خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف: سازوکار مالی ویژه به زودی توسط اروپایی‌ها ثبت می‌شود

جواد ظریف -وزیر امور خارجه ایران از ثبت SPV در آینده نزدیک توسط اروپایی ها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها به محض اطلاع پیدا کردن از طرح و تحولی تلاش می‌کنند مانع این اقدام شوند، اروپایی ها می خواهند که این مرحله را تا به نتیجه رسیدن آن در حالت محرمانه دنبال کنند.

به گزارش ایرنا محمدجواد ظریف روزچهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اظهارات برخی مقامات آمریکایی درخصوص فعالیت موشکی جمهوری اسلامی ایران ظهار داشت: آنچه که واضح است و خود آمریکایی ها هم در این دولت و هم در دولت گذشته اعتراف کردند نه برجام و نه قطعنامه 2231 فعالیت موشکی ایران را ممنوع نمی کند.

وی یادآور شد: هم خانم وندی شرمن در جلسه سنای آمریکا در دوره مذاکرات این سخنان را بیان کرد و هم آقای برایان هوک دو ماه پیش اعلام کرد که قطعنامه 1929 ایران را مجبور می کرد در حالی که قطعنامه 2231 فقط از ایران یک تقاضایی در مورد نوع به خصوصی از موشک می کند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که ما چون برنامه سلاح هسته ای نداریم، موشکی را هم برای حمل سلاح هسته ای طراحی نمی کنیم، ادامه داد: در واقع با توجه به این که موشک های جمهوری اسلامی نقطه زن هستند فقط برای سلاح متعارف طراحی شده است.

ظریف خاطرنشان کرد: باتوجه به این که آمریکا از برجام خارج شده و ناقض تعهدات خود در قطعنامه شورای امنیت و در خود برجام است، ناچار به دست و پا کردن یک پوشش برای این نقض ها است این ادعا را مطرح می‌کند و همانطور که مشاهده کردید شورای امنیت حاضر نشد این ادعای بیجا را بررسی کند.

وزیر امور خارجه درباره بازگشت ناوهای آمریکایی به خلیج فارس و موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اظهار داشت: ما همیشه اعتقاد داشتیم که حضور خارجی ها در خلیج فارس مخل آن است و به نفع هیچ کس نیست.

ظریف با بیان این که هنوز هم همین اعتقاد را داریم، گفت: سابقه هم همین را ثابت کرده است اما جمهوری اسلامی با اقتدار از حاکمیت، تمامیت ارضی و آب‌های خود دفاع خواهد کرد و نیروهای مسلح ما این توان را همواره دارند و دفاع از منافع ملی ایران را ادامه خواهند داد.
وی درباره جلسه بررسی استیضاح وزیر امور خارجه درکمیسیون امنیت ملی و قانع شدن استیضاح کنندگان گفت: من اطلاع ندارم، موضوع مربوط به نمایندگان محترم است، خود آنها تصمیم خواهند گرفت و ما هم در اختیار نمایندگان هستیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اگر تصمیم گرفتند که استیضاح را ادامه دهند، حتما در خدمت شان خواهم بود و اگر تصمیم گرفتند که آن را منتفی کنند باز هم به تصمیم آنها احترام خواهم گذاشت.

وی یادآور شد: در جلسه کمیسیون امنیت ملی نمایندگان گروه استیضاح کنندگان درخواست کردند که ادامه کار به بعد از تعطیلات مجلس موکول شود، ما هم پذیرفتیم، گرچه بعضی از دوستان می گفتند که خوب است همین امروز تمام شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال درباره همکاری جدید اتحادیه اروپا درباره برجام اظهار داشت: هفته گذشته که من ژنو بودم و دوستان در بروکسل حضور داشتند از اروپایی ها شنیدیم این است که توافق‌های نهایی انجام شده و در آینده نزدیک شاهد ثبت اس پی وی خواهیم بود.

ظریف خاطرنشان کرد: البته با توجه به اینکه آمریکایی‌ها به محض اطلاع پیدا کردن از طرح و تحولی تلاش می‌کنند مانع این اقدام شوند، اروپایی ها می خواهند که این مرحله را در حالت محرمانه دنبال کنند تا به نتیجه برسند و بنابراین این حرکت‌ ها را آنها ادامه می‌دهند و خودشان زمانی که آن را ثبت کردند، اعلام خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بررسی لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که من خبر دارم این است پس از بررسی این موضوع در کمیسیون امنیت ملی و با کمک شورای نگهبان، برخی از ایرادهای این شورا اصلاح شد و اصلاح این ایرادها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در برخی موارد که معمول هست ایرادهای شورای نگهبان در مورد توافقات بین المللی به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود، در این مورد هم مجلس تصمیم گرفت این موارد را با اصرار بر موضوع خود به مجمع تشخیص ارسال کند.

ظریف افزود: موضوع مهم ایراد اصلی شورای نگهبان به تعریف اقدامات تروریستی بود که فکر می کنم با اصلاحی که در مجلس در تحفظ جمهوری صورت گرفت، این مشکل حل شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت پیوستن ایران به توافق آب و هوایی پاریس اظهار داشت: ما اهدافی که در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و در برنامه ششم برای کاهش گازهای گلخانه ای تعیین کردیم از اهداف و تعهد ما در کنوانسیون پاریس بسیار جدی تر و محکم تر است.

وزیر امور خارجه افزود: آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران در این موضوع بین المللی اهمیت دارد و می تواند منافع ما را متاثر کند، حضور فعال در این زمینه است.

ظریف یادآور شد: تفاوت میان ایران و آمریکا در مورد میزان تعهدات است و حتما میزان تعهداتی که ما در این کنوانسیون داریم از میزان تعهدات که خودمان در داخل کشور برای خود ایجاد کردیم، کمتر است.
وی درباره تجدید نظر در روابط با کشورهای همراه با آمریکا در سیاست های ضد برجامی اظهار داشت: ما هیچ کشوری را هیچگاه مجبور نکردیم که برخلاف منافع ملی خود اقدامی انجام دهد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: کشورها منافعی دارند اما یک منفعت بزرگتری همه کشورها دارند و آن اینکه قوانین بین‌المللی و مقررات بین‌المللی دستخوش یک ادعا و یا یک فشار از سوی یکی از قدرت‌ها قرار نگیرد.

ظریف با بیان این که این تصمیمی است که کشورها باید بگیرند، یادآور شد: بازار ایران، بازار بسیار مطلوبی برای اکثر کشورها است و ما معتقدیم که با سیاستی که اکنون جمهوری اسلامی در پیش گرفته است و با انزوایی که به امریکا تحمیل شده است، این حرکت در نهایت به نفع ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: در نهایت کشورها پس از یک دوره موقت و گذار از این فشار آمریکا، منافع خود را درک و به آن عمل خواهند کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تحریم ایران توسط برخی کشور در بحث موشکی و اصرار ایران به گسترش این صنعت گفت: ما بر توان دفاعی خود همواره تأکید کردیم و اعلام هم کرده‌ایم که این توان دفاعی ما موضوع مذاکره نیست و در این زمینه ما سیاست جمهوری اسلامی را ادامه خواهیم داد.

ظریف تاکید کرد: البته سیاست ما سیاست بازدارندگی و تدافعی است و نه سیاست تهاجمی؛ سابقه ما هم این واقعیت را نشان داده است.
وی ادامه داد: کشورهایی که در مورد توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر می کنند، همان کشورهایی هستند که میلیاردها دلار سلاح را به منطقه ما سرا زیر کردند و باعث نا امنی در این منطقه شدند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این کشورهایی که این میزان سلاح را به این منطقه ارسال کردند نمی‌توانند ادعا کنند از یک کشور مستقل و بزرگی مانند ایران بخواهند که ابزار دفاعی خود را در اختیار نداشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا