خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دوره‌ی نتانیاهو به پایان رسیده؟! | تحلیل واشنگتن‌پست

شفقنا نوشت: بنیامین نتانیاهو تنها در بین ایرانی‌ها نیست که به‌عنوان چهره‌ای نامحبوب و شریر و دروغ‌گو شناخته می‌شود. او این شهرت را حتی در کشور خودش هم دارد، بگذریم از این‌که آمریکایی‌ها حتی گام از این نیز فراتر گذاشته و او را شعبده‌بازی شکست‌خورده می‌دانند که شعبده‌هایش برای همه رو شده است.

به گزارش واشینگتن‌پست؛ این روزها که در آستانه انتخاباتی مهم در اسرائیل هستیم، بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که نتانیاهو در این انتخابات با تبعات اعمال و رفتارهایش چه در زندگی و چه در عالم سیاست مواجه خواهد شد. یا به گفته روت اگلاش، نویسنده گزارشی درباره بنیامین نتانیاهو: «نتانیاهو یا همان هودینی دنیای سیاست حالا دشوارترین تبعات کارهایش را پیش رویش به عینه می‌بیند».

روت اگلاش، نویسنده واشینگتن پست که البته مدت زمانی به‌عنوان یکی از سردبیران اورشلیم‌پست نیز فعالیت می‌کرده، گزارشش را درباره نتانیاهو چنین آغاز می‌کند: چندی پیش یک برنامه طنز که در تلویزیون اسرائیل پخش می‌شود، تصویری چنان نفرت‌انگیز از بنیامین نتانیاهو ارائه کرد که تماشاگران آن برنامه اول چنین موضوعی را باور نکردند. بی‌بی در این برنامه طنز، در قالبی شبیه به هودینی، شعبده‌باز افسانه‌ای به تصویر کشیده شده بود. هودینی در حال باز کردن بند از دست‌وپایش. در برنامه طنز یادشده البته او در آخر کار، وقتی بعد از تقلای فراوان می‌خواست با عجله از آن فضا خارج شود، ناگهان متوجه می‌شد که پایش هنوز به زنجیر است.

ظاهرا شاید چنین تصویری به نتانیاهو نیاید. او در حدود یک‌چهارم قرن که چهره‌ای تاثیرگذار در دنیای سیاست اسرائیل بوده، خطرات بسیاری را از سر گذرانده و بندهای زیادی از دست‌وپایش باز کرده. سنگینی کار او زمانی مشخص می‌شود که بدانیم نتانیاهو سیزده سال از این بیست‌وپنج سال را به‌عنوان نخست‌وزیر گذرانده است.

در ادامه نویسنده گزارش که استاد روابط بین‌الملل در چند دانشگاه معتبر اروپایی نیز هست، شروع می‌کند به بازشماری چالش‌ها و دشواری‌هایی که بی‌بی در این سال‌ها از سر گذرانده است. او با اشاره به بی‌بی گیت‌های پی درپی نتانیاهو (بی‌بی گیت با الهام از واترگیت آمریکایی‌ها به رسوایی‌ها و مشکلات کاری نتانیاهو اطلاق می‌شود) اولین مورد درگیری نتانیاهو با رسانه‌ها را معطوف به زمانی می‌داند که  نتانیاهو به‌نحوی دراماتیک به رابطه خارج از ازدواجش اعتراف کرد. او که در گفتگو با رسانه‌های عمومی اسرائیل این اعتراف را انجام داده بود، چندی بعد دوباره در محضر همان رسانه‌ها مجبور شد درباره اتهامات مالی و اقتصادی‌اش پاسخ‌گو شود- که این دومین بی‌بی گیت بود. این یعنی دو رسوایی بزرگ و مهم تنها در اولین سال تصدی مقام نخست‌وزیری. آغازی جنجالی که وعده دورانی جنجالی را می‌داد؛ و نتانیاهو هم به وعده عمل کرد و همان‌طور که رسانه‌ها داستان‌های زیادی از ولخرجی‌ها و فرارها یا پنهان‌کاری‌های مالیاتی بی‌بی و همسرش منتشر می‌کردند، او بی‌بی گیت‌های متوالی دیگری را از سر می‌گذراند- و شگفت که همواره در پاسخ‌گویی به پرسش‌های بازرسان سربلند از میدان بیرون می‌آمد!

نویسنده گزارش در ادامه به چند مورد رسوایی کمتر مهم نتانیاهو اشاره می‌کند- که البته در محضر رسانه‌های آزاد فاش شده و توجه مخاطبان رسانه‌ها را به این لغزش‌های مالی که شاید در یک فضای بسته پنهان می‌ماندند، جلب کرده است. مواردی مانند هزینه ۱۶۰۰ دلاری آرایش موی نخست‌وزیر در سفر سال ۲۰۱۵ نتانیاهو به نیویورک؛ یا هزینه ۱۷۵۰ دلاری آرایش همسر نتانیاهو؛ یا پرداخت ۲۷۰۰ دلار برای خرید بستنی و البته هزینه  ۱۲۷۰۰۰ دلاری بابت خرید یک تختخواب دونفره برای هواپیمای نخست‌وزیر!

در ادامه هم اشاره می‌کند به این واقعیت تلخ که نتانیاهو تاکنون در قبال تمام این هجمه هایی که شده، تاب آورده است. این یعنی که توانسته به سلامت از اتهامات مالی برهد. آن‌هم در زمانه‌ای که بسیاری از سیاستمداران در مواردی بسیار کم‌رنگ‌تر و ملایم‌تر از او ناچار شده‌اند به گزینه‌هایی چون استعفا فکر کنند. اما بی‌بی به هر دلیل تاکنون توانسته خود را در سطح اول دنیای سیاست نگاه داشته و بعد از ربع قرن حضور دوباره به یک رقابت انتخاباتی ندیگر فکر کند…

از نگاه نویسنده واشینگتن‌پست؛ البته قضیه این بار با همیشه فرق دارد و هیچ بعید نیست نتانیاهو این بار تاوان کارهایش را ببیند: ظاهرا پرونده‌های فساد جدید بی‌بی شرایطی دیگر دارند. او که به تازگی دوباره به تقلب و رشوه دادن متهم شده، از این می‌ترسد که سیمای همیشه برنده او در نگاه اسرائیلی‌ها مخدوش شود و تلاش‌های ستاد انتخاباتی‌اش زیر سایه این اتهامات قرار گیرد. این یعنی همان زنجیر بازنشده که در ابتدای گزارش بهش اشاره شد. اما آیا این اتفاق خواهد افتاد یا نه؛ و یک بار دیگر بی‌بی موفق از این مخمصه موفق بیرون خواهد آمد؟

یکی از استراتژیست‌های سیاسی اسرائیل که ایال آراد نام دارد، درباره نتانیاهو می‌گوید که «او تاکنون بیشترین ماندگاری را در دنیای سیاست و قدرت داشته. بارها او را دیده‌ایم که زمین خورده، اما خیلی زود دوباره پا به رقابت دیگری گذاشته». این کارشناس سیاسی که در دو مقطع مختلف همکاری نزدیکی با بی‌بی داشته راز موفقیت سیاسی نتانیاهو را «اعتماد به‌نفس» او می‌داند: «نتانیاهو باور دارد که بهترین رهبر اسرائیل است. باوری که در گذر سال‌های زیاد و موفقیت‌های پی در پی شدیدتر و عمیق‌تر نیز شده است».

در سال ۲۰۱۵ همه فکر می‌کردند نتانیاهو انتخابات را خواهد باخت. آرون شاویو مشاور انتخاباتی نتانیاهو درباره آن روزها می‌گوید: «شکست بی‌بی حتمی به‌نظر می‌رسید. آمارها و نظرسنجی‌ها کاهش شش درصدی در محبوبیت او را نشان می‌دادند، که یعنی شکست در انتخابات حتمی است. ما دست‌وپامان را گم کرده بودیم. اما نتانیاهو بسیار خونسرد بود و خودش را نباخته بود و به ما هم امید می‌داد و در پایان هم برنده آن انتخابات شد».

گزارش‌نویس واشینگتن‌پست می‌نویسد که منظورش از این مثال این است که نتانیاهو برای برنده شدن هر کاری می‌کند: آن بار هم در آن شکست محتوم بیش از چهل گفتگوی رسانه‌ای ترتیب داد و به طرفدارانش هشدار داد که دارد انتخابات را می‌بازد و برنده شدن چپ‌ها هم به‌معنای برنده شدن اعراب اسرائیلی خواهد بود. چنین شد که پیه اتهامات نژادپرست بودن را به تن زد، اما در عوض هوادارانش بسیج شدند و بردی دیگر در کارنامه‌اش به ثبت رسید!

واشینگتن‌پست اما در این‌که آیا بی‌بی در انتخابات پیش‌رو هم بردی آسان را کسب خواهد کرد، تردیدی جدی دارد. به باور روزنامه‌نگار این روزنامه «با این‌که نتانیاهو نشان داده که خوب بلد است از ترس‌های رای‌دهندگان به‌نفع خودش استفاده کند» اما پاشنه آشیل‌هایش برای مخالفان ملموس‌تر و روشن‌تر شده‌اند و همین هم شکست او را نزدیک‌تر جلوه می‌دهد. اما سیاست هزار رو دارد و بعید نیست دوباره روی خوش این دنیا به بی‌بی رو کند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا