خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک نماینده: منتظریم رییس جمهور وزیر صمت را تغییر دهد

«تداوم فعالیت آقای رحمانی در وزارت صمت به مصلحت کشور نیست»

انتصاب مدیران غیر حرفه‌ای، بی توجهی و فقدان استراتژی و برنامه نسبت به بازار، صنعت، بازرگانی، صادرات و شبهات موجود در مورد مدیریت ارز یارانه ای و خودروسازی از جمله محورهای استضاح وزیر صمت هستند. نجفی نماینده تهران و رییس کمیسیون تحقیق و تفحص از خودروسازی هفته‌ی گذشته درخواست استیضاح رحمانی وزیر صمت را همراه تعدادی از نماندگان فراکسیون‌های مختلف به هیات رییسه‌ی مجلس تحویل داده است. وی در مصاحبه با انصاف نیوز انتصاب مدیران غیر متخصص، بی توجهی به بخش تجارت و صادرات و شبهات موجود در مورد خودروسازی و ارز یارانه ای را از جمله محورهای استضاح وزیر صمت برشمرد.

نجفی درباره‌ی اینکه طرح استیضاح رحمانی در چه مرحله‌ای است؟ گفت:

استیضاح وزیر صمت در چند محور مختلف مطرح شده و به امضای نمانیندگانی از فراکسیون‌های مختلف رسیده است، مطلقا سیاسی و جناحی نیست و تداوم این شرایط و ادامه‌ی تصدی ایشان در این سمت به‌ویژه در موقعیت حساس فعلی اصلا به مصلحت نیست.

در بخش تجارت ما دچار یک ضعف نگرشی و اجرایی در وزارت صمت هستیم، وزیر فعلی علیرغم سوابقش در کمیسیون صنایع اصلا نگاه راهبردی به مقوله‌ی تجارت ندارد، در نتیجه‌ی فقدان این نگاه راهبردی هزینه‌های بسیاری برای واردات حتی چندین برابر نیاز محصولات مختلف انجام شده اما بازار تثبیت نشده است، در حالی که به دلیل افزایش نرخ ارز صادرات می‌توانست تبدیل به یک فرصت برای ایران شود اما وزارت صمت تحت مدیریت آقای رحمانی به دلیل عدم برنامه‌ریزی و مدیریت بازار داخلی مسبب از دست رفتن سهم مهمی از بازار صادراتی تولیدات کشور شد.

بسیاری از صنایع از اولین روز شروع تحریم‌ها دچار مشکل مواد اولیه‌ی وارداتی شدند که نشان از فقدان مدیریت تامین به هنگام و به مقدار مواد اولیه و مایحتاج تولید است.

واردات شکر خام، نهاده‌های دام و طیور، گندم و کاغذ … با نرخ دولتی انجام شد اما بازار آنها آشفته و با افزایش چند برابری قیمت‌ها به مردم عرضه شد، یعنی وزارت صمت نتوانسته تناسب در تامین و مصرف را مدیریت کند و مدیریت بازار به دست دلالانی افتاد که ارز یارانه‌ای و ‌مواد وارداتی را در مقادیر متنابهی به انحراف کشانده و یا با قیمت‌های بسیار بالا به فروش رساندند.

در صنعت خودرو هم شبهات بسیاری در مورد نقش مدیریتی و نظارتی وزارت صمت در ناکارآمدی و بروز فساد به وجود آمده که بی پاسخ مانده است و طبیعتا بخشی از آنها در فرایند رسیدگی قضایی برخی بازداشت‌شدگان این حوزه مطرح و رسیدگی خواهد شد.

از دیگر نقاط ضعف وزارت صمت در دوره‌ی آقای رحمانی انتصابات ایشان است، آقای رحمانی به نسبت مدت حضورشان در راس وزارتخانه عزل و نصب‌های زیادی داشته‌اند که علاوه بر عدم اهلیت و تناسب حرفه‌ای در اغلب آنها، منجر به ایجاد شائبه‌ی قومیت گرایی در این انتصابات شده است؛ اینگونه تغییرات مدیریتی لطمات بسیاری به مجموعه خواهد زد.

آقای رحمانی شاید در شرایط معمول معاون خوبی برای وزارت صمت باشند اما سپردن سکان صنعت معدن و تجارت کشور در شرایط تحریم و فشار اقتصادی و کمبود منابع به مصلحت ایشان و کشور نیست و آقای روحانی بایستی وزیری متناسب این روزهای سخت برای این وزارتخانه انتخاب کند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره‌ی میزان احتمال انجام استیضاح وزیر صمت هم گفت:

نگاه ذینفعان جامعه و صنعتگران به وضعیت امروز وزارت صمت برای ما اهمیت دارد. امروز تولیدکنندگان، واردکنندگان، صادر کنندگان و مصرف کنندگان همه ناراضی‌اند و فقط دلالان از سوء مدیریت موجود در وزارت متولی صنعت و تجارت کشور استقبال می‌کنند.

فکر می‌کنم این موضوع مورد تایید خود رییس جمهور هم هست و احتمالا قبل از استیضاح ایشان را تغییر خواهند داد.

از آقای روحانی می‌خواهیم تا هرچه سریعتر متناسب با شرایط کشور، دولت و مردم شخصی با تجربه، مسلط، حرفه‌ای، جامع نگر، سخت کوش و متعهد را برای جایگزینی ایشان معرفی کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا