خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اکران «رستاخیز»؛ همه جا جز ایران!

فيلم رستاخیز همچنان مجوز نمايش در ايران ندارد و تنها مجوز نمايش آن در خارج از کشور صادر شده است.

روزنامه شرق نوشت: پنجشنبه گذشته دکتر ابراهیم داروغه‌زاده، در جایگاه «معاون ارزشیابی و نظارت» در گفت‌وگوی خبری با حمیدرضا مدقق به مسائل مختلف در این بخش مهم از سازمان سینمایی پرداخت.

در بخشی از اظهارات، اين مدير دولتی به تعيين وضعيت فيلم‌های توقيفی اشاره کرد و درباره عملکرد کميته بازبينی مجدد فيلم‌هايی که مجوز نمايش نگرفته بودند که دستور تشکيل آن ازسوی وزير قبلی صادر شده بود، توضيحاتی ارائه کرد.

او افزود: «اين کميته قرار بود با هم‌فکری کارگردان، تهيه‌کننده و مشورت همديگر اصلاحاتی را که به فيلم کمک می‌کند صورت‌جلسه کنند و فيلم اصلاحی را در اختيار شورای پروانه نمايش قرار دهند. ١٢ فيلم در اين کميته بررسی شدند که پنج فيلم اصلاحاتش انجام شد و در اختيار شورای پروانه نمايش قرار گرفت. در نهايت اين پنج فيلم توانستند مجوز بگيرند و همان‌طور که می‌دانيد، مجوز نهايی و قانونی را فقط شوراي پروانه نمايش می‌تواند برای فيلم‌ها صادر کند».

معاون نظارت و ارزشيابی سازمان امور سينمايي از نام‌بردن اسامی اين پنج فيلم امتناع کرد و گفت: «بهتر است اجازه دهيم اين فيلم‌ها در شرايط آرامی به نمايش دربيايند، زيراکه معمولا حساسيت به فيلم‌های توقيفی بيشتر از ديگر فيلم‌هاست. بعضی اوقات سخت‌گيری‌های بيشتری در بازبينی‌های مجدد فيلم‌ها صورت می‌گيرد و من از کارگردانان و تهيه‌کنندگان اين فيلم‌ها به‌خاطر همراهی‌شان با ما تشکر می‌کنم».

واقعيت اين است که بنا بر گفته منبع آگاه، هيچ مدير دولتی‌ای به فيلم «ارادتمند نازنين بهاره تينا»، به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، مجوز نمي‌دهد.

فيلم «خانه پدري»، به کارگرداني کيانوش عياري، يا با حذف آن سکانس خاص [قتل دختر به دست پدر] يا با درجه‌بندی سنی قابليت اکران دارد که البته عياری زير بار هيچ نوع حذفی نرفته است. فيلم‌های «خيابان‌های آرام» و «خرس» همچنان در توقيف به‌سر مي‌برند. فيلم «خانه دختر»، به کارگردانی شهرام شاه‌حسينی، با اعمال حذفيات قابل نمايش است و البته شاه‌حسينی سکانس پايانی فيلم را مجددا فيلم‌برداری می‌کند. فيلم «عصباني نيستم» با اعمال حذفيات و دورشدن فيلم از فضای سياسی قابليت نمايش دارد.

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» هم با حذف صحنه‌های حساسيت‌برانگيز و تبديل آن به فضاي مسالمت‌آميز می‌تواند اکران شود.

در فيلم «رستاخيز» بايد صحنه‌های مربوط به حضرت ابوالفضل (ع) نورانی شود و درويش زير بار نرفته و فيلم همچنان مجوز نمايش در ايران ندارد و تنها مجوز نمايش آن در خارج از کشور صادر شده است. موضوع شکايت تهيه‌کننده از وزارت ارشاد هم به دليل خسارت به فيلم به دليل پايين‌کشيدن از پرده سينماها همچنان در ديوان عدالت اداری در دست بررسي است.

فيلم «کاناپه» هم قرار نيست سازمان سينمايي درباره آن تصميم بگيرد و اصولا خارج از توان دولت است. فيلم «وقت داريم حالا»ی کاهانی هم تاکنون به شورای پروانه نمايش ارائه نشده. مشکل فيلم «پاراديس» هم مرتفع شده است. هيچ‌کدام از فيلم‌ها هم هنوز موفق به دريافت پروانه نمايش قطعي نشده‌اند و تنها «زادوبوم» توانست مجوز نمايش را دريافت کند که اين روزها در سينما‌ها در حال اکران است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا