خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل یک منتقد ج.ا از موضع رهبری درباره‌ی آمریکا

«امید بە شروع روندهای سیاسی»

فرخ نگهدار در فیسبوک خود با توضیحی، یادداشتی را درباره‌ی سخنان روز گذشته‌ی رهبری نسبت به شروط مذاکره با آمریکا به اشتراک گذاشته است که با توجه به اینکه موضع فعالان سیاسی منتقد هستند، قابل تامل است. متن این یادداشت و توضیح فرخ نگهدار در پی می‌آید:


فرخ نگهدار: در حال تهیه‌ی یادداشت کوتاهی پیرامون موضع و شرط آقای خامنه‌ای در مورد مذاکره با آمریکا کنش‌ها و واکنش‌ها در زمینه حمله پهبادی و موشکی به تاسیسات نفتی عربستان بودم که یادداشت رفیق گرامی فرخ نعمت پور به دستم رسید. توجه دقیق و هوشمندانه‌اش به روندهای سیاسی و ابعاد و افق تصمیم‌گیری ها در تهران، واشینگتن و ریاض و توصیف ارتباط این تصمیمات مرا فراخواند که عین نوشته رفیق را در فیس بوک خود منتقل کنم.


امید بە شروع روندهای سیاسی

فرخ نعمت پور

سخنان خامنەای در خصوص مذاکرە با آمریکا در قالب جمع پنج بعلاوە یک در صورت بازگشت آمریکا بە برجام در شرایط تشدید وخامت اوضاع منطقە می تواند بەنوعی بە تقویت عنصر سیاسی حل معضل میان ایران و آمریکا بیانجامد. در واقع سخنان خامنەای سە بعد را بە نمایش می گذارند:

ـ تقویت موضع اروپا، چین و روسیە کە مرتبا بر حفظ برجام و حل مشکلات از طرق سیاسی پای می فشارند،
ـ پیشبرد نگاە جناح دولت و شخص روحانی کە از همان ابتدا همین موضع اعلام شدە توسط خامنەای را داشت،
ـ تلاش خامنەای برای بهرەبرداری از تشدید اوضاع منطقە کە بعلت عملیات نظامی علیە نفت عربستان شرایط را بشدت شکنندە کردەاست، در واقع ایران هم اکنون احساس قدرت می کند و می خواهد میوە سیاسی آن را بچیند.

البتە غیرممکن است آمریکا بە برجام بازگردد. شاید بتوان شرایطی را برای مذاکرە میان بازگشت بە برجام و رفع تحریمها تصورکرد، اما بازگشت بە شرایط قبل از خروج از برجام عملا ناممکن است. پس سخنان خامنەای در واقع حداقل در کوتاەمدت بە ثمر نخواهد نشست. اما هدف اصلی خامنەای با این سخنان خود حفظ یکپارچگی قدرتهای مهم جهانی در قبال سیاستهای دولت ترامپ است. شکافی کە ترامپ با خروج دولت متبوع خود میان ایالات متحدە و بویژە اروپا انداخت شکافی نیست کە جمهوری اسلامی براحتی از آن بگذرد و در واقع سیاست ایران بر این شکاف متمرکز است و بە هیچ وجە آن را از دست نخواهد داد.

بن بست تحرکات نظامی برای حل معضل موجود و بویژە ناتوانی عملی آمریکا برای شروع جنگی دیگر (این ناتوانی اساسا ریشە در سیاست و نگاە ترامپ دارد و نە در قدرت نظامی ایالات متحدە)، باعث شدە روزنامە معتبری مانند نیویورک تایمز در مقالەای از ناچاربودن ایالات متحدە در همراەشدن با متحدان خود بگوید، اتحادی کە می‌تواند از طریق مشاورە بە پیداکردن راەحل سیاسی برای برون رفت از وضعیت موجود کمک کند. و شاید خامنەای با توجە بە پیش بینی آغاز چنین روندیست کە موضع جدید خود را بیان نمودەاست.

پیش‌شرط رهبری برای مذاکره ایران و آمریکا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. خدا رو شکر هنوز درمورد مساعل سیاسی کور عمل میکنید این جای شکر داره که دشمنان ملت ایران کند ذهن هستن چه داخلی وچه خارجی البته خباثتشون هم بخاطر نا توانیشونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا