 

او درباره‌ی دیگر فیلم‌های سینمایی توضیح داد: «فیلم  سینمایی «رستاخیز» توقیف است و تنها یک روز اکران شده است. در مورد این فیلم نمی‌توان قضاوت زیادی کرد. متاسفانه این فیلم توقیف است ولی برای ساخت رستاخیز زحمت زیادی کشیده شده است. به نظرم روز واقعه از این فیلم بهتر است.

ما فیلم‌هایی داشته‌ایم که مضامین عاشورایی داشته‌اند، این فیلم‌ها اجتماعی بوده‌اند ولی تفکر امام حسین را به صورت غیرمستقیم ترویج کرده‌اند. فیلم «نیاز» علیرضا داوودنژاد المان‌هایی دارد و به صورت زیرپوستی و پنهانی تفکر امام حسین را درباره‌ی ایثار نشان می‌دهد. نیاز از فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران است و کارگردانانی مثل جعفر پناهی و ابراهیم حاتمی‌کیا این فیلم را دوست دارند. این فیلم در بین منتقدان نیز محبوب است. مهرزاد دانش نیز نقدی درباره‌ی این فیلم نوشته است و در این نقد گفته است که این فیلم چه رابطه‌ی مستقیمی با پیام عاشورا دارد. این فیلم موضوعی به روز دارد و در ظاهر هیچ ربطی به حادثه‌ی کربلا ندارد. این فیلم المان‌ها و نشانه‌هایی دارد و مضمون اصلی فیلم درباره‌ی ایثار است. به نظرم این فیلم نسبت به فیلم‌های شعاری که در سینمای ایران ساخته می‌شود خیلی بهتر است.»

این خبرنگار درباره‌ی سومین فیلم مدنظر خودگفت: «فیلم «هیهات»، یک فیلم چهار اپیزودی است که چهار کارگردان آن را ساخته‌اند. این فیلم خیلی دیده نشده است و لی فیلم خوبی است. این فیلم نسبت مستقیم‌تری با موضوع عاشورا، امام‌حسین، کربلا و محرم دارد. موضوع یک اپیزود آن خیلی جنجالی است، در آن اپیزود حامد بهداد چیزی را می‌دزدد تا مادرش بتواند با آن به زیارت امام حسین برود. «نیاز» فیلم خیلی مهمی است. «نیاز» از نظر ساختار سینمایی بسیار مهم است. بیشتر تولیدات ما در زمینه‌ی عاشورا سریال بوده است.»

او درباره‌ی فیلم «عصر روز دهم» گفت: «عصر روز دهم فیلمی دوست‌داشتنی است، برای ساخت این فیلم زحمت زیادی کشیده شده است. این فیلم ویژگی مهمی دارد. آقای راعی مدعی است که دوربین پس 1400 سال وارد کربلا شد و شاید این ادعا چیز عجیبی نباشد. عصر روز دهم فیلمنامه‌ای است که قرار بود مرحوم رسول ملاقلی‌پور آن را بسازد.

این فیلم بازتاب‌های آنچنانی نداشت، در جشنواره و اکران از این فیلم استقبال خوبی نشد. در زمانی ساخته شده است که در عراق جنگ و بمباران زیاد بوده است. این فیلم بسیار دلنشین است. شخصا این فیلم را خیلی دوست دارم. مستقیم به حادثه‌ی کربلا نمی‌پردازد، سفر زیارتی عده‌ای به کربلا و ماجراهای مربوط به آن را نشان می‌دهد. عراق صنعت سینما ندارد. این فیلم با دوربین 35 فیلمبرداری شده است. این دوربین برای اولین بار وارد کربلا شده بود.»

تاجیک درباره‌ی فیلم «خون خدا» که در سی و هفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر اکران شد به انصاف نیوز گفت: «این فیلم با واکنش‌هایی منفی زیادی روبرو شد. اگر این فیلم در تلویزیون پخش بشود، عده‌ای آن را می‌بینند اما در بین جمعیت سینماروی حرفه‌ای بازتابی بسیار منفی داشت. کارگردان این فیلم تجربه‌ای متفاوتی کرده بود ولی این تجربه خیلی خوب از کار درنیامده بود، جای آن در جشنواره‌ی فیلم فجر نبود. این فیلم تلاش کرده بود تا کاری متفاوت کند ولی از کار درنیامده بود.

اگر بخواهند درباره‌ی حادثه‌ی کربلا فیلم بسازند پرهزینه است. به همین دلیل است که کارگردان‌ها در طول این 40 سال برای ساخت این فیلم‌ها کمتر ریسک می‌کنند. باید خدا را شکر کنیم که فیلم روز واقعه ساخته شده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا