خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چهاردهمین همایشِ تاسوعای طرح طفلان مسلم برگزار شد

جمعیت امام علی (ع) که در آیین ها و طرح های خود همواره به سیره عملی بزرگان دین توجه ویژه دارد، در چهاردهمین سال متوالی و همزمان با تاسوعای حسینی همایش «آیین طفلان مسلم» را با حضور جمعی از خیرین و دانشجویان برگزار کرد. این برنامه هر سال در دو همایش مجزا در روزهای تاسوعا و اربعین حسینی با هدف حمایت از نوجوانان محکوم به قصاص برگزار می شود.

در طول چهارده سال برگزاری این طرح، جمعیت امام علی موفق به نجات 48 نوجوان محکوم به قصاص شده است. به گفته حبیب فاتح از اعضای فعال طرح، سال گذشته 6 پرونده در طرح طفلان مسلم، مطرح شد که تمام آنها در روند رضایت گیری و جمع آوری دیه و وجه المصالحه به نتیجه رسیده اند و مددجویان این پرونده ها آزاد شده اند.

فاتح در مورد اهداف طرح توضیح داد که در طرح طفلان مسلم از سال 85 تا به امروز مواردی از قبیل: تلاش در جهت ایجاد توجه جامعه به مسئله بزهکاری کودکان، بهبود روند رسیدگی به پرونده های بزه کودکان از نظر قضایی و احکام صادره، حمایت و مددکاری دو خانواده آسیب دیده (مددجو و اولیای دم)، تلاش برای ارتقا و بهبود قوانین مرتبط با بزه نوجوانان و همچنین آسیب شناسی و بررسی عوامل ارتکاب قتل توسط افراد زیر 18 سال همواره مورد تاکید و توجه جمعیت امام علی بوده است در خصوص روند ترمیمی پس از بخشش که یکی از موارد مورد توجه مددکاران جمعیت است.

او در ادامه گفت: «در کنار برگزاری این طرح، یکی از اهداف مهم جمعیت نوعی الگو سازی در حوزه مجازات های جایگزین است. به این ترتیب که مددجویان تحت پوشش این طرح بعد از آزادی از زندان، به انجام فعالیت اجتماعی متعهد می شوند، این فعالیت‌ها با کمک جمعیت و به شکل حضور در فعالیت‌ها و برنامه های جمعیت و حضور در خانه‎های ایرانی و حمایت از کودکان تحت پوشش، حضور دو یا سه روز در ماه در مراکز فعال جمعیت، صورت می گیرد. علاوه بر این تلاش‌ها و اقداماتی هم در جهت حمایت از اولیای دم پس از اخذ رضایت صورت می گیرد.

ارتباط اعضای جمعیت با خانواده اولیای دم و خانواده‌‌ی مددجو پس از تکمیل پرونده هم ادامه دارد تا بتوانیم همچنان روند ترمیمی را داشته باشیم. در همین راستا اسفند ماه سال گذشته نخستین گردهمایی آزادشدگان طرح طفلان مسلم را با حضور مددجویان آزاد شده در قالب این طرح برگزار کردیم.»

فاتح در پایان با بیان اینکه سال گذشته از طریق سایت بخشش (لینک) و شبکه های اجتماعی بیش از 30 هزار نفر در طرح طفلان مسلم مشارکت کردند که این همیاری منجر به آزادی 6 نفر از نوجوانان محکوم به قصاص شد، اعلام کرد در حال حاضر اطلاعات پرونده‌ی یکی از مددجویان طرح در سایت قرار دارد که تا اربعین برای جمع‌آوری وجه المصالحه آن فرصت داده شده است.

جمعیت امام علی در طول سال‌های فعالیت خود با حضور در محلات آسیب دیده، طرح ها و برنامه های زیادی با هدف بهبود وضعیت کودکان آسیب‌دیده و در معرض آسیب اجرا کرده است. یکی از طرح‌هایی که نتایج چشم گیری در سال‌های اخیر داشت و ارتباط تنگاتنگی با اهداف طرح طفلان مسلم دارد، ایجاد باشگاه ورزشی پرشین و برگزاری لیگ کشوری پرشین با حضور کودکانی از محلات حاشیه‌نشین سراسر کشور است. باشگاه ورزشی پرشین، قدم‌های بزرگی جهت ارائه‌ی الگویی موفق برای کاهش بزه و آسیب در محلات حاشیه نشین برداشته و از طریق ورزش توانسته است صدها کودک و نوجوان را از گرایش به بزه و ورود به چرخه‌ی آسیب نجات دهد. در همین راستا، محیا واحدی از اعضای هیات مدیره‌ی جمعیت در رابطه با تاثیرات این طرح بر کودکان محلات حاشیه‌نشین گفت: «امسال پنجمین دوره‌ی لیگ بود. تمام تیم‌های فوتبال از سراسر کشور به تهران آمدند و در فضایی سالم مسابقات این لیگ در سه رده نونهال، نوجوان و جوان برگزار شد. لیگ پرشین توانسته تاثیرات قابل توجهی در زندگی بچه‌ها گذاشته است. کودکی که می‌توانست بزهکار یا معتاد شود، یا حتی معتاد بود، توانست با انگیزه‌ای که در لیگ پرشین پیدا کرد، اعتیادش را ترک کند. این لیگ در واقع یک فضای پیشگیرانه مهیا می کند، فضایی که فرصتی برای دیده شدن توانمندی‌ها و استعدادهای کودکان فراهم می آورد.»

واحدی در ادامه با اشاره به ارتباط طرح طفلان مسلم و تبعات بزه کودکان با لیگ پرشین گفت: «شاید نتیجه و ماحصل لیگ پرشین به نوعی بتواند به طرح طفلان مسلم کمک کند. در بسیاری از مواردی که در طرح طفلان مسلم مطرح می‌شود، ما می‌بینیم که چاقو تنها امکان یک کودک در محلات حاشیه است اما باشگاه فرهنگی ورزشی پرشین، با توپ فوتبال، تمرینات منظم هفتگی و یک جام فوتبال پرهیجان، راه دیگری پیش پای بچه‌ها می گشاید. به وضوح می‌بینیم که این بچه‌ها پر از ارزش و استعداد و توان هستند و فقط جامعه از آنها غافل مانده است. یک بار درست دیدن و درست شنیدن این بچه‌ها می تواند سرنوشتشان را برای همیشه تغییر دهند. لیگ پرشین به عنوان یک نمونه، ثابت می کند که علیرغم تمام شرایط، هنوز می شود کاری موثر برای فرزندان این کشور کرد؛ البته اگر بر نجات اجتماع از آسیبهای مهلکی چون اعتیاد و فقر و خشونتاراده‌ای باشد.»

در پایان این همایش زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی، با این توضیح که به جای موسس این جمعیت، شارمین میمندی‌نژاد سخنرانی می‌کند، به خطبه‌ی معروف امام حسین در منا اشاره کرد و گفت: «سعی می‌کنم بیشتر از روی تجربه زیسته‌ای که داشته‌ایم، به انجام یک توصیه‌ی کوچک از سیره‌ی امامان شیعه، از یک سنت اجتماعی، سخن بگویم. امام حسین در منا و در خطبه‌ی خود به دو موضوع اشاره دارد. اول خلف وعده علما و کسانی که به نام دین پیامبر جاه و جلال یافتند اما از امور مسلمین غافل ماندند و به دنیای خویش پرداختند. دوم وضعیت امور محرومان جامعه. در این خطبه از امر به معروف بیشتر به اصلاح امور فقرا و ناتوانان یاد شده است. در نبود آگاهی و مسوولیت‌پذیری در جامعه و انفعال اقشار مردم، یک حرکت ساده مثل رسیدگی به نیازمندان، ممکن است سرنوشتش کربلا شود. در خطبه‌ی منا نه سخن از دستگاه یزید است، نه حرف از سهم خواهی از حکومت و …بلکه گفته شده وضعیت محرومان جامعه چه می‌شود، یک نوشته‌ای در چند سال اخیر در جاهای مختلف خواندم که البته قطعا از دکتر شریعتی نیست.

اما آن نوشته این است:

«احساسات و اعتقادات را که کنار بگذاریم در حادثه‌ی کربلا با سه‌ نمونه روبرو می‌شویم:

اول حسین را داریم که حاضر نیست تسلیمِ حرف زور شود، تا آخر می‌‌ایستد، خودش و فرزندانش کشته می‌شوند، هزینه انتخابش را می‌‌دهد و به چیزی که نمی‌خواهد تن‌ نمی‌‌دهد. از آب می‌گذرد، از آبرو نه‌!

دوم یزید را داریم که همه را تسلیم می‌خواهد، مخالف را تحمل نمی‌‌کند، سرِ حرفش می‌‌ایستد، نوه‌ پیغمبر را سر ‌‌می برد، بی‌‌آبرویی را به جان می‌خرد و به چیزی که می‌‌خواهد می‌رسد.

و بعد عمر سعد را داریم که به روایتِ تاریخ تا روز هشتم محرّم در تردید است. هم خدا را می‌خواهد هم خرما را، هم دنیا را می‌خواهد هم آخرت، هم می‌خواهد حسین را راضی‌ کند هم یزید را، هم عمارت کوفه را می‌خواهد، هم احترام مردم را. نه‌ حاضر است از قدرت بگذرد، نه‌ از خوشنامی. هم آب می‌خواهد، هم آبرو. دستِ آخر اما عمر سعد تنها کسی‌ است که به هیچکدام از چیزهایی که می‌خواهد نمی‌‌رسد، نه سهمی از قدرت می‌‌برد، نه‌ از خوشنامی.

ما آدم‌هایِ معمولی‌ راستش نه جرات و ارادهِ حسین شدن را داریم، نه قدرت و ابزار یزید شدن را… اما در درون همه‌ی ما یک عمر سعد هست.من بیش از همه از عمر سعد شدن می ترسم»

 

من روی این نوشته یک بحث دارم. اینکه اگر بخواهیم عمر سعد نشویم باید چه بشویم. آیا راه سومی وجود دارد که نه حسینی باشی نه یزیدی اما عمر سعد هم نشوی؟ جواب منفی است. شما نمی توانی یک منفعل اجتماعی باشی و بگویی من نه حسینی هستم و نه یزیدی. قطعا هر کس حسینی نباشد یزیدی است. اگر خوب بودن ملاک باشد، حیوانات در خیلی موارد از انسان بهتر هستند، همنوعشان را نمی‌کشند. از فرزندان هم مراقبت می‌کنند. به طبیعت آسیب نمی زنند. پس صرفا آدم خوبی بودن، مرتبه‌ی انسانی نیست. آنچه وجه تمایز است مسوول بودن و کنشگر بودن است و تنها در تجربه‌ی این کنشگری است که می شود راه یک امام و یا یک مصلح ملموس و آشکار شود.

اگر امام حسین بگوید: «نابینایان، اشخاص کر و لال و زمین‌گیران ناتوان، در شهرها بی‌سرپرست مانده‌اند و بر آنها ترحم نمی‌شود. نه مطابق شأن و منزلتشان عمل می‌کنید و نه به کسی که بدین سان عمل کند و در ارتقا شأن شما بکوشد، مدد می‌رسانید. شما با چرب‌زبانی و چاپلوسی و سازش با ستمکاران، خود را در برابر قدرت ستمکاران حاکم، ایمن می‌گردانید…» آن موقع است که فاسدان و دزدان به میان می آیند و قصد جانش را می کنند. در سکوت و ترس حاکم می‌خواهند صدای ناساز را خاموش کنند.

آنجا است که هر کس با عمر سعد وجودش به چالش می افتد که کدام را برگزینم دنیا و عافیت را، یا حق طلبی امر به نیکی و هزینه دادن را. احتمالا دیگر یزید رویش نشده بگوید امام حسین فرقه ضاله درست کرده و این فرقه ضاله است و دین اصلی همین دزدی و فسادی است که ما داریم به نام دین خدا بر جامعه تحمیل می کنیم. مخلص کلام این که بهترین راه شیعه بودن عزاداری برای امامان نیست. اولین کسی که برای امام حسین عزاداری کرد عمر سعد بود و اولین کسی که بر این عزاداری معترض شد زینب(س)بود. اگر بخواهید تنها یک توصیه و تنها یک حدیث مانند «خدا را خدا را دریاره‌ی یتیمان، مبادا گاه سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع شود» را که به نظر خیلی بی‌حاشیه و امن می آید سرلوحه‌ی زندگی قرار دهید، با تعجب خواهید دید که چه هجمه‌ها و چه تهمت‌هایی بر فرق سرتان نازل خواهد شد و  سختی راه یک مصلح و یک انسان مسوول از نزدیک برایتان ملموس خواهد شد.

در گلریزان همایش طرح طفلان مسلم بیش از 20 میلیون تومان برای نجات مجید، که در سن 17 سالگی مرتکب قتل شده بود ، جمع آوری شد و در همایش دوم این طرح که روز اربعین برگزار خواهد شد، گزارشی از اقدامات 40 روزه‌ی این جمعیت جهت پیگیری پرونده‌هایی که تا آن زمان در سایت بخشش قرار گیرند، ارائه خواهد شد.

هموطنان عزیز می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به سایت طرح https://sosapoverty.org/life/  مراجعه کنند یا با روابط عمومی جمعیت امام علی (88834567 شنبه تا چهارشنبه از 10 الی 16 ) تماس حاصل فرمایند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا