خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک ادعا: 800 هزار میلیارد در بانک مرکزی نیست شده

/ احسان سلطانی در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی در مورد نقش سیاست‌گذاری اقتصادی به ابعاد مختلف فساد قانونی در کشور پرداخت. او می‌گوید طبق برآوردی که داشته است چیزی بین 800 هزار میلیارد تا هزار هزار میلیارد تومان در بانک مرکزی نیست شده است، او در ادامه با انتقاد از دوره‌ی ریاست ولی‌الله سیف، رییس سابق بانک مرکزی گفت: میزان برداشت بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی 700 هزار میلیارد بوده است.

بیشتر بخوانید: متن کامل مصاحبه با احسان سلطانی و آلبرت بغزیان

سلطانی در مورد 800 هزار میلیاردی که مدعی است در بانک مرکزی نیست، به انصاف نیوز گفت: «ده‌ها برابر پرونده‌های فسادی که در قوه‌ی قضاییه در حال بررسی است، مجرم بانکی در بانک‌ها وجود دارد. طبق آخرین برآورد ما 700 هزار میلیارد تومان که با چند مورد دیگر نزدیک به هزار هزار میلیارد تومان پول است، در شبکه‌ی بانکی نیست؛ یعنی بانک‌ها از مردم سپرده گرفتند که تسهیلات بدهند، 200-300 هزار میلیارد تومان هم مبلغ وام‌های معوق است، یعنی بین 800 هزار تا هزار هزار میلیارد تومان پول وجود خارجی ندارد. این برآورد من است و می‌توانم آن را ثابت کنم.»

او همچنین با انتقاد از ریاست سیف در بانک مرکزی اضافه کرد: «میزان برداشت بعضی بانک‌ها از ذخایر بانک مرکزی در دوره‌ی ریاست آقای سیف، 3000 درصد افزایش پیدا کرد. طبق محاسبه‌ی ما فقط اضافه برداشت بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی معادل با 700 هزار میلیارد تومان نقدینگی بوده است، این یعنی دست در جیب بانک مرکزی کردن، این فساد است. آخر کار هم آقای سیف چند ماه قبل از اینکه برود قانونی گذاشت و گفت اینها بهره‌ای بدهند.»

«فساد قانونی از فساد غیرقانونی گسترده‌تر است»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا