خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سفر هیئتی از گروه طالبان به تهران

«پس از توقف مذاکرات صلح میان گروه طالبان و ایالات متحده آمریکا یک هیئت از این گروه پس از مسکو، به تهران سفر کرده؛ کشوری که از ابتدا خواهان مذاکرات بین‌الافغانی بوده و از روند نامعلوم مذاکرات به شیوه امریکایی همواره انتقاد می‌کرد.»

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، سخنگوی وزارت خارجه ایران و هم‌چنین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر تأیید کرده‌اند که یک هیأت چهار نفری طالبان به سرپرستی عبدالسلام حنفی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر، به تهران سفر کرده و با مقامات ارشد وزارت امورخارجه ایران دیدار و گفتگو کرده است.

وزارت خارجه ایران گفته که این سفر در چارچوب رایزنی‌های فراگیر جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها در افغانستان صورت گرفته و در این سفر، هیأت طالبان در خصوص آخرین تحولات جاری در افغانستان با مقامات ذیربط ایرانی گفتگو و تبادل نظر کرده است.

عبدالرشید آرین، کارشناس امورسیاسی در مصاحبه با آوا سفر هیئت گروه طالبان به تهران را به فال نیک می‌گیرد و تاکید می‌کند که هرگامی از سوی هر کشوری که برای اجماع منطقه‌ای و تامین صلح در کشور برداشته شود، از سوی مردم افغانستان استقبال می‌شود و ایران در این زمینه نقش حیاتی دارد.

به گفته او، گروه طالبان کوشش می‌کند که از هر طریق ممکن مذاکرات متوقف‌شده قطر از سر گرفته شود، اما سفر این گروه به تهران پیام‌های دیگری نیز دارد، و آن این‌که، ایران به عنوان یک کشور قدرت‌مند و تأثیرگذار و درعین حال مخالف سیاست‌های امریکا، می‌تواند نقش کلیدی در اجماع منطقه‌ای برای صلح داشته باشد.

در عین حال به گفته آرین، گروه طالبان در حال حاضر از کشورهای ذی‌دخل و تاثیرگذار استمداد می‌جوید تا به نحوی این بازی  در قالب گفتگوها ادامه پیدا کند، زیرا آغاز مذاکرات بود که به این گروه شخصیت سیاسی بخشید و آنان را تبدیل به رقیب سرسخت حکومت افغانستان ساخت.

او همچنان خاطرنشان کرد: از طرفی هم سفر گروه طالبان به تهران می‌تواند پاسخی برای امریکا باشد؛ به این معنی که اگر امریکا گفتگوها را متوقف کرده، خیلی مهم نیست، زیرا صلح مربوط به مردم افغانستان است و می‌شود از مجراهای دیگری آن‌را دنبال کرد که ایران، روسیه و چین یکی از این گزینه‌ها است.

از طرفی آقای آرین به این باور است، تا زمانی که انتخابات صورت نگیرد و حکومت جدید روی کار نیاید، هرگونه گفتگو و در هر کشوری بی‌نتیجه خواهد بود و باید روند مذاکرات در آینده تحت قیادت و رهبری حکومت جدید و با صلاحیت صورت بگیرد و گروه طالبان نیز این حقیقت را باید بپذیرد که برگزاری انتخابات در ششم میزان اجتناب‌ناپذیر است.

او نقش ایران در مذاکرات صلح افغانستان را به دو دلیل، برجسته و حیاتی عنوان کرد؛ اول این‌که ایران از آغاز گفتگوها خواهان مذاکرات بین‌الافغانی بوده که هدف اصلی حکومت و تمام سیاسیون و مردم کشور است و دوم، ایران به عنوان همسایه نزدیک از نبود ثبات سیاسی و ناامنی‌ها در کشور متاثر می‌شود؛ لذا به همین منظور تلاش خواهد کرد.

به باور این آگاه مسائل سیاسی، اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستان بدون حضور ایران تکمیل نیست و چه کسی بخواهد یا نخواهد، بدون نقش کشورهای همسایه به ویژه ایران، صلح پایدار در کشور نیز حاکم نخواهد شد.

با این حال داود اساس، کارشناس سیاسی و سناتور پیشینمجلس سنا، گروه طالبان را یک گروه تروریستی خواند و و تاکید کرد: “این گروه هیچ تفاوتی با داعش و مانند آن ندارد، لذا به هر جایی هم که سفر کند، فایده‌ای نخواهد داشت؛ مگر این‌که تغییری در افکار آنان به وجود بیاید، از اعمال تروریستی دست بردارد و مردم بی‌گناه را قربانی هدف‌های شوم خود نکند”.

به باور او، اگر ایران بتواند اجماع منطقه‌ای را برای توقف جنگ در افغانستان به وجود بیاورد، و گروه طالبان را قناعت دهد که جنگ، انفجار و انتحار راه‌حل نیست؛ بزرگترین گام را برای صلح کشور برداشته است.

به عقیده اساس، در دیدار طالبان از ایران یقینا روی موضوع توقف جنگ صحبت خواهد شد و این گفتگوها نیز زمانی موثر خواهد بود که ایران دلسوزانه گام بردارد، اما اگر این دیدارها بر اساس تنش‌های میان ایران و امریکا باشد؛ فایده‌ای برای آینده افغانستان نخواهد داشت.

او همچنان اظهارداشت که یک نکته را نباید فراموش کرد و آن، این‌که ایران همان‌گونه که در گذشته از گروه طالبان ضرر و زیان  دیده است، در آینده نیز مصون نخواهد بود؛ پس بهتر است که صادقانه برای بر طرف کردن شر این گروه تلاش کند.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در تازه‌ترین واکنش خود به تحولات روند صلح افغانستان، پس از توقف مذاکرات امریکا و طالبان، اعلام کرده است که شدیدا از وضعیت افغانستان نگران است و خواهان یک ابتکار منطقه‌ای در این خصوص می‌باشد.

در این زمینه خواستیم دیدگاه یکی از مسوولین حکومتی را نیز داشته باشیم، اما با تلاش فراوان موفق به این کار نشدیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا