خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا ندای ایرانیان؟ / داوود روشنی

به گزارش انصاف نیوز، داود روشنی، عضو شورای مرکزی موقت ندای ایرانیان در یادداشتی در ارگان این حزب نوشت:
۱- اعضای موسس ندای ایرانیان همگی افرادی هستند که فعالیت تشکیلاتی و شفاف و علنی را از احزاب و تشکل‌های قبلی اصلاحات آموخته‌اند؛ کسانی که عادت به فعالیت علنی و قانونمند دارند. این امر میسر نمی‌گردد مگر با تشکیل یک حزب فراگیر و اخذ مجوز از نهادهای قانونی تا راه برای ایجاد تشکیلات و عضو گیری و اعلام برنامه‌ها و مواضع بصورت علنی هموار گردد.
۲- بعد از حوادث انتخابات سال ۸۸ و محدودیت فراگیر برای فعالیت علنی احزاب اصلاح طلب و عدم امکان فعالیت تشکیلاتی و حزبی، فعالیتهای قانونمند و جمعی و ساختارمند اصلاح طلبان تا زمان انتخابات سال ۹۲ به محاق رفت. پس از شرکت اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ با تکیه بر تجارب گذشته و پیروزی دکتر حسن روحانی، نیاز به وجود تشکیلات علنی و مجوز دار برای اعلام مواضع شفاف و علنی بیش از پیش احساس شد. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن حزب و تشکل قانونی و مجوز دار و فعالیت در چارچوب و قالبهای تعریف شده حق قانونی همه شهروندان و فعالان سیاسی است. اعضای ندای ایرانیان با تحلیل شرایط موجود و نقد درونی و گذشته خود، از این حق قانونی استفاده کردند تا حرکتی را آغاز نمایند برای ایجاد تشکیلات منسجم و توانمند بر مبنای تجارب تلخ و شیرین و اشتباهات و موفقیتهای گذشته. صدور مجوز ندای ایرانیان از سوی وزارت کشور، استفاده از حقی حداقلی است و طبیعتا اعضای موسس اگر امکان فعالیت قانونمند و مجوز دار و علنی و بدون هزینه و بدون محدودیت در احزاب و تشکلهای قبلی خود را می‌داشتند شاید نیازی به تاسیس یک حزب جدید و صرف هزینه‌های متعدد برای راه اندازی یک مجموعه از نو نبود. 
۳- اصلاح طلبان نسبت به ساز و کار انتخاباتی در نظام انتقادات جدی دارند. اوج این انتقادات در روند انتخابات سال ۸۸ بروز پیدا نمود. علی رغم همه اتفاقات تلخ بعد از انتخابات ۸۸، اصلاح طلبان در سال ۹۲ بنابر دلایل منطقی متعدد تصمیم به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با‌‌ همان ساز و کارهای قبلی گرفتند. نتیجه این تلاش، پیروزی دکتر روحانی کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان بود. مسیری نو آغاز شد. تداوم این مسیر و استفاده از حداقل پتانسیل‌های موجود برای پیروزی در عرصه سیاسی نیاز به تدبیر و برنامه ریزی مضاعف دارد. بدون داشتن تشکیلات منسجم و قانونی و مجوز دار نمی‌توان به اهداف سیاسی مورد نظر دست یافت. حرکتی که در انتخابات سال ۹۲ کاشته شد نیاز به آبیاری و مراقبت و برنامه ریزی دقیق دارد. نمی‌توان بدون حضور علنی و ساختارمند و بدون تشکیلات علنی و بدون تنش زدایی با نهادهای نظارتی نظام به اهداف مورد نظر دست یافت. دولت همسو، تشکیلات و احزاب مجوز دار و علنی همسو می‌خواهد، به طریق اولی دولت همسو نیروهای پای کار با حمایت مداوم و حتی مجلس همسو می‌خواهد. برای موفقیت در شعار‌ها و برنامه‌ها چاره‌ای جز ایجاد ساختارهای دموکراتیک قانونی و اخذ مجوز برای فعالیت‌ها از نهادهای مسوول نداریم. ندای ایرانیان در خلا ناشی از نبود و یا حداقل کمبود اینگونه تشکل‌ها شکل گرفت. 
۴- طبیعیست که صدور مجوز فعالیت برای حزب ندای ایرانیان در شرایط فعلی تنها یک امکان حداقلی برای فعالیت بخشی از اصلاح طلبان جوان بوجود آورده است. حق این بود که قبل از اقدام و تحرک این بخش از جوانان اصلاح طلب، بزرگان و فعالین وجیه و صاحب اعتبار احزاب اصلاح طلب که خود امکان فعالیت در شرایط کنونی را ندارند جوانان اصلاح طلب را ترغیب و تشویق می‌نمودند تا با راهنمایی‌های بزرگان اصلاح طلب اقدام به تاسیس تشکیلات و احزاب جدید با سرمایه تجارب معنوی و انسانی گذشته بنمایند. اما متاسفانه جوانان تشکیلاتی و توانمند و پرامید اصلاحات نه تنها چنین رفتار سیاست ورزانه و دور اندیشانه را از قاطبه اصلاح طلبان ندیدند بلکه وقتی خود با اطلاع قبلی پیشقدم شدند تا حرکتی دموکراتیک و راهگشا را در فضای سیاسی کشور آغاز نمایند با بی‌تفاوتی و گاهی ترش رویی و حتی ابراز نارضایتی و تندخویی برخی از بزرگان خود مواجه شدند؛ گو اینکه بزرگان نگران انشعاب یا استقلال رای و یا انحراف شاگردان خود بودند! اما مرور زمان و سعه صدر جوانان و حفظ کرامت و احترام جوانان ندا نسبت به اساتید سابق خود و همفکران امروز خود و حرکت اعضای حزب ندای ایرانیان در مسیر آرمانهای اصلاح طلبانه مسالمت جو و سیاست ورزانه، بسیاری از سوی تفاهم‌ها و نگرانی‌ها را رفع نموده و خواهد کرد. 
۵- برخی از منتقدین ندای ایرانیان انتظار و اصرار دارند تا سید محمد خاتمی عزیز در قامت رهبر اصلاحات در مورد این حزب ابراز نظر علنی نماید و یا حداقل از اعضای ندای ایرانیان می‌خواهند تا اگر سید محمد خاتمی موافق و حامی این حزب هست اعضا به دیدار سید محمد خاتمی بروند تا تکلیف روشن شود! باید عرض نمود که انتظار از سید محمد خاتمی در قامت رهبر جریان اصلاح طلبی برای موضع گیری له یا علیه بخشی از جریان اصلاحات در برابر بخش دیگر آن انتظاری غیر منطقی و نامعقول است. همه اصلاح طلبان بعنوان گروههای متکثر و بعضا متفاوت باهم (و نه مخالف هم) از سید محمد خاتمی انتظار حمایت دارند در حالیکه انتظار ارشاد و راهنمایی و توصیه‌های تکمیلی و اصلاحی انتظار معقول تری است و اعضای ندای ایرانیان همواره نظرات اصلاحی آقای خاتمی عزیز را بار‌ها حضورا دریافت نموده و اعمال نموده و خواهد نمود. 
۶- یکی از اعضای اصلی موسس ندای ایرانیان دکتر سید محمد صادق خرازی است. دیپلمات توانمند و با سابقه‌ای که برای تاسیس ندای ایرانیان زحمات فراوانی کشیده است. از زمانی که بحث تاسیس ندای ایرانیان در رسانه‌ها مطرح شد دکتر خرازی از اهداف اصلی حملات مخالفان علیه ندا بوده است. می‌گویند دکتر خرازی ندا را تاسیس کرده است تا چه و چه کند! اولا که جوانان هیات موسس ندا از مدت‌ها پیش در فراست تاسیس حزبی فراگیر و شناسنامه دار بودند. هژمونی قدرت و ساز و کارهای تاسیس یک حزب در شرایط فعلی را مطالعه نمودند و نیاز به یک فرد مرضی الطرفین برای رایزنی با نهادهای تاثیر گذار حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی را احساس نمودند. با افراد وجیه الطرفین مختلف گفتگو شد و تنها فردی که پذیرفت به جوانان برای تاسیس حزب جدید کمک نماید و از آبرو و اعتبار خود برای جوانان اصلاح طلب و آینده فعالیتهای قانونمند جوانان خرج نماید دکتر خرازی بود. ایشان با جدیت و تلاش وافر توانست میل و جرات فعالیت تشکیلاتی جدید و علنی و شناسنامه دار را در جوانان تقویت نموده و از طرفی اعتماد نهادهای قانونی و تاثیر گذار نظام را نسبت به این حرکت دلسوزانه نسل تازه نفس اصلاح طلب جلب نماید. ‌‌نهایت اینکه خلاصه نمودن حزب ندای ایرانیان به دکتر خرازی با دو هدف عمده صورت می‌گیرد: اولا در اینصورت تنها و تنها با تخریب و اتهام به دکتر خرازی و مرعوب نمودن ایشان -به خیال خود- شاید بتوانند ندا را و تاثیر گذاری آن در عرصه سیاسی را کان لم یکن نمایند، و ثانیا تلاش‌ها و فعالیت‌ها و هویت خیل عظیمی از نسل جوان اصلاح طلب ذیل ندای ایرانیان را نادیده بگیرند و مخفی نمایند تا ندا اعتبار و توان جذب نیروهای بالقوه و بالفعل را نداشته باشد! 
۷- مخلص کلام اینکه نگران نباشید! ندای ایرانیان نیامده است تا خط قرمزهای اصلاحات را رد نماید و یا مسیر اصلاحات را منحرف نماید (آنچنان که برخی مخالفان ندا می‌گویند). بلکه ندای ایرانیان آمده است تا در فضایی نسبتا غیر امنیتی، با شناسنامه خود و بصورت علنی و منسجم و قانونمند به ترمیم و توسعه تشکیلات و سازماندهی نیروهای بعضا‌‌ رها شده و بلاتکلیف اصلاحات بپردازد و اصلاحات مسالمت آمیز و تدریجی را از مسیر تعامل و اعتماد سازی با حاکمیت و زدودن کینه و ترس نسبت به فعالیتهای اصلاح گرانه پی بگیرد و البته از تنش و ایجاد نگرانی در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی دوری خواهد نمود و در این راه قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی را خط قرمز خود می‌داند. 
۸- در ‌‌نهایت ندای ایرانیان در آغاز راهی دشوار اما بزرگ و پر فایده برای جنبش اصلاح طلبی قرار دارد، راهی پر مخاطره و پرچالش! اما به مدد نیروهای جوان، پر نشاط و در عین حال متفکر و با تجربه سعی خواهد نمود امیدوارانه در مسیر اصلاحات مسالمت جویانه و تعامل گرا گام بردارد و در این راه از تمامی نیرو‌ها و تشکل‌ها و اشخاصی که قایل به کار تشکیلاتی منظم و شفاف و علنی می‌باشند دعوت می‌نماید تا ندای ایرانیان را در این راه یاری نمایند. 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا