خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا دونالد ترامپ دیدار محرمانه با طالبان را لغو کرد؟

عبدالباری عطوان، سردبیر رای الیوم نوشت: باورکردن داستان ترامپ درباره لغو دیدار محرمانه روز یکشنبه با نمایندگان طالبان و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در کمپ دیوید که قرار بود به هدف دستیابی به توافق نهایی بر سر جنگ برگزار شود، دشوار است.

به گزارش شفقنا به نقل از رای الیوم، عطوان در رای الیوم نوشت: ترامپ مدعی شد که دیدارمحرمانه با طالبان و اشرف غنی را به دلیل حمله طالبان به شهر کابل لغو کرده است که در جریان آن ۱۲ نظامی از جمله یک سرباز آمریکایی کشته شدند.

وی افزود: بهانه ترامپ این بود که طالبان توافق بر سر آتش بس را نقض کرده و نیت واقعی برای صلح و موفقیت نداشته اند اما داستان چیز دیگری است؛ اطلاعات درز کرده از جناح های نزدیک به طالبان نشان می دهد که این گروه همانند دوران پیش از حمله آمریکا به افغاانستان در اول اکتبر ۲۰۱۱میلادی، ملزوم به توقف عملیات نظامی خود در بحبوحه مذاکرات با نمایندگان دولت افغانستان در کابل نبوده و به شرط هایش برای بازگشت رهبری افغانستان به این گروه پایبند بوده است.

تحلیلگر برجسته جهان عرب درهمین زمینه افزود: شکست مذاکراتی که در طول یکسال گذشته در دوحه میان آمریکایی ها و طالبان برای رسیدن به توافق تاریخی جهت پایان دادن به بحران افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی برگزار شد، دلیل اصلی عصبانیت ترامپ و لغو  دیدار کمپ دیوید محسوب می شود که قرار بود صحنه امضای توافق نهایی به دلیل پابندی طالبان به شروطش باشد.

نویسنده افزود: اگر این توافق آماده امضا بود، چرا ترامپ باید دیدار محرمانه و دور از دوربین های تلویزیونی برگزار می کرد؟ در حالی که در چنین مواردی نیازی به پنهان کاری نیست و می بایست یک دستاورد تاریخی تلقی شود که با حضور رهبران مختلف از سراسر جهان جشن گرفته می شد.

عطوان خاطرنشان کرد: ترامپ دروغ می گوید و ما در این زمینه چیزی اضافه نمی کنیم اما دروغش درباره دستیابی به توافق، تاکنون بزرگترین دروغ بوده است و بعید نمی بینم که از سوی طالبان فریب خورده باشد که چه بسا از فریب کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دامی که رئیس جمهوری آمریکا دوبار در آن افتاد، بزرگتر باشد در حالی که گمان می کرد رئیس جمهوری کره شمالی به محض دیدار با او، دست از آزمایشان هسته ای و موشکی برمی دارد.

وی با بیان اینکه شیوخ طالبان توانایی بالای خود در مذاکرات را به اثبات رساندند و به عمد رئیس جمهوری آمریکا را فریب دادند زیرا کشتارهای نیروهای آمریکایی علیه این گروه در ۱۸ سال گذشته را فراموش نکرده اند، در ادامه نوشت: آمریکا در جنگ افغانستان که تاکنون تریلیون ها دلار برای این کشور هزینه داشته، باخته است. ترامپ در کمپین انتخاباتی اش وعده داد که به این شکست اذعان و همه نیروهایش را از افغانستان خارج می کند و هنگامی که در شکست دادن طالبان ناکام بود، به توافقی که باعث نجات آبرویش شود، روی آورد. توافقی که قصد داشت از آن در انتخابات آتی استفاده کند اما طالبان همه برنامه هایش را نقشه برآب کردند.

سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در ادامه افزود: طالبان از لغو دیدار محرمانه با ترامپ ضرر نمی کند همچنانکه از تداوم جنگ علیه نیروهای آمریکایی که حکمرانی آنها را سرنگون کرده هم ضرر نمی کنند زیرا به خوبی می دانند که در پایان، آنها برنده نهایی هستند و آمریکا بازنده این جنگ است و ناچار خواهد شد همانند دیگر شکست هایش بویژه در عراق و ویتنام، از افغانستان نیز خارج شود.

وی افزود: آیا جای تعجب ندارد که ترامپ برای برگزاری دیدار محرمانه با نمایندگان طالبان آن هم چند روز پیش از هجدهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر که دلیل اصلی مداخله کشورش در افغانستان بود، برنامه ریزی می کند؟ در حالی که ترامپ و همه روسای جمهور آمریکا همیشه اعلام کرده بودند که با تروریست ها مذاکره نمی کنند. آیا طالبان آن گروه تروریستی نیست که در فهرست تروریسم آمریکا قرار دارد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا