خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند نظر درباره‌ی ماجرای صدرالساداتی – جمعه ۱۵ شهریور

ماجرای مفقود شدن برادران صدرالساداتی که یکی از آنها عضو مجلس خبرگان است و دیگری داماد یکی از اعضای شورای نگهبان، تا این ساعت – غروب جمعه – هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. هر چند در ساعات گذشته دو نماینده‌ی قم در مجلس می‌گویند که در قم در منزل حجت الاسلام غفار غفاری (غفار عباسی) بوده است.

در زیر چند تحلیل و نظر درباره‌ی این ماجرا را می‌خوانید.

تحلیل رجانیوز

کانال تلگرامی سایت رجانیوز در تحلیلی درباره‌ی ماجرای برادران صدرالساداتی نوشت:

✅ پشت پرده قایم‌باشک‌بازی برادران صدرالساداتی / عدالتخواهی فیک کجا را نشانه رفته است؟

🔹بگذارید یکبار ماجرا را مرور کنیم: ساعت ۱ بامداد پنجشنبه ۱۴ شهریور کانال مکتوبات که یکی از تریبون‌های سیدمهدی صدرالساداتی است به نقل از وحید اشتری مدعی شد که صدرالساداتی از ۲۴ ساعت قبل که از خانه (قم) خارج شده تا به فرودگاه مهرآباد برود، از دسترس خارج شده، تلفن همراه او و همراهانش خاموش است، و خوش‌بینانه‌ترین فرضیه این است که بازداشت شده باشد.

🔹ساعاتی بعد همین کانال (مکتوبات) و همین منبع (اشتری) با اضافه کردن اسامی همراهان سیدمهدی صدرالساداتی، ابعاد جدیدی به سناریو اضافه کردند.

🔹سیدروح‌الله صدرالساداتی عضو مجلس خبرگان نیز جزو همراهان بوده است.

🔹ساعاتی بعد و در حالی‌که انواع گمانه‌زنی‌ها درباره مفقودان ادعایی در حال بازنشر بود، یک کانال تلگرامی ادعا کرد افراد مزبور با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده‌اند اما دادسرای ویژه روحانیت بلافاصله این خبر را تکذیب کرد. تکذیب دادسرای ویژه نشان داد اساساً بازداشتی در کار نیست، چراکه هرگونه بازداشت نیازمند حکم قضایی است.

🔹سناریوسازان از اینجا به بعد داستان ربایش و حتی سر به نیست کردن افرادی را که مدعی مفقود شدن آنها بودند، در پیش گرفتند.

🔹جمعه ۱۵ شهریور٬ یک روز پس از انتشار پر حجم داستانهای مختلف، پیگیری‌ها در نهایت نشان داد برادران صدرالساداتی اساساً مفقود نشده و در قم در منزل یکی از دوستان خود به سر می‌برند، تردد عادی دارند، خانواده‌هایشان از مکان حضورشان مطلع هستند و اعلام اولیه مفقودی را پس گرفته‌اند.

🔹احتمالا پس از آنکه ظرف ساعات آینده تشت رسوایی این قایم‌باشک‌بازی کامل بر زمین بیفتد، برادران صدرالساداتی (که متأسفانه یکی از آنها در کسوت عضو مجلس خبرگان اسیر این بازی کودکانه شده است) مدعی خواهند شد که کاری بر خلاف قانون انجام نداده‌اند، دلشان خواسته گوشی‌هایشان را خاموش کنند و از آنها که برایشان نگران شدند، تشکر خواهند کرد.

🔹اما به نظر می‌رسد این افراد و جریانی که از دیروز دانسته یا نادانسته وارد بازی شده‌اند و دستگاههای قضایی و امنیتی را حتی به سر به نیست کردن صدرالساداتی‌ها متهم کردند، ضمن کاسبی با عنوان عدالتخواهی، پروژه پر قدرت ضدفساد در دوره جدید قوه قضائیه را نشانه گرفته باشند. اما چرا؟

🔹کاسبان عدالت که در دور جدید قوه قضائیه، دکان دو نبش ماجراجویی خود را در معرض خطر می‌بینند، قاعدتاً به‌دنبال چاره‌اند.

🔹سناریوی کلید خورده نشان می‌دهد کاسبان عدالت که در سالهای اخیر با سوء استفاده از خلأ نبود برند رسمی عدالتخواهی در دستگاه قضایی، این سند را به نام خود زده بودند و اکنون با رویکرد جدید رئیس قوه و ارائه برند اصلی، دکان و برند فیک‌شان را رو به اضمحلال می‌بینند، دست به چنین انتحاری زده‌اند.

🔹البته لازم است دستگاههای مسئول پشت پرده این سناریو را به‌طور کامل بررسی کنند. ممکن است که این سناریو، علاوه بر شهرت‌طلبی بازیگران آن، لایه‌های امنیتی نیز داشته باشد و این افراد آگاهانه یا غافلانه مهره‌های یک سناریوی کثیف شده باشند.

🔹هیچ بعید نیست که یک اتاق فکر ضدعدالت، برای بدنام کردن عدالت‌خواهان واقعی و بدبین کردن دستگاه عدالت به آنان که نتیجه آن، محروم شدن دستگاه قضایی از ظرفیت جوانان عدالتخواه و انقلابی است، چند عنصر ماجراجو را جلو انداخته باشد تا بتواند رفتار نابخردانه آنان را به کل جریان عدالتخواه نسبت دهد و در ماه‌های اول ریاست آیت الله رییسی بر قوه قضاییه بین این دو ظرفیت کم‌نظیر جدایی بیندازد.

🔹ارتباط نزدیک رییسی با جریانهای جوان و خوش فکر صاحب ایده و عمل، البته تا حد زیادی مانع از تحقق این سناریو خواهد شد اما جریان عدالتخواه واقعی نیز باید با شفاف کردن مرز خود با برندهای فیک و ماجراجو، و فاصله گذاری با کاسبان، جلوی این سناریوی خطرناک را بگیرد.


اگر باشد اگر نباشد

حجت الاسلام محمدرضا زائری روحانی اصولگرا در توییتر نوشت: اگه اين ادعاي اختفاي اختياري صدرالساداتي ها درست باشه و خودشون بازي درآورده باشن، بايد اونا رو بگيرن و از پا آويزونشون كنن! به جرم تشويش اذهان و ايجاد آشوب رواني و ايجاد بدبيني نسبت به نهادهاي رسمي و امنيتي، ولي اگر اين ادعا درست نباشه… آيا ميشه ديگران رو از پا آويزون كرد؟
حجت الاسلام سیدسعید لواسانی امام جمعه‌ی لواسان که با جریان موسوم به عدالتخواه همسو است هم توییت کرد: قضیۀ #صدرالساداتی‌ ها پیچیده‌تر شده، از هرکس می‌پرسم بر ابهامات افزوده می‌شود، رسماً بازداشت نشده‌اند، بازی رسانه‌ای است؟ کار نهادی امنیتی است؟ خودمفقودی است؟ انتقام‌گیری است؟ هرچه هست، لازم است مراجع مسئول پیگیری کنند و سریع اطلاع رسانی نمایند. «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين»

خبر نماینده‌ی قم

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده‌ی اصولگرای قم اما در توییتر نوشت: پیگیر موضوع برادران #صدرالساداتی شدم مسئولین مربوطه گفتند احضار و بازداشت نشدند و درحال حاضر درقم به سر می برند. و زندگی عادی خودشان را دارند. #به_خدا_پناه_میبریم_ازشر_شیطان

واکنش دو عدالتخواه

میلاد گودرزی یکی از اعضای جریان عدالتخواه در واکنش به توییت امیرآبادی توییت کرد:
«این «مسوولین مربوطه» و «منابع آگاه» بی‌نام کی‌اند؟ همین‌ها میتونن بصورت شفاف، با فکت و عکس و فیلم و مصاحبه و بیانیه رسمی به این ماجرای پرابهام خاتمه بدن!
چه «اختفای اختیاری»، چه «زندگی عادی»، قابل «اثبات» و اقناع ازطریق موضع‌گیری رسمی دستگاه‌ها، همراه با مستندات و ادله است!
اگه #صدرالساداتی ها الان در شرایط عادی‌اند، خب وضعیت‌شون رو باحضور یه رسانه به تصویر بکشید وقائله رو خاتمه بدید!
من بشخصه اگه بهم ثابت بشه که سرکار بودیم و برادران در اختفای اختیاری بسر می‌بردن،اولین شاکی و مدعی #صدرالساداتی خواهم بود!اما با منبع‌آگاه‌بازی افکارعمومی اقناع نمیشه!»
وحید اشتری، دیگر عضو این جریان نیز توییت کرد:
۱.
در #بندرعباس بازداشت شدند
در قم #اختفای_اختیاری کرده‌اند
در راه زیارت #عراق دیده شدند
در #منزل استادشان هستند
یک #لیست ۱۰ نفره بازداشت هست که اینها سر لیستش بودند
بازداشت کار #دادگاه_ویژه بود
بازداشت مال دادگاه ویژه نیست مال یک #نهاد_خاص است
#بازداشت اصلا در کار نیست
۲. بیشتر از دو روز است فضای مجازی پر از گزاره‌های اینچنینی، و پر از #منابع_آگاه و اکانت‌های فیک است. دریغ از یک اعلام موضع رسمی نهادهای قضایی و امنیتی.
خدا بداند تهش چه می‌شود. هیچ چیز بهتر از این ماجرا نمی‌توانست افتضاح بودن روند پیگیری و فاجعه بودن روند اطلاع رسانی را نشان بدهد
۳. باز خوش به حال سلبریتی اینستاگرامی و عضو خبرگان رهبری که حداقل ترند می‌شوند. وای به حال آدمهای معمولی.
بهترین کار اینست رسانه‌های رسمی اعلام آمادگی کنند و آقای امیرآبادی همین الآن توئیت بزند و آدرس جایی که اینها داخلش #زندگی_عادی دارند را اعلام عمومی کند تا عکاسان و خبرنگاران بروند هم خانواده‌شان از نگرانی در بیایند هم جزئیات ماوقع این چند روز مخابره بشود.
چطور است؟


تحلیل عبدالله شهبازی

عبدالله شهبازی تحلیلگر و تاریخ پژوه نیز در این باره در کانال تلگرامی خود نوشت:

با پیدا شدن فرد همراه برادران صدرالساداتی، و داستانی که برای توجیه ناپدید شدن و سکوت ۴۸ ساعته‌اش بیان کرده، احتمالاً، دیگران نیز به زودی پیدا خواهند شد و بنحوی ماجرا را توضیح خواهند داد؛ توضیحی که، هر چه باشد، از هم‌اکنون بنظر می‌رسد برای بخشی از افکار عمومی باورناپذیر است.

✔️بر اساس یافته‌های جدید، اکنون تصور می‌کنم ماجرا از دو حالت خارج نیست:‌

۱- «خودمفقودی» که برخی مطلعین، و به تبع آنان فعالین فضای مجازی، با اصرار بر آن تأکید می‌کنند و مدعی هستند که مستنداتی دارند و به زودی ماواقع را روشن خواهند کرد. به دلیل رفتارهای خاص آقای مهدی صدرالساداتی و عدم محبوبیت او در میان طیفی از فعالین فضای مجازی فرضیه «خودمفقودی» برای بخشی از آنان باورپذیر بوده است.

۲- بازداشت غیرقانونی (بدون مجوز قضایی) و در پی جنجال رسانه‌ای سردرگمی و تعلل بمنظور یافتن راهکاری برای آن. چنین رویکردی با تجربه ما از رفتار برخی کارکنان امنیتی همخوان است و برای بسیاری از ما قابل فهم‌ و باورپذیر.

✔️اگر باور نداشته باشیم که هر اتفاقی، آن هم در این ابعاد جنجالی، همیشه و الزاماً «ساده» و «عادی» است ماجرا را «جنجال طبق نقشه» می‌بینیم. در این نگرش نه شکل ماوقع بلکه هدف آن مهم است؛ چه «خودمفقودی» باشد چه بازداشت غیرقانونی. من از این قماش تحلیل‌گرانم و گمان می‌کنم طرح‌های پیچیده را در پس رفتارهای «عادی» استتار می‌کنند وگرنه «نقشه» برای همگان قابل رؤیت بود، به سادگی خنثی می‌شد و قابل تکرار نبود.

ماجرا هر چه باشد، به گمانم، این جنجال یک هدف بزرگ (و پنهان) را دنبال می‌کند: به محاق بردن رسوایی بزرگ پرونده «کلوپ ترور» (اخذ اعترافات اجباری از مازیار ابراهیمی و سایرین برای استتار عوامل اصلی ترورهای هسته‌ای). این امر چنان بااهمیت است که حاضرند به خاطر آن خود را به هر آب و آتشی بزنند.

✔️از منظر من،‌ ماجراهای جنجالی که پس از پخش مصاحبه ژیار گل با مازیار ابراهیمی در بی‌بی‌سی فارسی یکی پس از دیگری رخ داد؛ از غوغای بزرگ ناشی از نامه منتسب به آیت‌الله آملی لاریجانی تا ناپدید شدن اسرارآمیز برادران صدرالساداتی، همه برای به محاق بردن رسوایی پرونده ترورهای هسته‌ای است.

آخرین خبر درباره‌ی مفقود شدن برادران صدرالساداتی

سخنگوی قوه قضاییه: ماجرای صدرالساداتی ها به زودی مشخص می‌شود

ذوالنور: آقایان صدرالساداتی در منزل برادر غفار عباسی هستند

سرنوشت غفار عباسی یا غفار غفاری

غفار عباسی، عارف یا عنصری مشکوک؟

آیا جن گیری در قم صحت دارد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا