خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چگونه تهدیدات هسته‌ای کره شمالی در حال افزایش است؟

در اوایل سال جاری میلادی کره شمالی با انجام موفقیت‌آمیز انفجار بمب هیدروژنی که زلزله‌ای به بزرگی 5.1 ریشتر در شهر سونگ جی بائیگام به بار آورد، موجب محکومیت و نگرانی بین‌المللی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه هافینگتن پست، کیم جونگ اون، رهبر بزرگ کره شمالی در شبکه تلویزیونی این کشور گفت که آزمایش بمب هیدروژنی باعث خواهد شد تا جهان به کشور قدرتمند هسته‌ای‌مان نگاه کند.

جهان اکنون در حال نظاره است. با این که بسیاری از کارشناسان نسبت به ادعای اثبات نشده پیونگ یانگ دچار تردید هستند، دیگر کارشناسان هشدار می‌دهند که این ادعا باید جدی گرفته شود. در زیر به اطلاعتی از برنامه انرژی هسته‌ای کره‌شمالی اشاره شده است:

مراحل اولیه

باور می‌رود که کره شمالی در دهه گذشته چهار آزمایش هسته‌ای انجام داده است. جاه‌طلبی این کشور در کسب انرژی هسته‌ای می‌تواند به دهه 1950 بازگردد؛ آن زمان که اتحاد جماهیر شوروی شروع به آموزش مهندسان و دانشمندان کره شمالی کرد که چگونه انرژی هسته‌ای را گسترش دهند.

در سال 1959، کره شمالی که توافق‌نامه همکاری هسته‌ای با اتحاد شوروی را امضاء کرد که تکنولوژی و آموزش هسته‌ای پایه را برای سه دهه بعدی برای پیونگ یانگ فراهم کرد.

اگرچه اتحاد شوروی به آموزش کره‌یی‌ها کمک کرد اما از کمک به آن‌ها برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی سر باز زد. کره شمالی هم‌چنین از چین در دهه 1960 خواست تا به توسعه تسلیحات هسته‌اش کمک کند اما این درخواست نیز رد شد.

در سال 1985 کره شمالی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) سازمان ملل که برای خلع سلاح هسته‌ای در تلاش است، پیوست اما هرگز از آن تبعیت نکرد.

در سال 2003 در پی شکست مذاکرات با ایالات متحده که به دنبال متوقف کردن برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ بود، کره شمالی از NPT کناره‌گیری کرد.

2006

کره شمالی در 9 اکتبر 2006 نخستین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد. پس از آن شورای امنیت سازمان ملل درباره این موضوع نشست اضطراری تشکیل داد. همه پنج کشور صاحب حق وتو این آزمایش هسته‌ای را محکوم کردند. پس از آن این شورا تحریم‌هایی از جمله ممنوعیت مواد تکنولوژیکی و نظامی را بر کره شمالی تحمیل کرد.

در 10 اکتبر ناتو با انتشار بیانیه‌ای این آزمایش هسته‌ای را محکوم کرد. در این بیانیه آمده بود: این آزمایش تهدید جدی شدیدی را علیه صلح و امنیت در منطقه اقیانوسیه و در جهان موجب شد. مقامات ایالات متحده مواد رادیواکتیوی کشف کردند که نشان می‌داد این آزمایش ممکن است به شکست انجام شده باشد.

2009

کره شمالی دومین آزمایش هسته ای زیرزمینی خود را در 25 مه 2009 انجام داد. این آزمایش قوی‌تر از آزمایش نخست بود و 2.35 کیلو تن اندازه‌گیری شد. چند هفته بعد شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه 1874 را تصویب کرد. طبق این قطعنامه تحریم‌های تجاری و اقتصادی علیه کره شمالی تهدید شد که همه مواد تسلیحاتی و معاملات مالی، آموزش فنی، مشاوره، خدمات یا کمک، تولید و حفظ مرتبط به آن را دربر می‌گیرد. این آزمایش پس از سکته مغزی کیم جونگ ایل، رهبر پیشین کره شمالی صورت گرفت. کارشناسان امور کره شمالی معتقدند این کشور کمونیستی این آزمایش هسته‌ای را انجام داد تا به شهروندان خود و جهان نشان دهد که حتی در خلال انتقال رهبری کره شمالی یک قدرت هسته‌ای باقی خواهد ماند.

2013

پیونگ یانگ اعلام کرد، این کشور سومین آزمایش هسته‌ای را در 12 فوریه 2013 انجام داد. با این حال محققان نتوانستند هیچ گونه تشعشعی را کشف کنند. این انفجار تقریباً دو برابر بزرگی انفجار سال 2009 بود و این کشور منزوی اعلام کرد که از یک وسیله هسته‌ای کوچک شده با نیروی انفجاری بزرگ‌تر استفاده کرده است. کارشناسان معتقدند که قدرت انفجار آن بین 4 تا 15 کیلو تن بوده است.

پس از آزمایش هسته‌ای و آزمایش‌های بعدی موشکی، سازمان ملل تحریم‌های علیه کره شمالی را شدیدتر کرد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت این آزمایش تهدیدی شدید بود که نمی‌توان آن را تحمل کرد.

کره شمالی در ماه آوریل اعلام کرد که در آستانه جنگ هسته‌ای با همسایه‌اش کره جنوبی قرار دارد و به خارجی‌ها هشدار داد تا این کشور را ترک کنند.

2016

ادعای پیونگ یانگ مبنی بر این که این کشور به طور موفقیت‌آمیزی یک بمب گرما هسته‌ای را آزمایش کرده است. به هشدار دادن و مناظره برگزار کردن در این باره تداوم می‌بخشد. دولت کره شمالی در بیانیه‌ای در شش ژانویه اعلام کرد: این آزمایش به معنی یک مرحله بالاتر در توسعه نیروی هسته‌ای جمهوری دموکراتیک خلق کره است.

برخی کارشناسان بیان می‌کنند که یک بمب هیدروژنی ارتعاشات زمین لرزه‌ای قوی تری را به بار می‌آورد اما انفجار ماه ژانویه به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از سه انفجار پیشین نبود.

با این حال جاه‌طلبی هسته‌ای کره شمالی هنوز نگرانی‌های بین‌المللی را برمی‌انگیزد. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل آخرین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را عمیقاً بی‌ثبات کننده امنیت منطقه‌یی خواند. چین همسایه کره شمالی نیز این آزمایش را محکوم کرد و از این کشور خواست تا به تلاش‌های خلع سلاح هسته‌ای متعهد بماند.

در بحبوحه نگرانی از این که کره شمالی می‌تواند از تکنولوژی فضایی برای تقویت ظرفیت موشک‌هایش استفاده کند مقامات ایالات متحده به خبرگزاری رویترز در این هفته گفتند که شاهد افزایش فعالیت‌ها در اطراف سایت موشکی کره شمالی بودند که نشان می‌دهد آن‌ها برای آزمایش احتمالی پرتاب موشک به فضا آماده می‌شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا