خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«۱۵۳ روستای زنجان در حریم گسل زلزله‌اند»

«به گفته‌ی مدیرکل بحران استان زنجان؛ ۴۴ درصد از مساحت استان زنجان در پهنه‌ای با خطر بالایی به لحاظ زلزله قرار گرفته و ۴۸ درصد در پهنه با خطر متوسط و ۸ درصد در پهنه با خطر پائین واقع شده است که باید مدنظر دستگاه‌های اجرایی استان قرار گیرد.»

لیلا محمدی در صدای زنجان نیوز نوشت: «مدیرکل بحران استان زنجان در نشست با خبرنگاران اعلام کرد: در حال حاضر ۱۵۳ روستای استان زنجان در حریم گسل زلزله واقع شده است که شامل ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی می‌باشد. البته از این تعداد، ۶ هزار و ۸۵۷ واحد مقاوم سازی شده است. نشست مطبوعاتی «عباس بابایی»، مدیرکل بحران استان زنجان چهارشنبه (۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲) برگزار شد.

مدیرکل بحران استان زنجان در پاسخ به سئوال صدای زنجان مبنی بر «با توجه به گله‌مندی شهروندان از خدمات‌رسانی دستگاه‌ها در مواقع بارش برف که بعضاً منجر به قفل شدن شهر به علت کافی نبودن تجهیزات می‌شود؛ بهتر نبود برگزاری مانور زمستانی پیش از مانور استانی زلزله و سیل در دستور کار قرار می‌گرفت؟» اظهار کرد: «انسجام» و «همدلی» در مواقع اضطراری نظیر مخاطرات طبیعی از جمله سیل، زلزله، آتش‌سوزی بین دستگاه‌های اجرایی و امدادی آیتم مهمی است و رسانه‌ها در این مواقع رکن اساسی هستند.

بابایی با اذعان به ناکافی بودن تجهیزات و کمبود منابع مالی عنوان کرد: «کمبود منابع مالی» در سال‌های گذشته یک واقعیت است و اداره کل راهداری استان زنجان با این تعداد شاهراه، راه فرعی و روستایی فقط ۳۳ دستگاه سنگین و نیمه سنگین است که عمر متوسط آن‌ها ۲۳ سال به بالا است و عمدتا نیازمند اورهال و تعمیرات هستند و باید منابع برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات تزریق شود تا خدمات‌دهی به روز و مطلوبی داشته باشند.

مدیرکل بحران استان زنجان ادامه داد: در بارش‌های سنگین وقتی کل استان درگیر می‌شود در خدمات‌رسانی سریع و بازگشایی مبادی به مشکل برمی‌خوریم که طبیعتا بزرگراه‌ها، جاده‌های اصلی و جاده‌های مهم، جاده‌های فرعی و روستایی به ترتیب بازگشایی می‌شوند.

بابایی با بیان اینکه با هماهنگی‌هایی که در ستاد بحران استان صورت می‌گیرد از ظرفیت‌های انسانی و تجهیزات تمامی ادارات نظیر نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های دارای تجهیزات سنگین بهره برده می‌شود، ابراز امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک با خرید و تجهیز ماشین‌آلات جدید، بسیاری از مشکلات حل شود.

بابایی «سیل»، «رانش زمین»، «ریزگرد»، «زلزله»، «آتش سوزی مراتع»، «صاعقه» را از حوادث طبیعی استان زنجان اعلام و بر لزوم توجه به وضعیت چمن طبیعی سلطانیه برای پیشگیری از تبدیل آن به کانون ریزگرد و مشکلات بعدی تاکید کرد.

مدیرکل بحران استان زنجان «آلودگی هوا» را از جمله مشکلات چند سال اخیر استان دانست و در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حفظ چمن تاریخی و طبیعی سلطانیه عنوان کرد: حفظ و حراست این چمن نیازمند اقدامات فنی است.

مانور بزرگ سیل و زلزله در زنجان برگزار می‌شود

مدیر کل بحران استان زنجان همچنین با اشاره به اهمیت برخورد و مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه از برگزاری مانور بزرگ استانی سیل و زلزله در منطقه حومه سد تهم زنجان خبر داد و گفت: این مانور روز شنبه (۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲) با حضور ۱۱۰ تیم امدادی خدمات رسانی مجهز به ۱۰۰ دستگاه سنگین و ‌بیش از ۲۰ دستگاه سبک به همراه انواع تجهیزات امدادی برگزار می‌شود.

بابایی با اشاره اینکه این مانور در ۴۰ هکتار برگزار می‌شود به حضور شرکت‌های آب، برق و گاز در کنار ارگان‌های ذیربط اجرایی در این مانور اشاره کرد.

بابایی با اشاره به اهمیت مدیریت بحران در مواقع بحرانی در جامعه، «حفظ و صیانت از اموال و جان مردم» را از اهداف مدیریت بحران اعلام کرد و با اشاره به شناسایی ۴۶ بحران در سطح کشور اعلام کرد: تلفات جانی در ایران ۶ درصد از تلفات دنیا را شامل می‌شود.

مدیرکل بحران استان زنجان با اشاره به اتخاذ راهکارها در راستای کم شدن بحران و تلفات در کشور، آمادگی و پیشگیری از تلفات حوادث غیر مترقبه را مهم دانست.

۱۵۳ روستای استان زنجان در حریم گسل زلزله‌اند

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه دو گسل بزرگ در استان زنجان (شهر زنجان و حوالی سلطانیه) وجود دارد، افزود: گسل نخست استان زنجان از شمال شهرستان زنجان آغاز شده و بعد از عبور از اتوبان زنجان-تبریز به سمت جنوب استان منتهی می‌شود. گسل دوم نیز از روستای مروارید شروع و تا سلطانیه و ابهر ادامه‌ می‌یابد.

به گفته مدیرکل بحران استان زنجان؛ ۴۴ درصد از مساحت استان زنجان در پهنه‌ای با خطر بالایی به لحاظ زلزله قرار گرفته و ۴۸ درصد در پهنه با خطر متوسط و ۸ درصد در پهنه با خطر پائین واقع شده است که باید مدنظر دستگاه‌های اجرایی استان قرار گیرد.

بابایی با تاکید بر اینکه استان زنجان متاثر از مخاطرات طبیعی است، عنوان کرد: ۴۰ گسل در پیرامون استان زنجان وجود دارد و متاثر از گسل‌های آوج، رودبار و تبریز است.

این مسئول همچنین تاکید کرد: اصول استاندارد در بناهای احداثی در کشور و استان حائز اهمیت است. در حال حاضر ۱۵۳ روستای استان زنجان در حریم گسل زلزله واقع شده است که شامل ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی بوده که از این تعداد، سال گذشته ۶ هزار و ۸۵۷ واحد مقاوم سازی شده است.

مدیرکل بحران استان زنجان با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته اعلام کرد که؛ شهرهای زنجان، ماهنشان، طارم و خدابنده سیل‌خیزند.

معرفی ۴۳ ساختمان ناایمن به دادستانی زنجان

بابایی در بخش دیگری از اظهارات خود از شناسایی ۴۳ ساختمان ناایمن (سال گذشته و امسال) به لحاظ حریق و معرفی به دادستانی زنجان برای طی مراحل قانونی خبر داد.

مدیرکل بحران استان زنجان «آموزش و تمرین» را سرمایه‌گذاری دانست که در کاهش هزینه‌ها نقش بسزایی دارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا