خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش آسوشیتدپرس از احتمال بروز جنگ جدید در یمن

به نوشته‌ی آسوشیتدپرس درگیری میان نیروهای مورد حمایت دو کشور عربستان و امارات متحده عربی در جنوب یمن باعث باز شدن یک زخم عمیق در ائتلاف این دو کشور برای تجاوز به یمن شده است. اگر آنها نتوانند این زخم را ترمیم کنند، خطر چند دستگی بیشتر در یمن و به وجود آمدن گروه‌های کوچکتر درگیر با یکدیگر حتی بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره روند تشدید اختلاف میان امارات و عربستان بر سر دستورکارهایشان علیه یمن می‌نویسد: «چند روز پیش آشوبها در جنوب یمن به میزان چشمگیری تشدید شد و جنگنده‌های اماراتی به شبه نظامیان وفادار به منصور هادی حمله کردند، در حالی که ائتلاف عربستان و امارات هدفش حمایت از این فرد در راستای بازیابی قدرتش در یمن است. ده‌ها تن در این حملات کشته شدند و امارات متحده عربی نیروهای هادی را “تروریست” خواند.

نیروهای وفادار به منصور هادی این حملات را یک نقطه عطف خوانده و امارات را به تلاش برای کودتا از جانب شبه نظامیان همپیمانش برای سرنگون کردن دولت وی و ایجاد شکاف در جنوب یمن متهم کردند.

در ماه اوت این شبه نظامیان مورد حمایت امارات، عدن و دیگر شهرهای جنوب یمن را تصرف کرده و نیروهای منصور هادی را در درگیری‌هایی خونین به عقب راندند. زمانی که آنها تلاش کردند تا حوزه تحت کنترل خود را به استان نفت خیز شبوه گسترش دهند اما عربستانی‌ها کمک‌هایی را به نیروهای منصور هادی رساندند تا مانع پیشروی آنها شوند.

امارات و عربستان در یمن دستورکارهایی در تعارض با یکدیگر دارند. امارات که ماه گذشته میلادی از تصمیمش برای خارج ساختن اکثر نیروهایش از یمن خبر داد، خواستار آن است که همپیمانان محلی آن در یمن تسلطش بر جنوب را تضمین کنند. امارات در عین حال با منصور هادی میانه خوبی ندارد چون او را مرتبط با اخوان‌المسلمین که دشمن خود میداند، تلقی میکند.

عربستان سعودی که از منصور هادی حمایت می‌کند نگران توسعه نفوذ امارات بوده و با ایجاد جدایی در جنوب یمن مخالف است چرا که این کار عملا موجب تحکیم حاکمیت حوثی‌ها در شمال یمن می‌شود.

این دستور کارها هر چند که تا مدتها مهار شده بودند اما اکنون عیان‌تر شده و ریسک فروپاشیدن ائتلاف علیه حوثی‌های یمن را با به راه انداختن تبعاتی خونین در میدان جنگ در بر دارند.

یک فاکتور مربوط به اختلافات عربستان و امارات در یمن سال گذشته میلادی در پشت صحنه مشخص شد. دو مقام ارشد یمنی به آسوشیتدپرس گفتند، عربستان سعودی دولت منصور هادی را مجبور به پذیرش یک آتش بس به دست آمده با میانجی‌گری سازمان ملل کرد که باعث معلق شدن حمله شبه نظامیان مورد حمایت امارات برای بازپس گیری بندر حدیده از حوثی‌ها شد.

به گفته این مقامها، عربستان ظاهرا نگران بوده که این بندر در حوزه نفوذ رو به گسترش امارات همراه با دیگر بنادر کلیدی که در جنوب در کنترل دارد قرار بگیرد.

نشانه بعدی دردسر در تابستان جاری بروز پیدا کرد، زمانی که امارات متحده عربی شروع به عقب کشیدن اکثر نیروهایش از یمن کرد. به گفته دو مقام مذکور، امارات از قبل عربستان را در جریان این تصمیمش قرار نداده بود. دولت منصور هادی زمانی متوجه این برنامه شد که نخست وزیر دولت مستعفی آن در ابوظبی در ماه ژوئن با شیخ محمد بن زاید، قدرتمندترین چهره امارات دیدار کرد.

شیخ محمد گفت، وجهه امارات دارد از جنگ یمن آسیب می‌بیند و  مقصر این مساله را حزب الاصلاح دانست. امارات در ادامه اعلام کرد هدف از این خارج ساختن نیروها تقویت مذاکرات صلح با حوثی‌ها است.

آژانس‌های امنیتی منصور هادی در گزارشی داخلی که به دست آسوشیتدپرس رسید هشدار دادند که از ماه آوریل یک سری قوای شورای انتقالی جنوبی یمن متشکل از شبه نظامیان مورد حمایت امارات در تدارک برای انجام یک کودتا بوده‌اند.

این گزارش تصریح کرد: رهبران این شبه نظامیان با مقام‌های اماراتی بر سر این برنامه‌ها دیدار کرده‌اند.

به گفته مقامات مذکور ماه ژوئن محموله‌های جدید سلاح‌ها، مهمات و خوردوهای زرهی اماراتی برای این شبه نظامیان وارد شهر عدن شد، اماراتی‌ها به دولت منصور هادی اطمینان دادند که این سلاح‌ها صرفا برای استفاده در خط مقدم جنگ علیه حوثی‌ها هستند.

یک مقام خاطرنشان کرد: ما همگی فریب خورده بودیم.

این شبه نظامیان در تاریخ ۷ اوت به نیروهای وفادار به منصور هادی حمله کرده و در طی چند روز جنگ خیابانی آنها را به عقب راندند. این شبه نظامیان پایگاه‌های حامیان منصور هادی را در شهر عدن تصرف کردند. کاخ ریاست جمهوری را غارت کرده و سریعا نیروهای وفادار به او را در دیگر شهرهای جنوب یمن مورد حمله قرار دادند.

با این حال زمانی که آنها تلاش کردند شهر عتق مرکز استان شبوه را تصرف کنند در حملاتشان افراط کردند. این شهر به دلیل دسترسی به میادین نفتی در جنوب و نزدیک بودن به مناطق صحرایی مرز عربستان در شمالش اهمیت راهبردی دارد. عربستان سریعا سلاح‌ها و خودروهای زرهی را به نیروهای منصور هادی در آنجا رساند و اجازه نداد اماراتی‌ها با حملات هوایی به آنها حمله کنند.

نهایتا این شبه نظامیان از آنجا به عقب رانده شدند و مجددا نیروهای وفادار به منصور هادی یک ضد حمله را شروع کرده و تا دروازه‌های شهر عدن پیش رفتند و به هشدارهای به شکل خصوصی مطرح شده عربستان به آنها برای عدم تشدید حملاتشان برای ورود به این شهر یا نزدیک شدن به فرودگاه آن توجه نکردند. مجددا آنها در تاریخ ۲۹ اوت هدف حملات هوایی اماراتی‌ها قرار گرفته که دستکم ۳۰ تن از نیروهای آنها کشته شده و تعدادی خودروهای سوخته از آنها به جا ماند.

این بار امارات گفت: “تروریست‌هایی” که به نیروهای ائتلاف حمله می‌کردند را هدف قرار داده که این باعث خشم منصور هادی و مقام‌هایش شد.

محمد الحضرمی، معاون وزیر خارجه این دولت مستعفی گفت: آیا معنای این حرف تروریست بودن منصور هادی و ارتش او است؟

در حال حاضر در مذاکرات مقام‌های عربستان و امارات یک بن بست به وجود آمده است. دو دولت بیانیه‌هایی در حمایت از وحدت و “مشروعیت” منتشر کرده و دستکم یک پیوند مشترک ظاهری را حفظ کرده‌اند.

دولت هادی می‌گوید: با شورای انتقالی جنوبی تا زمانی که از عدن خارج نشود مذاکره نخواهد کرد و مقام‌های این شورا نیز با پیوستن به یک دولت متحد با حزب اصلاح مخالفند. این شورا روز پنجشنبه یک سری تظاهرات عمومی در خیابان‌های عدن برپا کرد تا حمایت‌های مردمی را به نمایش بگذارد.

هر دو طرف خود را برای درگیری‌های جدید آماده می‌کنند. اماراتی‌ها اقدام به ارسال تانک، موشک و مهمات برای شبه نظامیان در عدن کرده و عربستانی‌ها نیز به گفته چند مقام یمنی نیروهای منصور هادی را مجددا تجهیز می‌کنند. یک دور جدید خشونت‌ها می‌تواند جنوب یمن را چند پاره کرده، به نحوی که نیروهای مورد حمایت امارات کنترل عدن و استان‌های همسایه آن را داشته باشند و نیروهای منصور هادی مابقی را تحت کنترل داشته باشند. چند سیاستمدار یمنی به آسوشیتدپرس گفتند: رهبران عربستان دچار اختلاف نظر هستند و هر چند از اقدامات امارات متعجب هستند اما از سوی دیگر نمی‌خواهند با جدا شدن از این همپیمانشان وارد یک درگیری تمام عیار بر سر جنوب یمن شوند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا