خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واقعیت ماجرای سفر عماد خاتمی به خارج از کشور چه بود؟

«آذر منصوری»، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت گفت: عماد خاتمی به خارج نرفته بود تا بماند. ایشان در دانشگاه تهران دکتری علوم سیاسی می خواند. خانمش در آلمان بورسیه قبول شده بود و ایشان به آنجا رفته بود تا کارهای مقدماتی دانشگاه و سکونت همسرش را انجام دهد. این طبیعی است که یک مرد همسرش را  در چنین سفری همراهی کند. فارغ از این که این شخص پسر آقای خاتمی باشد یا خیر.

ولی متاسفانه در قضاوت کردن راجع به افراد اسیر یک جو منفی سیاست زده شده ایم. پسر آقای خاتمی از هیچ امتیاز ویژه و رانتی برخوردار نبوده است چه در زمانی که پدرش رییس جمهور این کشور بود چه الان. اما برای این که اصلاح طلبان را بخواهند بزنند این طور این سفر را مورد هجمه قرار می دهند.

البته خود عماد اصرار نداشت توضیحی در این باره داده شود. می گفت بالاخره من می آیم و جامعه می بیند که این فضاسازی بیخود بوده است. چرا ما باید پاسخ این جور آدم ها را بدهیم؟ عماد چندان  رسانه ای و اهل توئیت کردن نیست.

متن گفت‌وگوی ایرنا با آذر منصوری را می‌خوانید:

گزارش تصویری | سومین کنگره حزب اتحاد ملت

ایرنا: یکی از انتقاداتی که به اصلاح طلبان وجود دارد عدم وجود نهادی در بین آنها برای مبارزه با فساد است…

منصوری: اخیرا نهادی مدنی به نام «جهد» شکل گرفته است که کار آن رصد فساد و رسیدن به ساز و کارهای مقابله با فساد است. هیچ راهی جز شفافیت و تدوین ساز و کار مقابله با فساد برای مقابله با فساد وجود ندارد؟

ایرنا: این نهادی که می فرمایید هدفش بیشتر پیشگیری است. در مورد برخورد با فساد چه؟

منصوری: البته پیشگیری بهتر از درمان است.

ایرنا: چه سیستمی الان برای برخورد با مفاسد احتمالی درون اصلاح طلبان وجود دارد؟

منصوری: درباره مجلس، ساز و کار پایش طراحی شده است که ما براساس آن بتوانیم ارزیابی کنیم. چون هم خوداظهاری نمایندگان را داریم هم دگر اظهاری شان را. یعنی اگر خود نماینده بگوید من ضدفساد بودم قطعا فعالیت او توسط دیگر نمایندگان مجلس رصد شده است. در بین این نمایندگان؛ نمایندگانی هم بوده اند که گزارش های دقیق تری از عملکرد همکاران خود به ما بدهند.

در کنار «کارآمدی» یکی از مواردی که ما برای ارزیابی نمایندگان روی آن بسیار تاکید داریم « مبارزه آنها با فساد» است. این که آیا این نمایندگان خودشان هم در حلقه فساد قرار گرفته اند یا این که تلاش کرده اند با فساد مبارزه کنند؟

مثلا اگر بخواهم در این زمینه نمره بدهم به آقای صادقی نماینده تهران نمره بالایی می دهم. چون ایشان جسارت کرد و حساب های قوه قضاییه را افشا کرد و هزینه اش را هم داد. البته نمی دانم در دوره آینده بتواند به مجلس راه پیدا کند یا خیر؟

ولی این نوع مواجهه نمایندگان با زد و بندها، رانت ها، سواستفاده ها و روش های دیگر فساد که جایش نیست که در این مصاحبه آن را بگویم قطعا برای ما خیلی تعیین کننده خواهد بود.

از مجلس که بگذریم یک مشکل دیگر وجود دارد که ما اصلاح طلبان باید تکلیف خود را با آن روشن کنیم و آن مدیران اصلاح طلبی است که طی سال های ۹۲ تا ۹۸ در دولت، مسوولیت گرفته اند و ما هیچ ساز و کاری برای ارزیابی عملکرد آنان نداریم. همین طور هیچ ساز و کاری برای شایسته سالاری در مجموعه اصلاح  طلبان وجود ندارد و این یکی از ضعف های جدی اصلاح طلبان است.

یکی از بحث هایی که ما با دوستان درباره پارلمان اصلاحات داریم این است که آیا ساختار جدیدی که می خواهد شکل بگیرد می تواند این ضعف را برطرف کند یا خیر یا این که نهاد جدیدی می خواهد مشابه شورای عالی سیاستگذاری یا هماهنگی اصلاح طلبان می خواهد شکل گیرد که یک مقدار بزرگ تر و بادکنکی تر است ولی افرادی که از قبل این جریان در دولت مسوولیت می گیرند بر اساس ضوابط مشخصی این  پست ها به آنها اعطا نمی شود و این روابط است که باعث می شود این افراد انتخاب شوند.

این نقد جدی است و به اصلاح طلبان وارد است.همین طور فساد ستیزی مدیران اصلاح  طلب دولت. آیا این مدیران در جریان فساد دستگاه ها حل و هضم شدند یا با فساد مقابله کردند؟ شایسته سالاری و فساد ستیزی برای ما مهم است و باید به عنوان خط قرمز برای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان روشن باشد.

اصلا یکی از نقدهایی که خود من به مجموعه اصلاحات دارم این است که هیچ ساز و کاری در مجموعه خودمان نداریم تا از مدیران اصلاح طلب بر اساس آن ساز و کار مشخص، پرسشگری و بر عملکرد آنها نظارت کنیم و از آنها انتظار پاسخگویی داشته باشیم. یعنی اگر دولت روحانی به عنوان دولت مورد حمایت اصلاح طلبان نمره خوبی نگیرد طبیعتا مردم دیگر به ما اقبال نشان نخواهند داد، ولی برای ارزیابی دیگر مدیران چه در سطح کلان و چه در لایه های میانی و پایین تر سازو کار مشخصی وجود ندارد و این یک ضعف است و نقدی است که به مجموعه ما وارد است. بنابراین ما باید ساز و کاری برای شایسته سالاری در مجموعه خودمان برسیم. هم تک تک احزاب اصلاح طلب باید این موضوع را شروع کنند و هم مجموعه اصلاح طلبان باید به چنین ساز و کاری برسند.

این جاست که تعدد احزاب و نبود یک حزب فراگیر دارد این آسیب را به جریان سیاس اصلاح طلب می زند. البته این نقطه ضعف متوجه اصولگرایان است و آنها هم چنین ساز و کاری را ندارند.این ها باعث آسیب به اعتماد عمومی جامعه می شود.

ما در بهترین و خوش بینانه ترین حالت ممکن است بتوانیم نمایندگان منتخب خود را رصد کنیم و به آنها نمره دهیم و بر اساس آن نمره به آنها اجازه دهیم در لیست مان باشند یا نباشند ولی در مورد بررسی عملکرد مدیران اصلاح طلب این مکانیسم وجود ندارد و این نقد کاملا به اصلاح طلبان وارد است.

ایرنا: قرار بود رایزنی هایی با شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت های نامزدهای اصلاح طلب انجام شود. انجام شد؟

منصوری: خیر. هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

ایرنا: آقای محسن رهامی می گفت چنین اقدامی در حال انجام است؟

منصوری: ایشان در این دوره عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نیست. مطلبی که به نقل از ایشان منتشر شد مربوط به دوره های گذشته بوده است. ما به یک ساز و کار تعامل رسیده ایم. چه در سطح خود مجموعه اصلاح طلبان، چه در تعامل با مردم و چه در تعامل با نهادهای مسوول کشور به خصوص درباره رد صلاحیت ها و بحث زندانیان سیاسی و صنفی و مطبوعاتی و مواردی از این قبیل.

برای مثال کمیته ای ذیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شکل گرفت که موضوع آقایان مهدی مقدری و مهدی حاجتی را در آن مطرح کردیم و سپس شورای عالی اصلاح طلبان در دفاع از آنها موضع گرفت. کار این کمیته پیگیری های حقوقی و رایزنی با مسوولین قوه قضاییه است تا بتوانیم زمینه ای را برای تجدیدنظر در احکام بعدی این متهمین از مسیری کاملا حقوقی فراهم آورد. این ساز و کار تعاملی  تعریف شده است و ما بر اساس آن مجموعه ای از عملکردها را خواهیم داشت.

اما در خصوص شورای نگهبان، هنوز به یک راهکار اجرایی مشخص برای تعامل با این نهاد برای انتخابات آینده نرسیده ایم. ولی گفت و گوهایی بین اصلاح طلبان مجلس و اصولگرایان مجلس فعلی و مجالس قبلی در جریان است که گزارش هایش را هم آقای مازنی عضو فراکسیون امید در مصاحبه ای شرح داده بود. در شورای عالی هم ما به فکر این تعامل هستیم. ساز و کار آن نیز تعریف شده است تا بر اساس آن بتوانیم بخش های مختلف شورای عالی را درگیر کنیم تا بتوانیم این تعامل را شکل دهیم. اما هنوز ساختار مشخصی برای آن تعریف نشده است.

ایرنا: گفته می شود اصلاح طلبان برنامه مشخصی برای مجلس دهم نداشتند. مثلا این که بگویند ما چند اقدام مشخص را انجام می دهیم؟

منصوری: اتفاقا ما برای مجلس دهم ما برنامه مفصلی داشتیم که اگر مجلس را در اختیار بگیریم فلان لوایح را پیش می بریم یا به دولت و نهادهای دیگر برای این که این لوایح اتفاق افتد کمک می کنیم. بسیار برنامه جامع وکاملی برای آن طراحی شده بود. حال فراکسیون امید باید بباید گزارش دهد چه مقدار از این برنامه ها اجرا شده و چه بخش هایی از آن اجرا نشده است. این عدم اجراها ناشی از ضعف خود فراکسیون بوده یا نهادهای دیگر مانع شده اند؟

همین برنامه ها ما را در انتخابات پیش رو به این نتیجه رسانده که به طور مشخص بگوییم که در مجلس یازدهم مثلا پنج هدف را دنبال خواهیم کرد. یعنی قرار نیست بگوییم ما با این مجلس قرار است همه مشکلات کشور را حل کنیم. ما باید صادقانه با مردم صحبت کنیم و بگوییم چه کارهایی در توانمان است و همان ها را که در توانمان  است انجام دهیم و بگوییم انجام چه اقداماتی در توانمان نیست.

تاکید زیادی داریم که این برنامه های خود را خیلی گسترش ندهیم و وعده هایی را که قابلیت اجرایی شدن ندارد را به مردم ندهیم.

یعنی کارگروه سیاست ها و راهبردها ببای به طور مشخص و دقیق به مردم بگوید مثلا بر اساس توانمان این ۵ تا ۱۰ برنامه را در مجلس پیگیری خواهیم کرد که به طور مشخص دو تای آن بر روی مبارزه با فساد و ایجادکارآمدی متمرکز خواهد بود. ابعاد دیگرش هم مشخص می شود.

ایرنا: سفر آقای عمادخاتمی از اعضای حزب اتحاد ملت به خارج کشور با حواشی زیادی روبرو بود؟

منصوری: ایشان به خارج نرفته بود تا بماند. ایشان در دانشگاه تهران دکتری علوم سیاسی می خواند. خانمش در آلمان بورسیه قبول شده بود و ایشان به آنجا رفته بود تا کارهای مقدماتی دانشگاه و سکونت همسرش را انجام دهد. این طبیعی است که یک مرد همسرش را  در چنین سفری همراهی کند. فارغ از این که این شخص پسر آقای خاتمی باشد یا خیر.

ولی متاسفانه در قضاوت کردن راجع به افراد اسیر یک جو منفی سیاست زده شده ایم. پسر آقای خاتمی از هیچ امتیاز ویژه و رانتی برخوردار نبوده است چه در زمانی که پدرش رییس جمهور این کشور بود چه الان. اما برای این که اصلاح طلبان را بخواهند بزنند این طور این سفر را مورد هجمه قرار می دهند.

البته خود عماد اصرار نداشت توضیحی در این باره داده شود. می گفت بالاخره من می آیم و جامعه می بیند که این فضاسازی بیخود بوده است. چرا ما باید پاسخ این جور آدم ها را بدهیم؟ عماد چندان  رسانه ای و اهل توئیت کردن نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. از کی تا حالا عضو حقوقی یک حزب شده سینه چاک افراد حقیقی؟ شما مدافع جناحی یا مدافع آقازادههای غوطه ور در رانت با چه آبی می خواین اینا رو تطهیر کنید؟مسئولین از هر نوعش با کل خانوادهاشون به همراه حامیانشون نجسن تمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا