خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سروش: حقیقت دیانت اخلاق است

کانال تلگرامی «عبدالکریم سروش» روشنفکر دینی یادداشتی را با عنوان «حقیقت دیانت اخلاق است» منتشر کرد که متن آن در ادامه می‌آید:

در زمان پیامبر اسلام همه یک عنوان و دین داشتند و شیعه و سنی و این همه فرقه مطرح نبود. ویژگی‌ها و مختصات انسان‌ها بگونه‌ای است که گونه‌گونی و اختلاف عقیده و فکر ذاتی حیات انسانی است و عرضه‌ی دین به عامل انسانی در گذرتاریخ و زندگی اجتماعی باعث شده تا برداشت‌های متفاوت و حتی متضاد از دین عرضه شده بوجود آید و این درمورد همه‌ی ادیان ازجمله اسلام و مسیحیت مصداق دارد.

وقتی دین اسلام تاریخی شد فرقه‌ها تشکیل شدند و اشاعره و معتزله و سنی و شیعه و مالکی و حنبلی و… به وجود آمدند. و همین شد که مسلمانان نه ۷۲ فرقه که ۷۲ هزار فرقه شدند. لذا همواره نگاه به سرچشمه‌ی دین لازم و ضروری است.

ممکن است سوال کنید اگر مساله اینقدر روشن است چرا عقلای عالم آن را تصدیق نمی‌کنند و اختلاف را برطرف نمی‌کنند؟

به این خاطر است که آدمی فقط عقل نیست، بلکه ابعاد مختلف اخلاقی و انسانی دارد که این ابعاد موجب می‌شود تا بقول حافظ جنگ هفتاد و دو ملت به دلیل ندیدن حقیقت به سوی ۷۲ هزار افسانه برود. و آدمها به جای حقیقت به دنبال افسانه پردازی بروند.

عقل خودش عامل اختلاف انگیزی است. عقول، مختلف‌اند و مختلف می‌بینند. اختلاف نظر میان افراد طبیعی‌ترین موضوع زندگی است. حتی منافع هم در میان نیاید باز به دلیل گوناگونی عقل آدمیان اختلاف پیش می آید. اکثریت وجود انسان وجوه و امیال غیرعقلانی است و همه اینها موجب اختلاف و نزاع می‌شود. و همین است که خداوند می‌گوید انسان تا ابد در اختلاف خواهد بود.

خداوند به پیامبر می‌گفت:

«انتظار نداشته باش که همه به حرف تو گوش کنند و ایمان بیاورند. ایمان نیاوردن آدمها تو را محزون نکند.»

باید ببینیم با فرض دینداری چگونه می‌توانیم با هم همدلی کنیم و در کنار دیگر کسانی که اعتقاد دینی ندارند زندگی کنیم؟

مولانا هم می‌گوید که آدمیان باید با یکدیگر سازش کنند و بسازند با دیگران، اگر موجودی حاضر نیست با بقیه بسازد باید فرشته شود و به آسمان برود.

علت اختلاف میان ادیان و افکار مختلف، وجود آدمیان است. آدمیان با امیال درونی خود، حقیقت و دین را تغییر می دهند.

باران تا زمانی که در آسمان است پاک است، وقتی روی زمین می‌آید با خاک و گل و کف و کثافت آلوده می‌شود. اگر نمی‌خواهی آب آلوده شود آن را به زمین نفرست، اگر فرستادی آلوده می‌شود.

انشعاب دین اسلام به سنی و شیعه نیز بخاطر انسانهاست. اختلاف ارتدوکس و کاتولیک و پروتستان هم ربطی به حضرت عیسی ندارد. این دین بخاطر گذر از درون انسان به فرق و گروه‌های مختلف تبدیل شده است. و این اختلافات در همه‌ی ادیان و مکاتب طبیعی است.

هیچ چیز خالص در این جهان پیدا نمی‌کنید. حق همیشه آمیخته به باطل است. این تفاوت‌ها، خصلت این جهان است و خداوند از این موضوع ناراحت و عصبانی نیست.

بقول حافظ: وقتی آدم، یعنی پدر همه ما گناه کرده، همه ما اهل گناهیم و گل آدم را وقتی می‌سرشتند شراب آلوده بوده است. ما باید بدانیم که همه‌ی انواع بشر، خواب آلوده و سجاده‌شان شراب‌آلوده است. اما حاصل این اختلافات روئیدن هزاران گل متفاوت در جهان است. و این اختلاف زیبایی است.

آیا بخاطر اینکه هوا آلوده میشود می توان همیشه پنجره ها را بست؟

حالا وقتی پنجره را باز کردی اگر حشرات هم آمدند طبیعی است و کاری نمیشود کرد.

با این مقدمات اختلاف میان آدمیان از سویی و دینداران از سوی دیگر کاری طبیعی است. شیعیان غالی کار بدی کرده اند که ۱۲۰۰ سال، بزرگان اهل سنت را لعنت میکنند. حتی امروز هم وقتی می گویند ناسزا به بزرگان اهل سنت نگوئید این واقعی نیست و بخاطر مصلحت اندیشی است و از همین رو اثر نمی کند و فایده ندارد.

شیعه و سنی اصولا اختلاف زیادی ندارند. وقتی ملامحسن فیض کاشانی به عنوان یک عالم شیعه کتاب غزالی سنی بنام احیاء علوم الدین را در محجه البیضاء شیعیزه کرد، در حقیقت ۷۵ درصد آن کتاب دست نخورده باقی ماند و فقط ۲۵ درصد از کتاب تغییر کرد.

در حقیقت اختلاف میان شیعه و سنی همین ۲۵ درصد است. و به شهادت همین اثر غزالی و فیض کاشانی اختلافات میان شیعه و سنی تنها در مباحث کلامی و فقهی است.

در حالی که حقیقت دیانت اخلاق است.

اگر شما خدا را به هزار زبان اثبات کنید، ولی وجودتان شیطانی باشد فایده ندارد. دین یعنی پاکیزگی اخلاقی.

خلاصه دین این است:

مجاهده با نفس و شفقت بر دیگران.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام-پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) صاحب خلق عظیم بود

  2. آقای سروش برای اثبات این که خود به سخنان شان باور دارند باید از مردم ایران به دلیل نقش خائنانه ای که در کودتای موسوم به انقلاب فرهنگی داشتند معذرت بخواهند.

    2
    2
  3. اصل و حقیقت دین ، ایمان به غیب است و اینکه جهانی و حقیقتی ورای این جهان ظاهری و حقیقت عینی هست . انسان با عقل و خرد خود توانایی ساختن و آباد کردن این دنیای خویش را دارد و نیازی به دین در این دنیا ندارد. در واقع انسان با عقل و خرد خود به ایجاد نمایی در اقلیم برون ذات می پردازد و این دنیا را برای خویش بهشت می کند ( همچنان که انسان غربی کرده است) . اما دین برای چیز دیگر آمده است .دین آمده تا انسان را به ایجاد نمایی در اقلیم درون ذات برانگیزاند و به تبع آن آخرت و قیامت را و بهتر بگوییم حیات ابدی را برای انسان تضمین کند و جاودانگی را برای او به ارمغان آورد . در پایان شعری از مولوی را شاهد می آوریم که گفت : دوزخست آن خانه کان بی روزنست اصل دین ای بنده روزن کردنست

    3
    1
  4. سلام.
    به احتمال زیاد آقا انصاف شما خودت این متن رو نخوندی کسی بهت داده و شما هم زدی. وگرنه اگه خونده باشی دقیق و ذهنت منتقل شده باشه به ظرافتهاش و بازم حاضر شدی بزنی قطعا باید پیش خداوند جوابگو باشی.
    شما داری سروشی رو تبلیغ میکنی که مغالطه های حرفاش ذهن جوون بی اطلاع رو به هم میریزه. لطفا التماستون میکنم به خودتون بیاید. اگرم از قصد انجام میدید که …

    1
    2
  5. دین یعنی ایمان به وجود خداوندی حاضر در پرده غیب و دائما در حال خلق ومدیریت جهان ودریافت اعمال بندگان ونزول هدایت معطو ف به خیر مطلق بدون ثانیه ای تاخیرو قبول عبودیت او به عنوان تنها راه فلاح برای ورود به بهشت ملکوت اعلی

  6. حقیقت دیانت اخلاق است
    سلام
    کاملا صحیح هست
    اگر انسان با اخلاق با شد حکومت معاویه نمی پذیر د مثل لگد مال کردن صلح نامه با امام حسن و تعیین جانشینی یزید
    اگر انسان با اخلاق دینی بزرگ شود سیطره انسان بی اخلاق نمی پذیرد مثلا ترامپ که نقص عهد کرد در بر جام و واکنش حضرت آقا و نظام جمهوری اسلامی
    اگر انسان با اخلاق باشد زیر بار پول نمیرود و شب تا صبح گرسنه میخوابد مثل ابوذر
    اگر انسان با اخلاق باشد زیر بار وعده های برجامی نمی رود ولو با مشکلاتی روبرو شود
    اگر انسان با اخلاق باشد به داشته های دیگران ذوق نمیکند و به تلاش خودش برای بدست آوردن بهترین ها میافزاد مثل برادران ما که موشک و پهباد ساختند
    به خداوند قسم در نزد من عملکرد شهید حسن تهرانی مقدم امروز بیش از هزار کتاب اخلاق برای این مملکت مفید و یک تشر سید حسن نصر الله بیش از صد هزار کتاب احیا العلوم غزالی سازنده هست أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ لَا يَسْتَوُونَ عِندَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
    اگر انسان اخلاق داشته باشد اقتصادش دست بیگانه نیست و در آمد کشورش صرف واردات لوازم آرایشی نمیشود
    اگر انسان اخلاق داشته باشد نمیتواند بنشیند و در گوشه ای از غرب آسیا داعش به ناموس مسلمان و ایزدی و مسیحی رحم نکند و او آرام باشد مثل خلخال پای زن یهودی و داستان امیر المومنین
    اگر انسان اخلاق داشته باشد نمیگذارد ابوبکر بغدادی خودش را جانشین پیامبر معرفی کند ومثل جانشینی یزید بجای پیامبر و قیام حسین بن علی ع
    اگر انسان اخلاق داشته باشد تجاوز و آقا بالاسری عربستان پولدار بر مردم فقیر یمن نمی پذیرد
    اگر انسان اخلاق داشته باشد جوون خودش بیکار نمیزاره بند تمبون از چین وارد کنه
    و هزاران مسئله دیگر کو اخلاق محمدی و آل محمد ص
    علی بن ابیطالب کفش کهنه خودش وصله زد تا به ما بفهمونه به اندازه یک بخیه هم مسلمان نبایس محتاج باشد چه کسی ادعای اخلاق محمدی و علوی دارد

    1
    2
  7. با سلام و عرض ارادت به سایت و مدیریت و کلیه دست اندر کاران سایت و دیگر دوستانی در سایت شما مشارکت فعال دارند. در مورد دکتر عبدالکریم سروش و سواد و علم ایشان شک نداریم ولی دو نکته بسیار مهم را بیان نمایم در زمان پیامبر انسان هایی بودند که کل قرآن مجید و کریم را حفظ می کردند مانند انسان لعنت شده پروردگار که با یک ضربه شمشیر بر امام علی علیه السلام ایشان را به شهادت رساندند شایان ذکر است بیان کنم ایشان نیز از خود پیامبر محمد و حضرت علی و چهارده معصوم و هم اکنون هم از علامه طباطبایی و شهید مطهری و استاد جوادی آملی و استاد امامی کاشانی و غیره سواد و علم ایشان بالاتر نیست و همچنین این نکته بسیار قابل توجه را بیان نمایم ایشان در کشورامریکا بر علیه جمهوری اسلامی مرموزانه برای براندازی جمهوری اسلامی تلاش فراوان می کنند ازاین نمونه تحصیل کردگان غرب زده فراوان داریم پروردگار روح جلال آل احمد را شاد نماید که کتابی درهمین زمینه دارند درپایان بیان کنم شما اختیار کامل برای ویرایش دیدگاه من دارید.

  8. با عرض سلام و ارادت به مدیریت و کلیه درست اندرکاران سایت بسیار محترم به علت اینکه سایت شما پر طرفدار و جهانی است من به زبان انگلیسی هم بیا ن می نمایم

  9. مدیریت محترم سایت من بعلت اینکه سایت گاهی اوقات خطا در ارسال میدهد دوبار دیدگاه ارایه میدهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا