خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«کوهنوردی ورزشی پرطرف‌دار در سیستان و بلوچستان است»

«کوهنوردی ورزشی پرطرف‌دار در سیستان و بلوچستان است که باید از ظرفیت کوه‌های استان استفاده کرد و کوهنوردان را مورد حمایت قرارداد.»

به گزارش زاهدنیوز، کوهنوردی ورزشی است که با استفاده از تجهیزات ویژه افراد اقدام به بالارفتن از کوه می‌کنند این رشته علاقه‌مندان بسیاری دارد برخی از افراد برای سرگرمی در زمان اوقات‌فراعت شرکت می‌کنند؛ ولی عده‌ای دیگری نگاه حرفه‌ای ویژه به این رشته ورزش دارند.

کوهنوردی تأثیر بسزایی بر حفظ سلامت و تندرستی جسم و روح افراد دارد، حضور در طبیعت باعث آرامش خاطر می‌شود دور از فضای پر تشنج شهر حس آسودگی خاطر به همراه دارد. ورزش علاوه بر تأثیری که بر حفظ سلامت جسمی می‌گذارد ورزشی مثل کوهنوردی با حضور در مکان‌های بکر استرس و اضطراب را نیز کاهش می‌دهد.

از تأثیرات دیگر ورزش کوهنوردی می‌توان به کاهش وزن، تقویت عضلات، بهبود تعادل، کاهش پوکی‌استخوان و… اشاره کرد سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیار ناب و بکری برای فعالیت در این رشته ورزشی دارد.

در شمال استان کوه‌های خواجه در جنوب این استان کوه‌های مریخی در خاش وجود آتشفشان نیمه‌فعال تفتان از جمله ظرفیت‌های است که باتوجه‌به آن می‌توان این استان را به یکی از ظرفیت‌های بسیار مطلوب و مقصدی برای کوهنوردان داخلی و خارجی تبدیل کرد.

کوهنوردان ایرانی و خارجی برای فتح قله به سیستان و بلوچستان سفر می‌کنند

احمد کیخایی، رئیس هیئت کوهنوردی سیستان و بلوچستان ضمن تبریک روز کوهنورد به جامعه کوهنوردی و هم‌نوردان استان بیان کرد: وجود قله آتشفشان نیمه‌فعال تفتان در خاش ظرفیت بسیار عالی برای افرادی است که قصد فعالیت کوهنوردی و گردشگری را دارند هر ساله شاهد حضور کوهنوردان از سرتاسر کشور هستیم حتی خارج از کشور به‌قصد فتح قله تفتان به این استان سفر می‌کنند.

او ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و ابتدای سال جاری بالاترین حضور کوهنوردان کشور در استان را نسبت به سایر قلل کشور داشتیم.

رئیس هیئت کوهنوردی استان تشریح کرد: شرایط زاهدان برای کوهنوردی بسیار عالی است، کمتر شهری را با این ظرفیت داریم که با کمتر از ۱۵ دقیقه فاصله زمانی به ارتفاعات هزار و ۷۰۰ تا دو هزار متر می‌رسیم مثل ارتفاعات پارک لاله و کوه جکیگور است از ظرفیت‌های دیگر کوه بزمان را می‌توان نام برد که ارتفاع سه هزار و ۵۰۰ متر دارد و موقعیت بسیار عالی برای افرادی است که می‌خواهند فعالیت کوهنوردی داشته باشند.

او افزود: در سیستان و بلوچستان حدود ۲۰ باشگاه فعالیت می‌کنند هم استانی‌ها به این رشته گرایش و علاقه دارند و حضور خوبی را از خود نشان می‌دهند.

«کوهنوردی ورزشی پرطرف‌دار در سیستان و بلوچستان است»
«کوهنوردی ورزشی پرطرف‌دار در سیستان و بلوچستان است»

کیخایی در ارتباط با افتخارت کوهنوردان استان تصریح کرد: اولین زن مسلمانی که به اورست پا گذاشت لاله کشاورز از سیستان و بلوچستان بود، هر ساله کوهنوردان بسیاری از این استان صعودهای مختلفی را در داخل و خارج کشور دارند.

او با اشاره به صعود موفق استان مطرح کرد: بسیاری از کوهنوردان استان برای صعود به قله دماوند تلاش کردند از صعودهای موفق دیگر می‌توان به صعود تیم هیئت کوهنوردان استان به قله آیلندپیک، قلل کشور نپال، قلل آرارات در کشور ترکیه و ارمنستان قله البروس روسیه و صعود بر قله لوتسه با هشت هزار ارتفاع را اشاره کرد.

رئیس هیئت کوهنوردی استان ضمن اشاره به بالاترین رقم آموزش کوهنوردی در استان اذعان کرد: در زمینه آموزش رتبه دوم کشوری را داریم و تا کنون کوه‌پیمایی همگانی به چهارهزار و ۵۰۰ نفر آموزش‌داده‌شده است.

او خاطرنشان کرد: برخی از کوهنوردان در کوهپایه‌ها فعالیت می‌کنند که نیاز به آموزش‌های پایه کوهنوردی دارد هیئت کوهنوردی آمادگی برگزاری دوره‌های رایگان کوه‌پیمایی همگانی را برای اقشار مختلف جامعه دارد توسط مربیان استانی و کشوری دارد.

کیخایی عنوان کرد: برخی رشته‌های کوهنوردی برای تابستان و بهار مناسب است که در ارتفاعات پایین کوه انجام می‌شود که شامل کوه‌پیمایی همگانی است و نیاز به آموزش‌های پایه دارد کوه‌پیمایی همگانی نیازمند تجهیزات گران قیمتی نیست.

وی ادامه داد: اگر به‌صورت فنی بخواهیم کوهنوردی کنیم و صعودهای زمستانه داشته باشیم و به بخش هیمالیا نوردی ورود کنیم هزینه‌های بسیار زیادی را در برمی‌گیرد هم در بحث آموزش و هم در تهیه وسایل و تجهیزات مورد نیازمند هزینه بر است.

رئیس هیئت کوهنوردی استان گفت: از مشکلاتی که برای توسعه این ورزش با آن مواجه هستیم نبود اسپانسر برای حمایت مالی جهت آموزش‌های پیشرفته و تهیه تجهیزات خاص است، فعالیت در قلل هشت‌هزارمتری بسیار هزینه بر است در استان کوهنوردان مستعد بسیاری وجود دارد که در بحث آمادگی جسمانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند که نیازمند حمایت‌های ویژه هستند.

او در پایان عنوان کرد: ورزش کوهنوردی ورزشی است که با طبیعت سروکار دارد بسیار جذاب و لذت‌بخش است؛ ولی انجام کوهنوردی نیاز به آموزش دارد افرادی که قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند لازم است که آموزش‌های پایه و عمومی کوهنوردی را حتماً ببینند لازم به ذکر است که هیئت کوهنوردی واقع در دهکده المپیک به‌صورت رایگان این آموزش‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا